Nadwozia wymienne: C 782 i spółka

Logistycznie poprawne: wiele firm kurierskich wykorzystuje nadwozia wymienne do transportu paczek pomiędzy swoimi terminalami (fot. Krone)

Nadwozia wymienne są integralną częścią nowoczesnego transportu intermodalnego. Zastosowanie systemów wymiennych w teorii redukuje koszty transportu, przyczynia się do ograniczenia zużycia paliwa oraz zmniejszenia emisji składników toksycznych. Jak jest w praktyce – spróbujemy dać odpowiedź w tym artykule.

Możliwość przewożenia jednego nadwozia przez różne pojazdy może istotnie zmniejszyć przestoje pojazdów, co w oczywisty sposób przekłada się na zmniejszenie kosztów transportu. Zastosowanie systemu zabudów (nadwozi) wymiennych stwarza szansę wykorzystania nowoczesnych rozwiązań logistycznych dostosowanych do specyfiki przewożonych towarów, wymagań klienta oraz rozlokowania miejsc docelowych. Stojące na swoich podporach zabudowy mogą pełnić funkcję mobilnych powierzchni magazynowych. Niestety, w odróżnieniu od kontenerów morskich nadwozia wymienne nie mają możliwości składowania wielopoziomowego. Zabudowy (nadwozia) wymienne jako jednostki ładunkowe rozpowszechnione są przede wszystkim na terenie Niemiec, Austrii i Szwajcarii. W porównaniu z naczepami są cięższe i trudniejsze w obsłudze.
W grupie najważniejszych europejskich producentów nadwozi wymiennych (i przyczep do ich przewozu) dominują firmy niemieckie, do czołówki można zaliczyć takie firmy jak np. Ackermann, Fliegl, Kögel, Krone, Schmitz Cargobull, Schwarzmüller, Sommer, Spier, Wecon, Wielton.

Dwuosiowa przyczepa z obrotnicą, zawieszeniem pneumatycznym i rolkami prowadzącymi firmy Schwarzmüller do transportu nadwozi wymiennych (fot. Schwarzmüller)
Dwuosiowa przyczepa z obrotnicą, zawieszeniem pneumatycznym i rolkami prowadzącymi firmy Schwarzmüller do transportu nadwozi wymiennych (fot. Schwarzmüller)

Krótka powtórka
Nadwozia wymienne konstruowane są zgodnie z wytycznymi norm PL-EN 283:1999 – Nadwozia wymienne – badania oraz PL-EN 284:2006 – Nadwozia wymienne – Nadwozia wymienne klasy C – Wymiary i wymagania ogólne. Systemy nadwozi wymiennych można podzielić na dwie grupy konstrukcyjne. Pierwszą z nich tworzą nadwozia (kontenery) montowane na samochodach ciężarowych (dmc. do 16 t) i przyczepach. Jako standardowe w tej grupie przyjęto długości: 7150 mm (typ C 715), 7450 mm (typ C 745) oraz 7820 mm (typ C 782). Ze względu na wykorzystanie objętości przestrzeni ładunkowej i ładowności pojazdu obecnie stosowane są głównie zabudowy wymienne typu C 745 oraz C 782, pozwalające na umieszczenie wewnątrz do 18 standardowych palet. Najczęściej stosowaną konfiguracją jest zestaw drogowy: samochód z przyczepą C782 + C782, mogący przewozić do 38 europalet lub do 115 m3 ładunku.

Pod względem ekonomiki eksploatacji i łatwości obsługi zestaw z nadwoziami wymiennymi nie wytrzymuje konkurencji z naczepą, jednak można nim przewieźć do 115 m3, gdy naczepa typu mega zabiera tylko 100 m3 ładunku (fot. Krone)
Pod względem ekonomiki eksploatacji i łatwości obsługi zestaw z nadwoziami wymiennymi nie wytrzymuje konkurencji z naczepą, jednak można nim przewieźć do 115 m3, gdy naczepa typu mega zabiera tylko 100 m3 ładunku (fot. Krone)