Podwozia do dystrybucji ciężkiej

Kabina to miejsce do pracy – nie może w niej zabraknąć schowków, uchwytów i choćby prowizorycznego miejsca do rozłożenia laptopa (fot. Iveco)
Kabina to miejsce do pracy – nie może w niej zabraknąć schowków, uchwytów i choćby prowizorycznego miejsca do rozłożenia laptopa (fot. Iveco)

 

W kabinie samochodu dystrybucyjnego kierowca powinien czuć się maksymalnie komfortowo, mieć zapewnioną dobrą widoczność i maksymalne ułatwienia związane z codzienną pracą, takie jak schowki, uchwyty czy wieszaki (fot. MAN Truck & Bus)
W kabinie samochodu dystrybucyjnego kierowca powinien czuć się maksymalnie komfortowo, mieć zapewnioną dobrą widoczność i maksymalne ułatwienia związane z codzienną pracą, takie jak schowki, uchwyty czy wieszaki (fot. MAN Truck & Bus)

 

Kabina i wnętrze
Założenia są ogólnie znane: ergonomia, komfort, bezpieczeństwo i dobra aerodynamika. Ze względu na to, że kabina jest podstawowym miejscem pracy kierowcy i spędza on w niej dużo czasu, konstruktorzy poświęcają jej projektowaniu szczególnie dużo uwagi. Kabina decyduje często o ostatecznej ocenie jakościowej samochodu przez użytkownika, na równi z układem napędowym czy jezdnym.
Współczesne samochody ciężarowe mają kabiny opracowane pod kątem zapewnienia kierowcy maksymalnej wygody pracy, co wiąże się także z bezpieczeństwem jazdy. Typowo kabiny samochodów stosowanych w ciężkiej dystrybucji „dziedziczą” wiele cech kabin wykorzystywanych w transporcie dalekobieżnym – chodzi o miejsce pracy kierowcy: kokpit, wielofunkcyjne koło kierownicy o regulacji w dwóch płaszczyznach, fotel kierowcy zawieszony pneumatycznie z wielorakimi możliwościami regulacji położenia itp. Standardowa szerokość zewnętrzna kabin dystrybucyjnych nie przekracza 2300 mm, w wersjach dziennych długość nie przekracza 1700–1900 mm. Zróżnicowanie wariantów konstrukcyjnych, m.in. ze względu na wysokość kabiny, wysokość ramy samochodu, powoduje, że we wnętrzu będziemy mieć tunel silnika o różnej wysokości. Przykładowo: w modelu Mercedes-Benz Antos tunel kabiny S ClassicSpace ma wysokość 320 mm, w kabinie M ClassicSpace – 170 mm. W modelu MAN TGM z kabinami typu C, L lub LX tunel ma wysokość 260 mm, w Renault D 26 Wide z kabiną dzienną natomiast 326 mm.
Pracując w samochodzie, kierowca zwróci z pewnością uwagę również na detale i drobne „smaczki”, które czynią z kabiny miejsce przyjemne i praktyczne. Może to być np. wyłożenie kabiny wysokiej jakości i dobrze dopasowanymi materiałami o powierzchni przyjemnej w dotyku oraz wykorzystanie przewiewnych i atrakcyjnych w wyglądzie materiałów tapicerskich. Standardem powinny być pomocne detale wyposażenia: wieszaki na ubrania czy odchylane rolety przeciwsłoneczne.

Podsumowując
Obecnie na terenie Unii Europejskiej ponad 80% masy towarowej jest przewożone samochodami ciężarowymi. Dla każdego producenta podstawowym wymogiem jest to, aby móc zaoferować samochód, który doskonale nadaje się do zadań, jakie przed nimi postawi jego użytkownik. Chcąc skutecznie konkurować w sektorze dystrybucyjnym, producenci muszą mieć w ofercie szeroki asortyment pojazdów, obejmujący samochody spełniające potrzeby wszystkich klientów – zarówno poszukujących dostawczych vanów do 2,8 t dmc., jak i potrzebujących ciężkich 3-osiowych podwozi pod zabudowę o 26 t dmc. Pod względem eksploatacyjnym warunkiem koniecznym jest zapewnienie wymaganej czystości spalin – w coraz większej liczbie miast wprowadzane są wydzielone strefy ekologiczne o limitowanych prawach wjazdu dla samochodów nie spełniających określonych norm toksyczności – a także niskiego zużycia paliwa oraz niezawodności i trwałości.

Autor: Dariusz Piernikarski