TEST: 134 500 szklanek mleka

Kabina Classic Space L to dobrze dobrane rozwiązanie do dalekobieżnej dystrybucji ciężkiej, dzięki trzeciej skrętnej podwozie sprawdzi się również w ciężkiej dystrybucji miejskiej

Prezentujemy autocysternę firmy PRO-WAM do przewozu mleka zabudowaną na 3-osiowym podwoziu samochodu Mercedes-Benz Actros 2543 6×2. Mimo że nie udało nam się w pełni zaprząc tego pojazdu do pracy, to jednak nawet jazda bez ładunku dostarczyła wielu ciekawych wrażeń.

Do realizacji zadań związanych z miejskim oraz lokalnym transportem dystrybucyjnym wykorzystywane są samochody ciężarowe wyposażone w zabudowy specjalistyczne. Ich cechą szczególną powinna być jak największa ładowność oraz bardzo dobre możliwości manewrowe pozwalające na sprawne operowanie na zatłoczonych ulicach miast. Jazda dystrybucyjna to również częste zatrzymania, niewielkie prędkości średnie i zmienność obciążenia – z tego względu samochody dystrybucyjne powinny również charakteryzować się jak najniższym zużyciem paliwa.

Transport mleka: zadanie specjalne

Jeszcze nie tak dawno rolnicy odwozili do mleczarni bańki mleka załadowane na przyczepy ciągnięte przez traktory. Ze względu na skalę produkcji mleka coraz częściej zaczęto stosować pompy próżniowe pozwalające na sprawne przepompowywanie mleka z baniek do cysterny zabudowanej na podwoziu samochodu ciężarowego. Obecnie zbudowanie cysterny do przewozu mleka nie stanowi już trudności – oczywiście dla producentów specjalizujących się w tym segmencie rynkowym. Technologia produkcji cystern do przewozu artykułów spożywczych, w tym także mleka, jest obecnie zautomatyzowana, na rynku dostępne są pojazdy (naczepy, przyczepy i zabudowy) ze zbiornikami przystosowanymi do transportu płynnych środków spożywczych zarówno w bardzo niskich temperaturach, jak i pod wysokim ciśnieniem. Coraz większego znaczenia nabiera dobór odpowiedniego osprzętu – armatury służącej do za- i rozładunku cystern, wykonywania pomiarów i analizy przewożonego płynu (mleka), materiałów izolacyjnych, systemów ogrzewania i chłodzenia. Niemniej istotna jest możliwość przygotowania pełnej dokumentacji związanej z warunkami przewozu i stanem transportowanego ładunku.

Bohater testu: Mercedes-Benz Actros 2543 6×2 z autocysterną na mleko firmy PRO-WAM
Bohater testu: Mercedes-Benz Actros 2543 6×2 z autocysterną na mleko firmy PRO-WAM

Szczegóły konstrukcyjne cystern zależą od ich przeznaczenia. W przypadku transportu mleka najczęściej wykorzystywane są zbiorniki zabudowane na podwoziach dwuosiowych samochodów ciężarowych, rozszerzeniem ich możliwości są przyczepy. Ciężarówka odbiera mleko z poszczególnych gospodarstw, potem jest ono przepompowywane do przyczepy. Po napełnieniu obu pojazdów ładunek trafia wreszcie do mleczarni. Nowoczesny samochód ciężarowy z cysterną do przewozu mleka jest obecnie – ogólnie rzecz ujmując – ruchomym laboratorium pomiarowym, mogącym przesyłać wyniki testów czy lokalizację miejsc pobierania próbek bezpośrednio do mleczarni przy użyciu transmisji GPS lub GPRS. Często też, dzięki możliwościom pojazdu, dokonywana jest analiza mleka bezpośrednio u dostawcy, jeszcze przed jego zatankowaniem.

Alternatywą dla zestawu samochód z przyczepą może być zabudowanie cysterny na podwoziu dystrybucyjnym o większej nośności – przykładem tego jest właśnie testowany Actros 2543 6×2-2. Pojemność zbiorników jest porównywalna, a wyposażenie podwozia w dwie osie skrętne pozwala na sprawne manewrowanie i dodarcie do każdego odbiorcy.