MAN 19.321 – IToY 1980

Model 19.321 zdobył uznanie na wielu zagranicznych rynkach, m.in. w Wielkiej Brytanii (fot. Truck-Club UK)

Czwarta edycja konkursu International Truck of the Year (1980) przyniosła drugie zwycięstwo firmie z Monachium. Niemiecki MAN okazał się lepszy od konkurentów z Holandii i Włoch.

Po raz pierwszy ciężarówka firmy MAN była najlepsza w 1978 r. – w drugiej edycji plebiscytu. Wówczas w konkursie zwyciężył model 19.280. W roku 1980 Międzynarodową Ciężarówką Roku został ponownie samochód MAN – tym razem wybrano model 19.321 (19 – oznacza klasę dmc. w tonach, a 321 – moc wyrażoną w KM). Zewnętrznie oba nagrodzone pojazdy – poza symbolem umieszczonym na atrapie – były praktycznie nie do odróżnienia. Wynikało to z zastosowania kabiny tego samego modelu oznaczonej symbolem F8, która debiutowała na rynku pod koniec lat 60. ubiegłego stulecia. Jedyna zewnętrzna różnica między modelem 19.280 a 19.321 to montowany dodatkowy spoiler umieszczony pod zderzakiem. Zwycięzca z roku 1980 wyposażony był w 6-cylindrowy, rzędowy, wysokoprężny, turbodoładowany silnik D2566 MKF o pojemności skokowej 11,4 l (było to konstrukcyjne rozwinięcie silnika D2566MTF z modelu 19.280). Zmodernizowana jednostka charakteryzowała się jednak większą o 40 KM mocą (321 KM = 235 kW), którą osiągnięto dzięki zmianie charakterystyki turbiny i zastosowaniu chłodnicy powietrza doładowywanego (intercoolera). Maksymalny moment obrotowy tego silnika wynosił 1350 Nm, co stawiało wówczas MAN-a w gronie najmocniejszych produkowanych w Europie ciężarówek. Zmiany dokonane w silniku pozwoliły wydłużyć częstotliwość wymiany oleju z 10 tys. km do 20 tys. km. Zmodernizowana jednostka współpracowała z nową skrzynią biegów 16K130,  opracowaną przez ZF.

Nowa ciężarówka firmy MAN od swego debiutu cieszyła się bardzo dużym powodzeniem nie tylko w Republice Federalnej Niemiec, ale także poza jej granicami. Była eksportowana m.in. do Australii, RPA i Nowej Zelandii. Samochód ceniono za przestronną i zapewniającą bardzo dobrą widoczność kabinę, a także mocny i charakteryzujący się dużą trwałością silnik (wykorzystywane w ruchu dalekobieżnym ciężarówki osiągały przebiegi bez naprawy głównej przekraczające 1 mln km). O popularności ciężarówki MAN 19.321 najlepiej świadczy to, że w latach 1980–1985 wyprodukowano 30 tys. egzemplarzy tego modelu, podczas gdy  19.280 w ciągu trzech lat  dwa razy mniej.

Czwarta edycja konkursu International Truck of the Year była pierwszą, w której oprócz zwycięzcy wskazywano także zdobywców II i III miejsca. Zwiększyła się także liczba jurorów – z sześciu do dziewięciu. MAN 19.321, laureat z 1980 r., uzyskał łącznie 33 punkty, podczas gdy zdobywca II miejsca DAF 2800 Economy – 20 punktów. Niemiecka ciężarówka uzyskała blisko dwa razy lepszy wynik od zdobywcy III miejsca – Iveco Daily, które otrzymało 16 punktów. Kolejne zwycięstwa w konkursie International Truck of the Year firmie MAN przypadły w latach: 1987 – model F90, 1995 – F2000, 2001 – TGA, 2006 – TGL i 2008 – TGX/TGS.

Autor: Marek Rutka

MAN stosował kabinę typu F8 przez blisko dwadzieścia lat – była nie tylko obszerna, ale  zapewniała bardzo dobrą widoczność (fot. LKW-Veteranen)
MAN stosował kabinę typu F8 przez blisko dwadzieścia lat – była nie tylko obszerna, ale zapewniała bardzo dobrą widoczność (fot. LKW-Veteranen)