Naczepowe Top 20

grafika: Michał Bykowski, Samochody Specjalne

We wrześniu 2020 r. zespół magazynu „Global Trailer” opublikował po raz kolejny ranking największych w skali globalnej producentów naczep. Hamująco na stabilny wzrost rynku wpłynęła pandemia COVID-19.

Pomimo szerokiego wpływu COVID-19 przemysł produkcji naczep i wspierany przez niego sektor transportu drogowego ma się całkiem nieźle, choć większość producentów objętych rankingiem odczuło spadki produkcji.

Naczepowa czołówka
Znacznie wyprzedzając konkurencję, China International Marine Containers (CIMC) Vehicles Group nadal utrzymuje się na czołowym miejscu. CIMC Vehicles Group mimo pandemii zwiększyła produkcję o 9% rok do roku do 149 760 pojazdów. Grupa składa się ze 150 spółek zależnych w Chinach, Ameryce Północnej, Europie, Azji i Australii. Jako międzynarodowe przedsiębiorstwo produkcyjne firma dostrzegła zalety maksymalizacji potencjału swojej globalnej sieci.
Po raz kolejny Hyundai Translead zajmuje drugie miejsce, choć z minimalnym wzrostem produkcji rok do roku. Założona w 1989 r. firma Hyundai Translead (siedziba w San Diego, Kalifornia) produkuje w Ameryce Północnej naczepy furgonowe i chłodnicze, naczepy skrzyniowe, a także podwozia i wózki jezdne (dolly). Producent ten stale inwestuje w badania i rozwój oraz technologię produkcji, aby podnieść standardy branżowe dzięki najnowocześniejszym liniom produkcyjnym i powstającym na nich pojazdom.
W zeszłym roku niemiecki Schmitz Cargobull zajął 3. miejsce, jednak producent nie był w stanie potwierdzić danych w okresie przygotowywania raportu przez zespół „Global Trailer”. Dane te udało się uzupełnić dopiero we wrześniu – stąd, bazując na materiałach oficjalnie publikowanych przez producenta, redakcja „Samochodów Specjalnych” zdecydowała na uzupełnienie tabeli – w tegorocznej edycji Schmitz Cargobull uplasował się dopiero na 5. miejscu, odnotowując spadek produkcji o 27%.
Warto zwrócić uwagę na spory awans w klasyfikacji dwóch producentów północnoamerykańskich. Firma Utility Trailer wskoczyła na 3. miejsce z 6-procentowym spadkiem produkcji z miejsca 7. w ubiegłym roku. Firma Great Dane, przy 3-procentowym wzroście produkcji awansowała z 6. na 4. pozycję rankingu. W czołówce producentów niezmiennie utrzymuje się również Wabash National – 23-procentowy spadek produkcji spowodował jedynie przesunięcie z 4. na 6. miejsce.
Krone, spadając na siódmą pozycję, potwierdziło ogólne spowolnienie na rynkach, na których działa, szczególnie w drugiej połowie 2019 r. ze względu na niepewność w rozwoju handlu światowego, zwłaszcza między USA a Chinami, zamknięcie rosyjskiego rynku używanych naczep do pojazdów starszych niż 3-letnie i proces transformacji branży motoryzacyjnej (co jest szczególnie ważne w Niemczech). Na początku roku pojawiła się nadzieja, że wskaźniki odwrócą się w okresie styczeń–luty 2020 r. I rzeczywiście pojawiły się oznaki odradzania się rynków, na których Krone miało silną obecność, ale wtedy COVID-19 odegrał swoją przełomową rolę.
Firma Randon z Ameryki Południowej pojawiła się w rankingu po raz pierwszy i od razu wylądowała na 8. pozycji. Randon produkuje swoje pojazdy w Brazylii (4 zakłady), w Argentynie (1) i w Peru (1). Opierając się na swojej strategii międzynarodowej wielomarkowości, Grupa Wielton osiągnęła bardzo dobry wynik dający jej 9. miejsce mimo 25-procentowego spadku produkcji rok do roku, związanego głównie z COVID-19. W Grupie Wielton znajdują się obecnie firmy Wielton, Fruehauf, Lawrence-David, Langendorf i Viberti.
Stoughton Trailers zamyka pierwszą dziesiątkę, podczas gdy KögelTirsan Group zamykają grupę producentów, którzy zdołali wyprodukować powyżej 10 tys. naczep. Warto zauważyć, że Tirsan odnotował największy spadek produkcji rok do roku (–29%) spośród firm odnotowanych w rankingu.
W obliczu spowolnienia na rynkach północnoamerykańskich i nieoczekiwanych skutków kryzysu COVID-19 produkcja Manac zmniejszyła się rok do roku o 18%, co spowodowało spadek z 12. na 15. miejsce. Zapotrzebowanie na sprzęt w zachodniokanadyjskim sektorze energetycznym zmalało – duży wpływ miał gwałtowny spadek popytu na ropę, podczas gdy inne sektory, takie jak dystrybucja żywności i ładunków drobnicowych, radzą sobie dobrze. Interesujące będzie monitorowanie wyników producentów OEM, takich jak Manac, w miarę normalizowania się sytuacji pandemicznej i gospodarczej.
GORICA jest wiodącym producentem naczep na Bliskim Wschodzie i w Afryce i utrzymuje stałą produkcję na poziomie ok. 6500 sztuk. Od trzech dekad firma specjalizuje się w produkcji wywrotek – naczep i zabudów na podwoziach samochodowych.
Hiszpańska firma Lecitrailer pojawia się po raz pierwszy w klasyfikacji. Producent w maju br. wprowadził na rynek Evolution – nową generację naczep chłodniczych. Ta zaktualizowana i nowoczesna chłodnia jest dwukrotnie bardziej wytrzymała i trwała niż poprzednia jej wersja. Lecitrailer wypuścił swoją pierwszą kompletną chłodnię (podwozie i nadwozie) zaledwie 8 lat temu.
Europejska grupa producentów chłodni (Grupa Reefer), zajmująca 21. pozycję, obejmuje francuskie Chereau (produkcja 3714 szt.), które koncentruje się obecnie na uzupełnieniu swojego portfolio o pojazdy zasilane wodorem, oraz SOR (1147 szt.) – firmę, która została założona przez włoskich i hiszpańskich przedsiębiorców w 1970 r. i nadal produkuje pojazdy chłodnicze.
Ogólnie rzecz biorąc, dane dotyczące wielkości produkcji ulegały znacznym wahaniom. Większość producentów OEM, którzy znaleźli się w rankingu, odczuło negatywnie zakłócenie wywołane przez COVID-19 i bezpośredni hamujący wpływ pandemii na stały i stabilny wzrost rynku. Patrząc szerzej na produkcję, jest również oczywiste, że przedsiębiorstwa odniosły sukces, dostosowując procesy i nastawienie personelu, aby nadal dostarczać pojazdy, których operatorzy transportowi i logistyczni potrzebują do utrzymania ruchu towarowego.

Jak przygotowano raport?
Chociaż tegoroczna edycja rankingu magazynu „Global Trailer” została opracowana z najwyższym zaangażowaniem w dokładność i profesjonalizm, nadal ranking ten ma charakter jedynie poglądowy. Od czerwca 2020 r. autorzy raportu skontaktowali się z większością OEM na całym świecie. Oficjalny termin przekazania danych upłynął 14 sierpnia 2020 r. Jeśli nie można było uzyskać oficjalnych danych dotyczących wielkości produkcji bezpośrednio od producenta, poszukiwano danych w źródłach branżowych (oficjalnie publikowane dane statystyczne). Jeśli dane szacunkowe nie były dostępne, marka nie była brana pod uwagę. Prezentowany raport dotyczy sprzedaży w ramach czasowych od 1 lipca 2019 r. do 30 czerwca 2020 r., chyba że wskazano inaczej.
Niektóre dane dotyczące produkcji mogą być jednak niemiarodajne. Przygotowując raport, oczekiwano jedynie wartości liczbowych określających wielkość produkcji naczep, jednak niektórzy producenci dostarczyli informacje, które obejmowały również produkcję innego asortymentu, takiego jak nadwozia (zabudowy) samochodów ciężarowych i/lub kontenery intermodalne. Ponieważ autorzy rankingu nie byli w stanie w miarodajny sposób zweryfikować otrzymanych danych, zaufali informacjom od producentów. Inni producenci OEM zdecydowali się nie ujawniać wielkości produkcji z różnych powodów, w tym ze względu na poufność czy zgodność z przepisami giełdowymi lub po prostu nie odpowiedzieli przed upływem terminu.

Opracował Dariusz Piernikarski

Bibliografia:
1. Top 20 Trailer OEM ranking, „Global Trailer“, September 2020.
2. Top 20 Trailer OEM ranking, „Global Trailer“, October 2019.