28 stycznia MAN Truck & Bus Polska zorganizował doroczną konferencję prasową podsumowującą wyniki roku 2015 w zakresie sprzedaży samochodów ciężarowych, autobusów, części zamiennych i usług serwisowych.
O najważniejszych wydarzeniach dla firmy w minionym roku opowiedzieli Piotr Stański – prezes zarządu MAN Truck & Bus Polska oraz Bernard Wieruszewski – dyrektor ds. sprzedaży pojazdów ciężarowych na rynku polskim. W konferencji wziął również udział Johan Björnör – szef regionu Europa Wschodnia/CIS (Regional Head Eastern Europe/CIS).
Wszystkie cytowane dane liczbowe zaczerpnięto z informacji otrzymanych w trakcie konferencji.
Podsumowanie roku
W 2015 r. firma MAN Truck & Bus Polska odzyskała pozycję lidera sprzedaży pojazdów ciężarowych w Polsce z liczbą 4183 pojazdów o dmc. > 6,1 t dostarczonych klientom. Udział w rynku pojazdów ciężarowych wyniósł 18,9%. W segmencie ciężkim (> 16 t dmc.) dostarczono 3695 samochodów (2. miejsce za DAF Trucks), co pozwoliło na uzyskanie udziału w rynku na poziomie 18,3%. Warto zauważyć, że MAN Truck & Bus Polska odnotował największy wzrost sprzedaży spośród Wielkiej Siódemki: 49,23%. Odnotowano również wzrost sprzedaży podwozi o 28,9%. Tradycyjnie MAN jest najchętniej kupowaną marką samochodów ciężarowych segmentu średniego o dmc. pomiędzy 10,1 t a 15,9 t – w ubiegłym roku zrealizowano 404 zamówienia, co w efekcie dało udział w tym segmencie na poziomie aż 36,9%. Najgroźniejszy w tym segmencie rywal – firma Iveco – sprzedała tylko 281 szt. (25,7%), a zajmujący 3. pozycję Mercedes-Benz – 263 (24,0%). W segmencie lekkim (6,1–10 t dmc.) liderem jest Iveco (612 szt., 76,7%), natomiast MAN ze sprzedażą 82 pojazdów znajduje się na drugim miejscu (10,3% rynku).
W grupie autobusów o dmc. > 8 t MAN wypadł bardzo dobrze, sprzedając aż 148 pojazdów (w 2014 r. – tylko 52 szt.), w tym 125 autobusów miejskich oraz 23 autokary turystyczne, uzyskując łącznie 14,2% udziałów w rynku.
W maju 2015 r. zrealizowano – zgodnie z warunkami wygranego przetargu – dostawę na 30 autobusów MAN Lion’s City CNG i 6 autobusów MAN Lion’s City G CNG do PKM Tychy. Była to największa w Polsce dostawa autobusów CNG do jednego operatora, jednocześnie największa tego rodzaju dostawa autobusów MAN CNG. 19 autobusów MAN Lion’s City (A37) i 43 przegubowe autobusy MAN Lion’s City G (A23) dostarczono również firmie Michalczewski – zwycięzcy ogłoszonego przez MPK Wrocław przetargu na wykonywanie przewozów pasażerskich we Wrocławiu. Mówiąc o największych kontraktach autobusowych, warto również wspomnieć o 34 autobusach turystycznych MAN Lion’s Coach dla Ministerstwa Obrony Narodowej.
Sprzedaż pojazdów używanych od kilku lat utrzymuje się na bardzo dobrym poziomie. W 2015 r. MAN TopUsed sprzedał 844 samochody używane (19,9% więcej niż w 2014 r.) i 49 autobusów. Sprzedano także 1136 kontraktów serwisowych (penetracja rynku 28,5%, aktualnie jeździ 2720 pojazdów objętych kontraktami) oraz 2057 wydłużonych gwarancji i 907 porozumień Service Care. Warto wspomnieć, że w 2015 r. w systemie MAN Telematics znajdowało się 1070 aktywnych pojazdów. Sprzedaż całkowita części zamiennych wzrosła o 10%, zbliżając się do poziomu 160 mln zł, a sprzedaż całkowita serwisów (bez części) należących do sieci importera wzrosła o 3%, osiągając wartość 26,5 mln zł.