Światowy ranking producentów naczep 2016

CIMC Vehicles, czyli zajmująca się produkcją naczep część chińskiej Grupy CIMC (International Marine Container), jest globalnym liderem rankingu produkcji naczep z wynikiem 100 300 jednostek wyprodukowanych w 2015 r. Firma działa bardzo agresywnie i dynamicznie w różnych regionach, uruchamiając swoje miejsca produkcji w różnych częściach świata. Celem CIMC Vehicles jest zakłócenie istniejącego status quo na bardzo zróżnicowanym rynku masowym przez wyprzedzenie dawno ustalonej grupy wolno reagujących molochów – tak o zamiarach firmy mówił David Li, menedżer generalny CIMC Vehicles, w wywiadzie udzielonym magazynowi „Global Trailer” we wrześniu 2016r. (fot. CIMC)

Prezentujemy interesujący globalny ranking, w którym zestawiono największych producentów naczep. Zestawienie to zostało przygotowane przez zespół portalu internetowego Global Trailer.

>>>Tu link do najnowszego raportu “Światowy ranking naczep 2023″<<<

W przeciwieństwie do producentów samochodów ciężarowych, którzy po II wojnie światowej szybko adaptowali koncepcję globalizacji, producenci naczep przez większość XX w. działali w bardzo regionalny sposób. Mimo że branża naczepowa pozostawała i nadal jest bardzo związana z sukcesami odnoszonymi na rynku samochodów ciężarowych, to wysyłka „pudełka na kołach” przez długi czas uznawana była za nieopłacalną z ekonomicznego punktu widzenia, zwłaszcza biorąc pod uwagę to, że naczepę traktowano jako towar o niskiej marży handlowej i niewielkiej wartości dodanej.
Od przełomu XX i XXI w. ta niekorzystna perspektywa zaczęła powoli ulegać przemianie. Obecnie kilku producentów naczep skutecznie realizuje strategię rozwoju globalnego. Niektórzy wysyłają za granicę rozmontowane zestawy w systemie CKD (Completely–Knocked–Down), które są potem składane lokalnie, inni inwestują w lokalne partnerstwa i/lub zakłady produkcyjne. Przypomnijmy, że system CKD to najbardziej skomplikowany system montażu pojazdu, polegający na budowie naczepy w zasadzie od podstaw. W systemie tym na linię montażową trafiają pojedyncze elementy podwozia i nadwozia, które na miejscu są spawane, skręcane i lakierowane.

Tabela. Ranking producentów naczep według Global Trailer

Miejsce Nazwa producenta Kraj pochodzenia Wielkość produkcji
  1 CIMC Vehicles* Chiny 100 300^
  2 Wabash International USA 63 450
  3 Great Dane USA 52 600
  4 Schmitz Cargobull Niemcy 50 000
  5 Hyundai Translead USA 49 713^
  6 Utility Trailer Manufacturing USA 49 187^
  7 Krone Niemcy 49 000
  8 Stoughton Trailers USA 16 000^
  9 Kögel Trailers Niemcy 13 000^
10 Wielton* Polska 11 500^
11 Huajun Chiny 10 780
12 Randon Brazylia 10 066^
13 SDC Trailers Irlandia   9 500
14 Tirsan* Turcja   9 300^
15 Manac Kanada   8 225
16 Schwarzmüller Niemcy   7 800
17 Fontaine USA   7 655^
18 Lecitrailer Hiszpania   6 490
19 Hongtai Chiny   6 315
20 Wilson USA   5 300^
21 MAC Trailers USA   4 900^
22 Hua Yu Liangshan Chiny   4 599
23 Strick USA   4 300^
24 Afrit RPA   4 200^
25 Pitts USA   4 100^
26 Gorica ZEA   4 000
27 Timpte USA   3 900^
28 Guerra Brazylia   3 723
29 Reitnour USA   3 600^
30 Chèreau Francja   3 371

* wynik grupy; ^ w roku kalendarzowym 2015