Kurtynowe nowości na IAA 2016

Naczepa S.CS Universal Executive to nie tylko sam pojazd, ale również cały pakiet usług okołoproduktowych i dodatkowy osprzęt w standardzie (fot. Schmitz Cargobull)

Na ubiegłorocznych targach IAA w Hanowerze pojawiło się wiele interesujących nowości w segmencie naczep. W naszym przeglądzie skoncentrujemy się na naczepach kurtynowych, skrzyniowych i skrzyniowo-plandekowych.

O nowościach przygotowanych przez najważniejszych producentów naczep na tegoroczne targi pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze pisaliśmy przy okazji relacji z pokazów przygotowanych dla mediów branżowych jeszcze przed targami. Warto jednak dokonać nieco bardziej ogólnego przeglądu, zwłaszcza że część liczących się producentów europejskich swoje premiery pokazała dopiero na targowych stoiskach.

Fliegl
Green Road – czyli zielona droga – to przewodni motyw targowej ekspozycji Fliegl Trailers. Hasło nawiązuje do koniecznego połączenia ekonomiki eksploatacji z aspektami związanymi z ekologią. Stąd na stoisku targowym Fliegla dominowały zielone akcenty, wliczając w to opony wystawianych pojazdów.
Pokazane na IAA dwa okręty flagowe Fliegla z rodziny Twin 200 to dwuosiowe naczepy kurtynowe Roadrunner i Megarunner. Producent uzasadnia, iż skoro 90% przewozów dotyczy ładunków nieprzekraczających 25 t, to wykorzystanie 3 osi nie jest konieczne. Testy nadzorowane przez DEKRA wykazały zużycie paliwa niższe o 2,4 l/100 km w przypadku zestawu z naczepą 2-osiową w porównaniu z tradycyjną kombinacją z pojazdem 3-osiowym. Zastosowanie tylko dwóch osi daje możliwość uzyskania oszczędności związanych z niższymi opłatami drogowymi i mniejszym zużyciem paliwa na poziomie 6600 euro rocznie. Naczepa RoadRunner Twin 200 była w pewnym sensie prototypem, gdyż w pojeździe tym wprowadzono nową strukturę podwozia oraz system Quick Curtain, w którym kurtyna ma prowadzenie zarówno w części górnej, jak i dolnej. Kurtynę można przesuwać do przodu i do tyłu, dostępne są certyfikaty dotyczące przewozu napoi i w przeciwieństwie do innych podobnych rozwiązań na rynku system Quick Curtain bezproblemowo współpracuje z podnoszonym lub przesuwnym dachem. Napinanie kurtyny odbywa się automatycznie, więc zbędne staje się żmudne napinanie klamer i pasów. Naczepa Roadrunner Twin 200 była również wyposażona w ultradźwiękowy system bezpiecznego dokowania Haldex Soft Docking. Z kolei w naczepie Megarunner Twin 200 demonstrowano centralny system Quick Lock służący do szybkiego blokowania kurtyny. Obie naczepy wyposażono w nowe rozwiązanie ochrony tylnej belki – Heavy Blocker. Dostępne są 3 wersje wyposażenia: konwencjonalne bez elementów dodatkowych (poduszki gumowe), z dodatkowymi odbijaczami rolkowymi oraz z dodatkowymi poduszkami ochronnymi mocowanymi sworzniami w specjalnych gniazdach.

Testy nadzorowane przez DEKRA wykazały zużycie paliwa niższe o 2,4 l/100 km w przypadku zestawu z naczepą 2-osiową Fliegl Roadrunner Twin 200 w porównaniu z tradycyjną kombinacją z pojazdem 3-osiowym (fot. D. Piernikarski)
Testy nadzorowane przez DEKRA wykazały zużycie paliwa niższe o 2,4 l/100 km w przypadku zestawu z naczepą 2-osiową Fliegl Roadrunner Twin 200 w porównaniu z tradycyjną kombinacją z pojazdem 3-osiowym (fot. D. Piernikarski)

Kögel
Ciekawą propozycją jest niewątpliwie naczepa Kögel Cargo Rail RoRo przygotowana do wykorzystania nie tylko w transporcie drogowym, ale również intermodalnym – do przewozu koleją i promami morskimi. Ta ważąca ok. 7300 kg naczepa w swej najnowszej wersji została poddana zmianom pozwalającym na intensywną eksploatację w transporcie łączonym. Rama została wzmocniona z myślą o przewozach kolejowych, natomiast wprowadzone wzmocnienia diagnonalne pomiędzy podłużnicami ramy i ramą zewnętrzną zwiększają wytrzymałość pojazdu po zamocowaniu na pokładzie promowym.

Naczepa Kögel Cargo Rail RoRo stanowiła część większego zamówienia złożonego przez holenderskiego przewoźnika (firma CLdN Cargo) i w tej specyfikacji płyta ślizgowa oraz płyta pod sprzęgiem miały grubość 10 mm, zamontowano 4 pary pierścieni mocujących o nośności do 10 t, wprowadzono 2 zawory do obsługi instalacji pneumatycznej (fot. Kögel Trailers)
Naczepa Kögel Cargo Rail RoRo stanowiła część większego zamówienia złożonego przez holenderskiego przewoźnika (firma CLdN Cargo) i w tej specyfikacji płyta ślizgowa oraz płyta pod sprzęgiem miały grubość 10 mm, zamontowano 4 pary pierścieni mocujących o nośności do 10 t, wprowadzono 2 zawory do obsługi instalacji pneumatycznej (fot. Kögel Trailers)

Klientów poszukujących pojazdów o maksymalnej ładowności może zainteresować naczepa Kögel Light plus. W porównaniu z modelem poprzedniej generacji masę własną obniżono o ok. 335 kg – minimalna masa własna pojazdu wynosi tylko 4775 kg, a w wyposażeniu standardowym jest to 5145 kg. Wprowadzenie nowej ramy o wysokości 120 mm w części przedniej pozwoliło również na zwiększenie wysokości we wnętrzu.

W naczepie Kögel Light Plus przeprojektowano całą konstrukcję ramy: dzięki wykonaniu z wysokowytrzymałej stali drobnoziarnistej jest lżejsza, nieco gęściej zostały rozmieszczone poprzeczki, zastosowano również własne osie KTA (fot. D. Piernikarski)
W naczepie Kögel Light Plus przeprojektowano całą konstrukcję ramy: dzięki wykonaniu z wysokowytrzymałej stali drobnoziarnistej jest lżejsza, nieco gęściej zostały rozmieszczone poprzeczki, zastosowano również własne osie KTA (fot. D. Piernikarski)

Ciężar naczepy udało się obniżyć, wprowadzając wiele elementów konstrukcyjnych wykonanych seryjnie z aluminium. Wśród nich znajduje się ściana przednia wraz ze słupkami narożnymi, cały portal tylny i drzwi tylne. Przeprojektowano również całą konstrukcję ramy zasadniczej: rama wykonana z wysokowytrzymałej stali drobnoziarnistej (klasy S700) jest lżejsza, nieco gęściej zostały rozmieszczone poprzeczki. Uzyskaniu niskiej masy całej naczepy sprzyja zastosowanie lekkiego wyposażenia, takiego jak felgi z aluminium, aluminiowe nogi podporowe i zbiorniki na sprężone powietrze.