Większy, mocniejszy, efektywniejszy: premiera i rozpoczęcie sprzedaży autobusu MAN Lion’s City 18 E

Fot. MAN Truck&Bus

MAN Lion’s City 18 E, miejski autobus przegubowy o długości 18 metrów z napędem elektrycznym, to idealne rozwiązanie do obsługi często używanych połączeń liniowych. Autobus może w bezpiecznych i komfortowych warunkach bezemisyjnie przewozić do 120 pasażerów. Pierwsze autobusy demonstracyne pojawią się na ulicach Barcelony i Kolonii w drugiej połowie 2020 r.

Firma MAN Truck & Bus dostarczy w tym roku w ramach eMobility-Roadmap flotę 15 elektrycznych autobusów demonstracyjnych, które będą testowane w rzeczywistych warunkach u klientów w 5 krajach europejskich. Wśród 15 pojazdów testowych znajdują się dwa nowe autobusy MAN Lion’s City 18 E, których premiera w ruchu liniowym będzie miała miejsce na ulicach Barcelony i Kolonii. Sprzedaż nowego elektrycznego autobusu przegubowego rozpoczyna się już w kwietniu.

Eko technologia

Niezbędną w ruchu miejskim moc zapewniają dwa centralne silniki elektryczne umieszczone przy drugiej i trzeciej osi. Są one, w porównaniu z silnikami elektrycznymi instalowanymi przy piastach kół, łatwiej dostępne i mają prostszą konstrukcję, co zapewnia operatorowi wygodę podczas przeglądów i konserwacji oraz korzyści pod względem Total Cost of Ownership (TCO). Dwie napędzane, elektronicznie zsynchronizowane osie mają ponadto korzystny wpływ na zachowanie autobusu przegubowego podczas jazdy, zwiększając jego stabilność i bezpieczeństwo. Autobus ma także zabezpieczenie przed zgnieceniem i system sterujący kątem zginania, które optymalizują stabilność jazdy. Rozkład momentów obrotowych na dwie napędzane osie uzależniony od aktualnych okoliczności zapobiega powstawaniu sytuacji krytycznych. Napęd na dwie osie zwiększa także możliwość maksymalnego odzysku energii podczas hamowania. W pełni elektryczny układ napędowy zastosowany w autobusie MAN Lion’s City 18 E zapewnia moc od 320 kW do maksymalnie 480 kW. Niezbędna do tego energia dostarczana jest przez modułowe akumulatory o zainstalowanej mocy 640 kWh. Firma MAN zastosowała tu produkowane w koncernie zaawansowane technologicznie akumulatory litowo-jonowe (NMC). Dzięki zoptymalizowanemu pod kątem specyfiki autobusów miejskich inteligentnemu systemowi zarządzania temperaturą zapewniona jest wyjątkowo dobra dostępność o każdej porze roku. W ten sposób autobus przegubowy MAN Lion’s City 18 E zapewnia w całym okresie życia akumulatorów zasięg 200 km, a w korzystnych warunkach nawet do 270 km.

Osiem pakietów akumulatorów umieszczonych jest na dachu autobusu. Znajdują się one poza strefą narażoną z tyłu na zgniecenie i są łatwo dostępne przy serwisowaniu, co jest istotną zaletą takiego rozwiązania. Akumulatory ładowane są w zajezdni przez łącza CCS (Combined Charging System). Przy przeciętnej mocy ładowania wynoszącej 100 kW i maksymalnej mocy do 150 kW autobus przegubowy zostaje całkowicie naładowany w niespełna 4 godziny.

Zastosowanie napędu elektrycznego ma także wpływ na aranżację wnętrza pojazdu. Dodatkowe wolne miejsce po komorze silnika umożliwiło projektantom optymalne zaprojektowanie tyłu pojazdu. Przegubowy autobus Lion’s City E o długości 18 metrów może pomieścić 120 pasażerów, gdyż dzięki zastosowaniu alternatywnych napędów całkowita masa dopuszczalna elektrycznego autobusu MAN została zwiększona do 30 ton.

Co to jest MAN eMobility-Roadmap?

W grudniu 2019 r. firma MAN Truck & Bus przekazała dwa pierwsze autobusy elektryczne o długości 12 metrów spółkom transportowym Hamburger Hochbahn AG i Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH do obsługi połączeń liniowych w hanzeatyckim mieście Hamburg. W tym roku w ramach eMobility-Roadmap testowanych będzie w praktyce kolejnych 13 autobusów demonstracyjnych. Flota demonstracyjna autobusów elektrycznych obejmująca w sumie 15 pojazdów pojawi się w trakcie roku 2020 także u klientów w pięciu państwach europejskich (Niemcy, Hiszpania, Luksemburg, Belgia, Francja). W ramach tego projektu firma MAN przekaże elektryczny autobus przegubowy o długości 18 metrów do planowanych testów zakładom komunikacji Verkehrs Betriebe AG (KVB) w Kolonii i hiszpańskiemu operatorowi Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). Pierwsze produkowane seryjnie autobusy MAN Lion’s City E w wersji 12-metrowej mają być dostarczone klientom w czwartym kwartale 2020 r. Przegubowy autobus miejski Lion’s City E powinien pojawić się ponad pół roku później. Rozpoczęcie jego produkcji seryjnej planowane jest na pierwsze półrocze 2021.