30 lat temu wprowadzono do sprzedaży kultowy model Renault Magnum

Fot. Renault Trucks

2005: nowy układ napędowy
Renault Magnum model roku 2005 to zupełnie nowy samochód – w zasadzie jedyne, co pozostało niezmienione, to konstrukcja kabiny i filozofia budowy pojazdu z płaską podłogą. Wszystkie inne układy i elementy konstrukcyjne, np. rama, zawieszenie, układ napędowy, układ hamulcowy, poddane zostały gruntownym modernizacjom. Celem było uzyskanie jeszcze wyższych osiągów, poprawa komfortu pracy kierowcy i bezpieczeństwa. Pojazd stał się także bardziej ekonomiczny w zakresie eksploatacji i użytkowania.

Fot. Renault Trucks
Fot. D. Piernikarski

Wprowadzono nowy silnik, opracowany specjalnie z myślą o tym pojeździe: DXi 12 z elektronicznie sterowanymi pompowtryskiwaczami, spełniający (początkowo) wymagania normy Euro III. Silnik oferowano w regulacji na moce 440 KM lub 480 KM (324, 353 kW). Zmodernizowano również zautomatyzowaną skrzynię biegów Optidriver II, skracając czas niezbędny do zmiany biegu, wprowadzono również funkcję Optifuel, pozwalającą w określonych warunkach jazdy na podniesienie momentu obrotowego silnika, aby zapobiec zmianie biegu na niższy. Wyposażenie wzbogacono również o sterowany elektronicznie hamulec silnikowy Optibrake. Kabina Magnum w zmodernizowanej wersji zyskała na komforcie dzięki jej nowemu zawieszeniu. Zamieniono położenie poduszek i amortyzatorów – dało to poprawę stabilności kabiny, szczególnie na łukach drogi.

We wrześniu 2006 r. zamontowano w Magnum nowy silnik DXi13 o mocach 460 i 500 KM (339, 368 kW), spełniający normę Euro V dzięki wprowadzeniu systemu SCR z wtryskiem AdBlue. Efektywność eksploatacji podnosi zastosowanie 12-biegowej zautomatyzowanej skrzyni biegów Optidriver+ (bazującej na skrzyni Volvo I-Shift), ale dostępne są również 16-biegowe skrzynie manualne z rodziny ZF ECOSPLIT z pneumatycznym wspomaganiem zmiany przełożeń Servoshift.

Fot. Renault Trucks

W 2007 r. pojawiła się limitowana seria Magnum Vega. Luksusowe wykończenie wnętrza, przeprojektowane detale kabiny – wszystko to miało na celu zapewnienie komfortu na najwyższym poziomie. Wykończenie zewnętrzne również podkreślało wyjątkowość tego modelu.

2008: Magnum – reaktywacja
W realiach współczesnej konkurencji rynkowej nie da się utrzymać oczekiwanego poziomu sprzedaży bez konsekwentnego rozwoju produktu – w 2008 r. przyszedł zatem czas na kolejne wcielenie Magnum. Renault Trucks musiało sprostać wyzwaniu rzuconemu przez konkurencję: w tym samym roku mieliśmy bowiem premierę nowego Mercedesa Actrosa oraz zmodernizowane Volvo FH.

Fot. D. Piernikarski
Fot. Renault Trucks

W Magnum – modelu z roku 2008 − zmiany dotyczyły głównie kabiny. Dach podwyższono o 20 cm, wzmocniono również jego sztywność. Wysokość wnętrza przekracza teraz 2 m. Dopracowano aerodynamikę, wprowadzono jako standard nowe osłony przeciwsłoneczne ze światłami obrysowymi LED. Z zewnątrz zastosowano liczne chromowane wykończenia, pojawiła się również masywna, dwubarwna osłona chłodnicy, a pod dolną krawędzią szyby chromowana poręcz – listwa z napisem Renault akcentująca kontury. Wnętrze najnowszej wersji Magnum ma prawie 8 m3 przestrzeni do zagospodarowania. W wersji standardowej schowki mają łączną pojemność ok. 1100 l. Z myślą o komforcie dokonano bardziej jednoznacznego podziału kabiny na część roboczą i część przeznaczoną do odpoczynku.