Oryginał czy podróbka?

Co jest podrabiane?
Złożone komponenty, takie jak np. kompletny silnik, to mało prawdopodobne cele – nawet dla najbardziej wyrafinowanych podrabiaczy. Najczęściej fałszowane, podrabiane są proste części, takie jak np. pojedyncze koła zębate czy inne tego typu komponenty, które mogą zostać skopiowane przez każdego, kto zaopatrzy się w dobrą frezarkę czy maszynę do cięcia laserowego. Na celowniku są przede wszystkim części podlegające intensywnemu zużyciu eksploatacyjnemu lub takie, które wykorzystywane są podczas obsług i napraw okresowych.
Niestety istnieje również grupa producentów oryginalnych części, których produkty są bardziej narażone na kopiowanie niż komponenty silnika czy skrzyni biegów. Przykładem mogą być części wykorzystywane w pneumatycznych układach hamulcowych: elementy hamulców zasadniczych – tarcze, klocki, jak również zawory i osuszacze powietrza. Głównym powodem sprzyjającym w tym przypadku podrabianiu jest wielkość rynku.
Rosnąca złożoność części stosowanych w pojazdach użytkowych i coraz większe interakcje z warstwą elektroniczną powodują, że ryzyko związane z użyciem części nieoryginalnych rośnie. Często poszczególne komponenty tworzące dany układ funkcjonalny (np. skrzynię biegów czy układ hamulcowy) stanowią część większego systemu, który jest sterowany elektronicznie, a jego działanie zależy od interakcji z innymi, również sterowanymi elektronicznie układami. Producent nieoryginalnej części jedynie ją skopiuje, jednak jej funkcjonowanie jako elementu większej całości nie będzie satysfakcjonujące.

Podrabiane części to olbrzymie zagrożenie, gdy są nimi zastępowane kluczowe komponenty mające wpływ na bezpieczeństwo – wielu producentów motoryzacyjnych (np. Hyundai w 2016 r.) prowadzi szeroko zakrojone kampanie przeciwko wykorzystywaniu części nieoryginalnych (fot. Hyundai)
Podrabiane części to olbrzymie zagrożenie, gdy są nimi zastępowane kluczowe komponenty mające wpływ na bezpieczeństwo – wielu producentów motoryzacyjnych (np. Hyundai w 2016 r.) prowadzi szeroko zakrojone kampanie przeciwko wykorzystywaniu części nieoryginalnych (fot. Hyundai)

To, że części podrabiane produkowane są na dużą skalę, wskazuje na to, że zajmują się tym dobrze wyposażone i dobrze zorganizowane sieci. Sieci te mają powiązania z innymi formami przestępczości, takimi jak oszustwa, fałszowanie dokumentów, oszustwa podatkowe i handel ludźmi (głównie do wykorzystywania siły roboczej), a także z grupami przestępczymi, takimi jak organizacje o charakterze mafijnym. Zyski generowane ze sprzedaży fałszywych części są również wykorzystywane do finansowania innych działań przestępczych.
Produkcja i dystrybucja towarów podrobionych często jest kwestią wykorzystania pojawiającej się okazji rynkowej i jako taka nie może być przypisana do żadnej konkretnej grupy przestępczej lub narodowości. Sposób działania oraz kanały dystrybucyjne są dostosowane do aktywności związanej z towarem i do aktywności organów ścigania, co świadczy o dużej znajomości przez fałszerzy taktyki ścigania takich przestępstw.