Niskopodwoziówki na IAA 2016

W zależności od rodzaju i liczby zamówionych modułów można tworzyć różne kombinacje naczepy CombiMAX – począwszy od typowej wersji niskopodwoziowej o  5 osiach, a skończywszy na wersji modułowej 3+8 (fot. D. Piernikarski)

W transporcie ładunków nienormatywnych trend związany z konstruowaniem naczep o możliwie najszerszym obszarze zastosowań i jak najniższej masie własnej widoczny był już podczas tegorocznych targów budowlanych Bauma w Monachium. Wrześniowe targi pojazdów użytkowych w Hanowerze wyraźnie to potwierdziły.

Na IAA 2016 – targach mobilności, transportu i logistyki – można było podziwiać pełne spektrum pojazdów oferowanych przez najważniejszych producentów z branży transportu nienormatywnego i ciężkiego. Były zatem przyczepy centralnoosiowe przeznaczone do transportu niewielkich maszyn budowlanych, teleskopowo rozsuwane naczepy niskopodwoziowe, naczepy z obniżonym łożem, moduły transportowe oraz odpowiednio przystosowane do ich transportowania ciężkie ciągniki. Można było również zobaczyć pojazdy wyposażone w specjalistyczny osprzęt, taki jak napędowe power-packi czy żurawie załadunkowe o dużym udźwigu montowane na naczepach. Zapraszamy do zapoznania się z subiektywnym przeglądem najciekawszych nowości ze świata naczep niskopodwoziowych.

Faymonville
Na IAA 2016 belgijski Faymonville pokazał kilka interesujących pojazdów ze swojego portfolio produkcyjnego, jednak na szczególną uwagę zasługiwały nowe, obniżone osie wahadłowe PA-X. Można powiedzieć, że wraz z wprowadzeniem na rynek obniżonych osi wahadłowych PA-X firma Faymonville weszła na wyższy poziom rozwoju tych konstrukcji.
Korzystając z osi PA-X w naczepach CombiMAX, w ramach tzw. systemu półmodularnego tylny pokład ładunkowy PA-X można łączyć z przednimi wózkami wyposażonymi również w osie typu PA-X (2 lub 3). Wynikiem tego jest kontynuacja pokładu ładunkowego na wysokości 790 mm, z zawieszeniem o skoku 600 mm. Z kolei w ramach stosowanego w naczepach CombiMAX systemu modularnego tylny pokład ładunkowy PA-X może być łączony z wózkami CombiMAX (2–4 osie) wyposażonymi w osie innych typów z kołami 17,5’’. W zależności od zakresu wyposażenia (tj. liczby i rodzaju zamówionych modułów) można tym samym tworzyć różne kombinacje naczepy CombiMAX – począwszy od typowej wersji niskopodwoziowej o 5 osiach, a skończywszy na wersji modułowej 3+8.
Osie PA-X można zastosować również w naczepach Faymonville z rodziny MultiMAX – otrzymujemy pojazd o zoptymalizowanej ładowności i ciągłym pokładzie ładunkowym o wysokości 790 mm. Z oferty producenta można wybrać wózki jezdne o szerokości 2850 lub 3000 mm. Sam pokład ładunkowy może być z pojedynczym lub podwójnym wysuwem, opcją są pojedyncze lub podwójne najazdy hydrauliczne. Zakres możliwych konfiguracji naczep MultiMAX jest również bardzo szeroki, począwszy od typowej naczepy niskopodwoziowej o 5 osiach, poprzez różne warianty z 2-osiowym wózkiem dolly z przodu i modułem jezdnym z tyłu (od 5 do 8 osi), a na konfiguracji 3+8 skończywszy. W naczepach MultiMAX i CombiMAX opcjonalnie dostępne są hydrauliczne łamane lub pojedyncze najazdy.

„Więcej niż nisko” – wraz z wprowadzeniem osi PA-X firma Faymonville osiągnęła kolejny etap rozwoju konstrukcji osi wahadłowych (fot. Faymonville)
„Więcej niż nisko” – wraz z wprowadzeniem osi PA-X firma Faymonville osiągnęła kolejny etap rozwoju konstrukcji osi wahadłowych (fot. Faymonville)