Rozszerzona oferta podwozi DAFa: FAW, FAD i więcej

DAF XF FAW 8x4 to 4-osiowe podwozie z osią potrójną (tridem) (fot. D.Piernikarski)

Nowości marki DAF na 2021 r. to wieloosiowe podwozia przeznaczone do wykorzystania w segmencie budowlanym i komunalnym. 

Firma DAF Trucks, przełamuje stereotyp polegający na postrzeganiu tego producenta jako dostawcy głównie ciągników siodłowych i podwozi wykorzystywanych w transporcie dalekobieżnym, i umacnia swoją pozycję w segmencie podwozi specjalistycznych. Jednym z elementów tej strategii jest rozszerzenie oferty o nowe konfiguracje pojazdów oraz nowe warianty osi, zwiększające możliwości konfiguracji podwozi i optymalnego dopasowania ich do oczekiwań wymagających użytkowników segmentu budowlanego i komunalnego.

Nowością w grupie podwozi 4-osiowych jest wariant FAW: podwozie CF lub XF pod zabudowę z osią potrójną (tridem). W skład tego agregatu wchodzi oś podwójna z pojedynczą redukcją lub oś podwójna ze zwolnicami oraz kierowana wleczona oś tylna. Nowe podwozie 8×4 FAW ma maksymalną masę techniczną 37 t, a kierowana oś wleczona zapewnia precyzyjne kierowanie pojazdem. Promień skrętu 4-osiowego samochodu wynosi zaledwie ok. 7,8 m – pojazd w konfiguracji FAW 8×4 idealnie nadaje się do transportu ładunków na placach budowy, na których jest stosunkowo mało miejsca. Nowe podwozie doskonale sprawdza się jako wywrotka, jako zabudowa skrzyniowa z tylnym żurawiem załadunkowym lub jako połączenie żurawia załadunkowego z systemem hakowym.

DAF CF FAW 8×4 to 4-osiowe podwozie z osią potrójną (tridem) – w skład tego agregatu wchodzi oś podwójna z pojedynczą redukcją lub oś podwójna ze zwolnicami oraz kierowana wleczona oś tylna; podwozie ma maksymalną masę techniczną 37 t (fot. D.Piernikarski)

Firma DAF Trucks, współpracując z holenderską firmą Estepe, przygotowała wywrotkę CF 10×4 FAD przeznaczoną do najcięższych zastosowań. Pojazd ma 2 kierowane 10-tonowe osie przednie, hydraulicznie kierowaną i podnoszoną 3. oś pchaną o nośności 10 t oraz podwójną oś tylną ze zwolnicami i zawieszeniem pneumatycznym. Ładowność tego pojazdu, przeznaczonego głównie do transportu ciężkich sypkich materiałów budowlanych, wynosi około 30 t, podczas gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 49 t. Pomimo dużej liczby osi przemyślana konstrukcja zapewnia wystarczająco miejsca na 350-litrowy zbiornik paliwa.

Wywrotka CF FAD 10×4 ma 2 kierowane 10-tonowe osie przednie, hydraulicznie kierowaną i podnoszoną 3. oś pchaną o nośności 10 t oraz podwójną oś tylną ze zwolnicami i zawieszeniem pneumatycznym; ładowność tego pojazdu, przeznaczonego głównie do transportu ciężkich sypkich materiałów budowlanych, wynosi około 30 t (fot. D.Piernikarski)
Wywrotki DAF CF FAD 8×4 doskonale sprawdzają się w warunkach terenowych – 2 kierowane osie przednie poprawiają manewrowość; najmocniejszy w ofercie 530-konny silnik MX-13 zapewnia osiągi niezbędne w najtrudniejszych warunkach eksploatacji (fot. D.Piernikarski)

Kolejną nowością w ofercie DAF Trucks jest ciągnik XF FTM 8×4 z osią potrójną, przeznaczony do specjalistycznych zastosowań transportowych, w których masa zestawu może sięgać 120 t. DAF XF FTM ma napędzaną oś podwójną (pojedynczą lub ze zwolnicami) oraz kierowaną wleczoną oś tylną, tworzące zespół osi potrójnej. Konfiguracja 1+3 oznacza, że obciążenia osi mogą być w pełni wykorzystane bez przekraczania dopuszczalnych prawem obciążeń. Podwozie modelu XF FTM ma rozstaw osi wynoszący 4650 mm i charakteryzuje się zwartą konstrukcją, maksymalna masa techniczna to 41 t. Krótki rozstaw osi zapewnia dobrą zwrotność, położenie siodła ułatwia łączenie z naczepami niskopodwoziowymi o różnych wariantach łabędziej szyi i sprzęgu. 4-osiowy XF FTM jest dostępny w różnych konfiguracjach. Pierwsza z nich to wersja z przednią osią o nośności 8 t, z 8-tonową kierowaną osią tylną i 21-tonową osią podwójną ze zwolnicami (pojazdu − 34 tdmc.). XF FTM może mieć również 9- lub nową, 10-tonową oś przednią, 8-tonową kierowaną oś tylną i oś podwójną o nośności 26 t ze zwolnicami. Maksymalne obciążenie siodła obu wariantów to odpowiednio 24 t i 31 t.

DAF XF FTM 8×4 z osią potrójną to ciągnik przeznaczony do specjalistycznych zastosowań transportowych, w których masa zestawu może sięgać 120 t (fot. D.Piernikarski)

Następna nowość to DAF XF 8×2 FAX – podwozie pod zabudowę 8×2 z dwiema kierowanymi osiami przednimi (8 lub 9 t) i kierowaną wleczoną osią tylną (7,5 t). Podobnie jak w przypadku porównywalnych wersji CF, DAF XF FAX ma 37 tdmc. Kierowana wleczona oś tylna podnosi zwrotność, pojazd może być dobrym rozwiązaniem w transporcie materiałów budowlanych, np. w sytuacjach, gdy za kabiną zamontowano ciężki dźwig ładunkowy.

DAF CF 8×2 FAX – podwozie z 2 kierowanymi osiami przednimi (8 t lub 9 t) i kierowaną wleczoną osią tylną (7,5 t) (fot. D.Piernikarski)

Budowlane akcesoria modeli CF i LF
DAF nadal będzie oferować modele LF i CF w odmianie Construction, szczególnie w przypadku samochodów ciężarowych regularnie jeżdżących w terenie. Mają one specjalnie zaprojektowane zderzak i wlot powietrza, kąt natarcia 25° i duży prześwit wynoszący 320mm (LF) lub 400 mm (CF). Ponadto wszystkie modele DAF Construction wyposażone są w stalową płytę o grubości 3 mm chroniącą chłodnicę. Specjalny stopień za drzwiami i poręcz na dachu kabiny CF ułatwiają obsługę skrzyni ładunkowej.
DAF CF Construction dostępny jest jako ciągnik siodłowy 6×4 FTT oraz podwozia pod zabudowę 6×4 FAT i 8×4 FAD, zarówno z zespołem dwóch osi napędzanych, jaki z dwoma kierowanymi osiami przednimi –w przypadku wersji FAD. W wersjach CF Construction algorytmy sterowania pracą zautomatyzowanej skrzyni biegów TraXon są standardowo wyposażone w tryb jazdy terenowej (off-road), zapewniający optymalną zmianę biegów w trudnym terenie.
Z kolei DAF LF Construction jest dostępny jako 19-tonowe podwozie pod zabudowę – jest to ekonomiczny w eksploatacji, bardzo zwrotny pojazd o dużej nośności (niska masa własna), ma doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach– także dzięki opcjonalnej szybie w drzwiach bocznych pasażera, a nisko zawieszona kabina i stopnie wejściowe ułatwiają pracę kierowcy.

Samochody budowlane CF i LF w wersji Construction mają specjalnie zaprojektowane zderzak i wlot powietrza, kąt natarcia 25° i duży prześwit wynoszący 320 mm (LF) lub 400 mm (CF),podwozie jest chronione blachą o grubości 3 mm (fot. D.Piernikarski)

Układy napędowe DAF: moc i wydajność
Silniki DAF najnowszej generacji są naprawdę przydatne w zastosowaniach budowlanych. W silnikach PACCAR MX-11 oraz MX-13 (moce od 220 kW/299 KM do 390 kW/530 KM) stosowanych w modelach XF i CF maksymalny moment obrotowy osiąga wartości maksymalne przy prędkościach obrotowych silnika poniżej 1000 obr/min. W połączeniu z najnowszą generacją zautomatyzowanych 12- i 16-biegowych skrzyń biegów TraXon zapewnia to doskonałe osiągi w każdych warunkach. Model CF jest również dostępny z silnikiem PX-7 regulowanym na moce od 172 kW/234 KM do 239 kW/325 KM.
Budowlane wersje DAF LF mogą być napędzane silnikami 4-cylindrowymi PACCAR PX-4 o pojemności 3,9 l oraz PX-5 o pojemności 4,5 l lub 6-cylindrowymi PX-7 o pojemności 6,7 l. Silniki te pokrywają zakres mocy od 115 kW/156 KM do 239 kW/325 KM. Dopełnienie stanowi szeroka gama skrzyń biegów: 5-, 6-, 9- lub 12-biegowe, manualne, zautomatyzowane lub automatyczne.

DAF LF 210 FA 4×2 to lekkie 12-tonowe podwozie pod zabudowę – jest to ekonomiczny w eksploatacji, bardzo zwrotny pojazd o dużej nośności (niska masa własna), ma doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach (fot. D.Piernikarski)

Nowe osie nienapędzane
DAF projektuje i wytwarza własne osie od 1958 r., są one zatem idealnie dopasowane do wielu wariantów produkowanych podwozi. Osie DAF charakteryzują się dużą niezawodnością i trwałością, niewielkim tarciem wewnętrznym i niedużą masą, co przekłada się na niskie koszty eksploatacji i wysokie obciążenia użytkowe.
Oprócz stosowanych dotychczas osi przednich o nośności 7,5, 8 i 9 t od drugiej połowy 2019 r. w 2- lub 3-osiowych modelach CF i XF z silnikami MX-11 lub MX-13 będzie można również stosować oś o nośności 10 t, wyposażoną w zawieszenie na 3 resorach parabolicznych. Jest to rozwiązanie przydatne w zastosowaniach w segmencie budowlanym, gdzie przód pojazdu ciężarowego może być dodatkowo obciążony, np. gdy żuraw jest umieszczony bezpośrednio za kabiną, a samochód jest obciążony tylko częściowo.

Nowością jest również oś wleczona z pojedynczymi kołami o nośności 7,5 t. W przypadku tej konstrukcji zaprojektowano na nowo odlewaną obudowę, podnosząc jej sztywność i wytrzymałość, udało się również obniżyć masę komponentu o 10 kg. Nośność statyczna została zwiększona o ponad 25% do 26 t — co jest ważne, jeśli podczas załadunku i rozładunku ładunek spoczywa na tylnej osi. W transporcie budowlanym nowa 7,5-tonowa oś wleczona idealnie nadaje się do stosowania w takich aplikacjach, jak np. systemy hakowe do transportu kontenerów czy transport materiałów budowlanych samochodami z zabudowami skrzyniowymi i żurawiem umieszczonym na tylnym zwisie. Jest również często montowana w samochodach ciężarowych z systemami zabudów wymiennych BDF. Może być też stosowana w ciągnikach siodłowych CF i XF łączonych z naczepami niskopodwoziowymi i w transporcie nienormatywnym.

Nowe osie napędzane
W przypadku modeli CF i XF w konfiguracjach 6×4 oraz 8×4, które są regularnie eksploatowane w terenie lub wymagają lepszej przyczepności, DAF ma do zaproponowania zespół dwóch niskoobsługowych napędzanych osi tylnych. Pierwszy z tych wariantów to 19-tonowe podwójne osie z pojedynczą redukcją (SR1132T), resorami piórowymi i hamulcami tarczowymi lub bębnowymi, stosowane typowo w betonomieszarkach 8×4. Do bardziej wymagających zastosowań DAF proponuje warianty 21- i 26-tonowe z pojedynczą redukcją (SR1360T). Osie te wyposażone są w hamulce tarczowe, zawieszenie pneumatyczne, montowane są w 3- i 4-osiowych ciągnikach oraz podwoziach pod zabudowę.
W ofercie DAF są również 21- i 26-tonowe zespoły dwóch osi ze zwolnicami i hamulcami bębnowymi (HR1670T), z zawieszeniem pneumatycznym lub mechanicznym na resorach piórowych.Rozwiązanie to jest przeznaczone do intensywnej eksploatacji, także w warunkach terenowych. Czynnikiem zapewniającym niskie zużycie paliwa jest dostępność dużej liczby przełożeń końcowych (w zależności od typu: od 3,46:1 do 7,21:1). Aby zapewnić możliwie najniższe koszty eksploatacji, okres wymiany oleju w obudowie osi podwójnych wynosi nie mniej niż 3 lata lub 450 000 km.

Podstawa jazdy w trudnym terenie: 21- i 26-tonowe zespoły dwóch osi ze zwolnicami i hamulcami bębnowymi (HR1670T), z zawieszeniem pneumatycznym lub mechanicznym na resorach piórowych; czynnikiem zapewniającym niskie zużycie paliwa jest dostępność dużej liczby przełożeń końcowych (w zależności od typu: od 3,46:1 do 7,21:1) (fot. D.Piernikarski)

Autor: Dariusz Piernikarski