Volvo 7900 Electric we Wrocławiu

fot. K. Biskupska

Na początku lipca na ulicach Wrocławia testowano dwa autobusy elektryczne Volvo 7900 Electric. Pasażerowie mogli nimi jeździć bez biletów na specjalnej linii pokazowej A1.

Zaprezentowane zostały dwa modele koncepcyjne o długości 10,7 m z jedną parą szerokich podwójnych drzwi i stanowiskiem kierowcy umiejscowionym na środku, a nie jak zwykle po lewej stronie. Autobusy te od roku są częścią transportu miejskiego w Göteborgu, gdzie wraz z autobusami hybrydowo-elektrycznymi Volvo jeżdżą w ramach projektu ElectriCity na linii łączącej dwa kampusy uniwersyteckie. Jeżdżące we Wrocławiu modele elektryczne są ciche i bezemisyjne oraz o ok. 80% bardziej wydajne energetycznie od porównywalnych autobusów z silnikiem Diesla. Wyposażone są w silnik elektryczny oraz akumulatory litowo-jonowe, które ładują się przy każdym hamowaniu. Ładowanie akumulatorów odbywa się też na stacji ładowania na terenie fabryki Volvo we Wrocławiu po każdym przejeździe wyznaczoną trasą.

Elektryczny autobus Volvo 7900 Electric będzie produkowany we Wrocławiu od 2017 r., ale  w wersji komercyjnej – 12-metrowej, z trzema parami drzwi. Ta wersja została zaprezentowana jesienią 2015 r. na targach autobusowych w Kortrijk, w Belgii.

Volvo Buses oferuje kompletną flotę zelektryfikowanych autobusów. Oprócz najnowszego modelu Volvo 7900 Electric, gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej) oraz elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid. Od momentu wprowadzenia na rynek w 2010 r. pierwszych hybryd, Volvo sprzedało w sumie ponad 2200 zelektryfikowanych autobusów.