Czternasta edycja konkursu International Truck of the Year w 1990 r. przyniosła firmie ze Stuttgartu drugie zwycięstwo. Na najwyższe uznanie zasłużył model SK – jedna z najbardziej znanych i cenionych ciężarówek w historii marki Mercedes-Benz.
Pięć lat wcześniej tytuł International Truck of the Year przypadł średniotonażowej ciężarówce serii LN. Nagrodzony w 1990 r. Mercedes-Benz serii SK zadebiutował na rynku dwa lata wcześniej. Był rozwinięciem produkowanej od 1973 r. serii NG (Neue Generation – nowa generacja). W serii SK wykorzystano ten sam szkielet kabiny co w serii NG, zmieniono jednak jej poszycie (skrót SK oznacza Schwere Klasse – klasa ciężka). Obie kabiny najłatwiej odróżnić po linii okien w drzwiach – w serii SK boczne szyby mają kształt klina (stylistycznie nawiązujące do modelu dostawczego T1 oraz ciężarówki serii LN), inna jest także przednia atrapa i zderzak, a z przedniej ściany zniknęła otwierana klapka kryjąca wlew wody do chłodnicy. Mimo zewnętrznego podobieństwa do serii NG pod względem technicznym model SK znacznie się różni.
Zamiarem konstruktorów Mercedesa było stworzenie ciężarówki, która pod względem technicznym będzie mogła dorównać najpoważniejszej ówczesnej konkurencji, czyli produktom firm: MAN – model F90, Scania serii 3 i Volvo F10/F12. Udało się to osiągnąć dzięki wprowadzeniu nowej gamy wysokoprężnych, widlastych, 8-cylindrowych silników, spełniających normę emisji spalin początkowo Euro I, a w późniejszych latach także Euro II. To właśnie układ napędowy w oczach konkursowego jury był najmocniejszą stroną serii SK. W Mercedesach tej serii montowano jednostki o mocy od 132 do 503 KM (97-370 kW). Do oferty wprowadzone zostały również widlaste 6-cylindrowe silniki nowej generacji serii OM 501 o obniżonej emisji substancji szkodliwych – spełniające normę Euro II. Była to m.in. jednostka o pojemności 6 litrów, która w wersji podstawowej osiągała moc 132 KM (97 kW), w wersji turbodoładowanej 165 KM (121 kW), a z dodatkową chłodnicą powietrza doładowującego nawet 240 KM (176 kW). Do tej grupy zaliczał się także silnik o pojemności 11 litrów i mocy 205 KM (151 kW) oraz turbodoładowana jednostka o pojemności 9,6 litra i mocy 272 KM (200 kW), którego moc z chłodnicą powietrza wynosiła 313 KM (230 kW). 11-litrowy silnik oferowano także z chłodnicą powietrza doładowującego. Wówczas jego moc wzrastała z 205 (151 kW) do 340 KM (250 kW). Najmocniejszymi silnikami montowanymi w Mercedesach serii SK były widlaste, 8-cylindrowe jednostki o pojemności 12,7 i 14,6 litra. Pierwsza z nich osiągała moc 381 KM (280 kW), druga zaś 503 KM (370 kW). Pod względem pojemności skokowej największym silnikiem była także widlasta, 8-cylindrowa jednostka o pojemności 15,1 litra. Był to cechujący się dużą trwałością silnik wolnossący o mocy 256 KM (188 kW).
W ciężarówkach serii SK na życzenie montowany był system EPS (Electronic Power Shift), czyli sterowany elektropneumatycznie układ zmiany biegów (był on oferowany od 1985 r. w serii NG). System EPS pozwalał kierowcy na sekwencyjną zmianę biegów za pomocą małego joysticka (współczesną odmianą tego układu jest system PowerShift stosowany w Actrosach). W ciężarówkach tej serii było także pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, montowane głównie w ciągnikach siodłowych i odmianach wykorzystywanych w transporcie dystrybucyjnym. Ciężarówki wyposażone były w pneumatyczne, dwuobwodowe hamulce bębnowe wszystkich osi wyposażone w samoregulatory. Na życzenie – oprócz układu ABS – montowano także hamulec silnikowy (przepustnica dławiąca odpływ spalin).
O ile pod względem układu napędowego i podzespołów jezdnych Mercedes SK wypadał bardzo dobrze, to w ciężarówkach przeznaczonych na dalekie trasy najsłabszym punktem była dość ciasna kabina. Sytuację poprawiło dopiero wprowadzenie kabiny z podwyższonym dachem, tzw. EuroCab (wysokość wnętrza pozwalała kierowcy w niej stanąć). Bardzo wysokie noty zbierała jednak ergonomia miejsca pracy kierowcy, rozplanowanie deski rozdzielczej i urządzeń sterujących. Popularność serii SK wynikała nie tylko z dopracowania i trwałości konstrukcji, ale także z olbrzymiej liczby wersji i wariantów. Firma oferowała ciężarówkę w różnych konfiguracjach układów napędowych: 4×2, 4×4, 6×2, 6×4, 6×6, 8×4, 8×6, 8×8, a także 10×4. Duże zainteresowanie serią SK spowodowało, że ich produkcja trwała aż do roku 1998, mimo że od 1995 r. produkowano ciężarówki całkowicie nowej generacji – model Actros. Do dziś Mercedes-Benz serii SK uchodzi za jedną z najbardziej trwałych i niezawodnych ciężarówek w historii firmy.
Autor: Marek Rutka