Ford, to kolejna – po modelach Seddon Atkinson i Leyland – marka, która w konkursie International Truck of the Year odniosła do tej pory zaledwie jedno zwycięstwo. W 1982 r. jury konkursu doceniło firmę Ford za model Cargo.
Swoją pierwszą ciężarówkę firma Ford wyprodukowała już w 1908 r. Ciężarówki tej marki przed II wojną światową należały do bardzo popularnych nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale – dzięki sieci fabryk i montowni – także w Europie (sprzedawano je także w Polsce). Największą sławę przyniosły jednak firmie produkowane podczas wojny modele ciężarówek i samochodów terenowych, np. GPA, GPW, Canada. Były one cenione nie tylko za swoje walory trakcyjne, ale też za trwałość oraz prostotę konstrukcji. Pod koniec 1945 r. Ford miał w swojej ofercie aż 42 różne modele ciężarówek, jednak na rynku europejskim dostępnych było zaledwie kilka z nich, m.in. 29B i 49B wyposażone w widlaste benzynowe 6- i 8-cylindrowe silniki. W Europie firma skupiła się na sprzedaży lekkich ciężarówek i samochodów dostawczych, z których największą popularność zdobył Ford Transit. Jedynym modelem ciężarówki przeznaczonej głównie do transportu międzynarodowego był zaprezentowany w 1975 r. Ford Transcontinental. Sześć lat później, w 1981 r., Ford przygotował zupełnie nową ciężarówkę przeznaczoną na rynek europejski – model Cargo. Nowa ciężarówka oferowana była w różnych wersjach wielkości: od 6 do 15 t dmc. O ile model Transcontinental przeznaczony był gównie do pokonywania dalekich tras, o tyle Cargo zbudowano z myślą o transporcie dystrybucyjnym i jako nośnik specjalistycznych zabudów. Autorem projektu kabiny Forda Cargo był francuski stylista Patrick le Quement – twórca m.in. designu Forda Sierry. Kabina ciężarówki, o ostrych zdecydowanych liniach, w owym czasie uchodziła za jedną z najbardziej nowoczesnych i oryginalnych. Oprócz tego, że miała atrakcyjny wygląd była także ergonomiczna, a umieszczone w drzwiach poniżej linii okien dodatkowe szyby ułatwiały kierowcy obserwację przestrzeni przy krawężniku. Kabina Forda Cargo znalazła zastosowanie także w produkowanych w USA ciężarówkach marki Sterling i Freightliner.
W wersjach Forda Cargo o dmc. do 8 t montowano silniki o mocy od 85 do 120 KM (63–88 kW), a w cięższych, o dmc. od 8 do 15 t, w przedziałach mocy od 120 do 150 KM (88–110 kW). Były to zarówno jednostki własne Forda, jak i dostarczane przez firmy Deutz i Cummins.
Model Cargo największą popularność zdobył na rynku brytyjskim, a także w Niemczech, Holandii, RPA, Hong Kongu, Australii. Poddane modernizacji i dostosowane do lokalnych warunków Fordy Cargo nadal produkowane są w Brazylii i Argentynie, natomiast pod marką Ford Otosan w Turcji, a w Indiach jako Ashok Leyland. W 1986 r. firma Ford wycofała się z produkcji samochodów ciężarowych w Europie, a brytyjska fabryka została kupiona przez Iveco. Włoska firma skorzystała zarówno z doświadczenia inżynierów, jak i nazwy ciężarówki, tworząc nową rodzinę pojazdów serii Eurocargo.
Autor: Marek Rutka