11 lutego 2016 r. Wielton SA – największy w Polsce i jeden z największych w Europie producent naczep i przyczep – otworzył Centrum Badawczo-Rozwojowe (CBR) w Wieluniu. To jedyny taki ośrodek badawczy w Polsce i drugi w Europie.
Innowacyjność to jeden z filarów strategii grupy Wielton, a Centrum Badawczo-Rozwojowe to kolejny krok na drodze do osiągnięcia miana lidera technologicznego i pozycji w pierwszej trójce największych europejskich producentów naczep. Inwestycja została zrealizowana przy współpracy Ministerstwa Gospodarki, obecnie Ministerstwa Rozwoju. Wielton otrzymał wsparcie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka. Wartość inwestycji wyniosła 22,04 mln zł, z czego ok. 9,67 mln zł pochodzi ze środków unijnych.
Inwestycja obejmowała budowę dwóch nowych budynków oraz modernizację pomieszczeń w już istniejącym obiekcie na terenie zakładu produkcyjnego Wieltonu w Wieluniu. W wyniku prac powstała nowoczesna hala badań symulacyjnych i prototypowni, budynek biurowy, wyspecjalizowane stanowisko do badań zmęczeniowych i wytrzymałościowych pojazdów, naczep i przyczep, stanowiska diagnostyki układów hamulcowych oraz konstrukcji pojazdów.
W Centrum Badawczo-Rozwojowym powstawać będą innowacyjne środki transportu z segmentu naczep i przyczep. Celem projektu jest podniesienie poziomu technologicznego i bezpieczeństwa produkowanych pojazdów, kompleksowe sprawdzenie nowych rozwiązań konstrukcyjnych na etapie projektowania i prototypowania, a także zwiększanie konkurencyjności oferowanych na rynku naczep i przyczep. Dodatkowo Wielton dąży do tego, aby nowe produkty były neutralne dla środowiska naturalnego.
Konsekwentny rozwój innowacji
Pierwszy projekt prototypu naczepy skrzyniowo-plandekowej Wielton został zrealizowany w 1996 r. Wraz z sukcesywnym rozwojem firmy i portfolio produktowego powiększał się zespół konstruktorów. Początkowo tworzyło go 5 osób, w 2010 r. utworzono Dział Badań i Rozwoju, w którym obecnie pracuje 40 wykwalifikowanych inżynierów. Głównym celem ich prac jest rozwój oferty produktowej – w efekcie wdrażanych jest średnio 15 nowych produktów rocznie. Pracami kieruje Maciej Kaczor – dyrektor Działu Badań i Rozwoju Wielton SA.
Ważnym elementem procesu wdrożenia nowego produktu do sprzedaży jest etap wykonania jego prototypu, a następnie walidacji – w Dziale Badań i Rozwoju zajmuje się tym specjalna sekcja odpowiedzialna za planowanie, prowadzenie oraz analizę rezultatów badań. W dyspozycji zespołu od 2010 r. znajduje się hala do budowy prototypów, wyposażona także w testowe stanowiska produkcyjne i badawcze – wcześniej prototypy powstawały bezpośrednio na hali produkcyjnej. Walidacja konstrukcji to szereg zaawansowanych badań obejmujących m.in. testy funkcjonalne, pomiary naprężeń, odkształceń, przyspieszeń, ciśnień itp. w różnych warunkach i pod różnym obciążeniem oraz badania trwałościowe. W zależności od wymagań określonych w normach konstrukcje są badane w taki sposób, żeby spełniały określone warunki bezpieczeństwa, wytrzymałości i trwałości. Po otrzymaniu pozytywnego wyniku wewnętrznego pojazdy poddawane są certyfikacji i homologacji w akredytowanych jednostkach.
Inwestycje w badania i rozwój to dla spółki istotny element strategii. W roku 2015 Wielton otrzymał status Centrum Badawczo-Rozwojowego, którym – poza Wieltonem – może pochwalić się 41 przedsiębiorstw w całej Polsce. Pozwala to działać spółce jak jednostce naukowej i finansować prace badawczo-rozwojowe ze środków zewnętrznych, m.in. z funduszy unijnych oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. W ramach szeroko rozumianego rozwoju innowacji w czerwcu 2015 r. Wielton otworzył zamiejscowe biuro projektowe w gliwickim Parku Naukowo-Technologicznym, stanowiącym część działu badawczo-rozwojowego Wielton SA. Transfer innowacyjnych technologii ze środowiska akademickiego do biznesu wspiera również współpraca z Politechniką Śląską w ramach uruchamianej w 2016 r. pod patronatem Wieltonu specjalności projektowanie mechatronicznych układów mobilnych na kierunku mechatronika.