Chłodnia? Kupujemy i wozimy z głową…

Nowoczesna technologia i rozwiązania informatyczne z jednej strony, użytkownik i jego wieloletnie przyzwyczajenia z drugiej… Przed zakupem należy ocenić, co się zmieniło w dostępnej technologii nadwozi chłodniczych od poprzedniego zakupu, co można by zmienić w wyposażeniu (fot. D. Piernikarski)

Pod presją przepisów i wymagań ekonomicznych łańcuch zimna został rozszerzony. Coraz więcej towarów wymaga transportu i przechowywania w temperaturach kontrolowanych. Dlatego większego znaczenia nabiera prawidłowa konfiguracja chłodni do realizowanych zadań.

Operatorzy flotowi mają obecnie do dyspozycji rozwiązania pozwalające na transport ładunków w temperaturach kontrolowanych w sposób bardziej efektywny, niezawodny i elastyczny niż to było jeszcze dekadę temu. Przykładowo: konstruowane obecnie agregaty chłodnicze pozwalają na precyzyjną regulację temperatury, przepływu powietrza i wybór trybów pracy najodpowiedniejszych dla rodzaju przewożonego ładunku. Wykorzystanie chłodni i agregatów wielotemperaturowych pozwala menedżerom flot na wybór wartości temperatury i wilgotności odrębnie dla poszczególnych stref, aby spełnić warunki przewożenia określonego ładunku.

Można również zwiększyć bezpieczeństwo przewożonego towaru, montując dodatkowe agregaty chłodnicze, które zagwarantują optymalne temperaturowe warunki transportu, nawet jeśli główny agregat ulegnie awarii. Inne rozwiązania stosowane w celu podniesienia bezpieczeństwa ładunku w transporcie to np. ultradźwiękowe czujniki poziomu paliwa montowane w zbiornikach agregatu, dające precyzyjną informację na temat ilości pozostałego oleju napędowego.

Coraz częściej stosowane są również nowoczesne rozwiązania w zakresie sterowania pracą chłodni i agregatu – dzięki temu możliwa jest zdalna kontrola i diagnostyka floty. Wykorzystując transmisję sieci telefonii komórkowej (GPRS), dysponuje się bieżącą informacją na temat warunków panujących we wnętrzu każdej chłodni we flocie, tak aby utrzymać wymagane warunki transportu. Bezpieczeństwo transportu w temperaturach kontrolowanych można również zwiększyć, stosując takie rozwiązania jak np. geo-fencing, czyli monitoring położenia pojazdu – menedżer floty i/lub kierowca są informowani, gdy pojazd opuści określony wcześniej obszar przed zaplanowanym terminem.

Podesty załadowcze typu kolumnowego mogą niekiedy kolidować z odchylanymi do boków skrzydłami drzwi portalowych – zamknięcie roletowe rozwiązuje problem (fot. © eqtwin.ca)
Podesty załadowcze typu kolumnowego mogą niekiedy kolidować z odchylanymi do boków skrzydłami drzwi portalowych – zamknięcie roletowe rozwiązuje problem (fot. eqtwin.ca)

Przyzwyczajenie drugą naturą

Samochody chłodnicze spełniają swoje podstawowe zadanie niezależnie od tego, co jest aktualnie przewożonym ładunkiem: mięso, owoce morza, mrożone warzywa, lody czy kwiaty – utrzymują te produkty w dokładnie takiej temperaturze, która jest akceptowalna dla odbiorcy. Gdyby było inaczej, sytuacja ta stałaby się rujnująca zarówno dla przewoźnika, jak i jego klienta. Niezachowanie reżimu temperaturowego może być powodem odmowy przyjęcia ładunku przez odbiorcę. Wynik: niezadowoleni klienci, zmarnowane produkty i dodatkowe kursy po towar do magazynu – wszystko to generuje dodatkowe koszty operacyjne i obniża wiarygodność poszczególnych uczestników łańcucha dostaw.

Gdy do stracenia jest aż tak dużo, czy menedżerowie flot mogą chronić reputację swoich firm i ich zyski? Nowoczesna technologia i rozwiązania informatyczne z jednej strony – użytkownik i jego wieloletnie przyzwyczajenia z drugiej… Być może pomocne mogą się okazać nasze proste wskazówki mówiące o kilku podstawowych błędach, jakie można lub nie powinno się popełnić, konfigurując zamówienia na nowe samochody chłodnicze. Wśród nich do najbardziej typowych należą:

  1. Niedocenienie wpływu izolacji zabudowy na wymiary wewnętrzne ładowni.
  2. Wybór niewłaściwego rodzaju drzwi tylnych w stosunku do planowanego wykorzystania.
  3. Niezamontowanie przełączników – przerywaczy zasilania agregatu.
  4. Niedopasowanie konfiguracji podwozia do wymagań związanych z nadwoziem.
  5. Zaniedbanie znaczenia prawidłowego przepływu powietrza w ładowni
  6. Braki w konstrukcji i wyposażeniu nadwozia wynikające z chęci redukcji kosztów.