Malbork kupuje od Solarisa pierwsze autobusy elektryczne

Fot. Solaris

Przedstawiciele MZK Malbork i Solaris Bus & Coach S.A. podpisali umowę obejmującą dostawę sześciu autobusów elektrycznych. Zakontraktowane Urbino 12 electric zapoczątkują elektryfikację transportu publicznego w mieście. Bezemisyjne pojazdy zawitają w Malborku najpóźniej we wrześniu 2021 roku.

W rezultacie wygranego przetargu Solaris zbuduje dla MZK Malbork sześć autobusów elektrycznych
w wersji niskopodłogowej o długości 12 metrów. Inwestycja Malborka w pojazdy elektryczne stawia go wśród najbardziej nowoczesnych przewoźników Europy, którzy na pierwszym miejscu stawiają komfort mieszkańców miasta i jakość powietrza w mieście.

Niezwykle nowatorskie i ekologiczne autobusy zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energy
o łącznej pojemności 240 kWh, dzięki którym pojazdy nie będą emitować żadnych szkodliwych spalin do atmosfery. W ciągu dnia autobusy będą uzupełniały energię w bateriach poprzez szybkie ładowarki pantografowe, których budowę zaplanowano na pętlach w Piaskach oraz przy malborskim Cmentarzu Komunalnym. Malbork zdecydował się na tzw. pantografy odwrócone, czyli urządzenia będące integralną częścią stacji ładowania, które opuszczają się na pojazd i uzupełniają w nim energię elektryczną. Po zakończonej pracy, autobusy będą podłączane do ładowarek plug-in na zajezdni.

W klimatyzowanej przestrzeni pasażerskiej przewidziano 26 miejsc siedzących, w tym 10 dostępnych
z niskiej podłogi, co szczególnie istotne dla osób poruszających się wózkami inwalidzkimi bądź podróżujących z wózkami dziecięcymi. Płynną jazdę bez gwałtownych wibracji zapewni kierowcom
i pasażerom oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymi o mocy 125 kW każdy. Dla wygody i bezpieczeństwa pasażerów w autobusach zamontowany zostanie monitoring, a także nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Solaris jest partnerem wielu przewoźników z Europy w dynamicznie postępującej elektryfikacji transportu miejskiego. Spośród wszystkich wyprodukowanych pojazdów elektrycznych, ponad 200 ebusów, czyli ponad 1/3 firma dostarczyła już swoim polskim odbiorcom. Kolejnych 330 zostało zamówionych. Polskie samorządy zamawiają je od Solarisa najczęściej, a Polska jest piątym krajem w Unii Europejskiej pod względem liczby autobusów elektrycznych na drogach.

Fot. Solaris