Prezentacje: Lekkie podwozia budowlane Volvo

Betonomieszarka zabudowana na Volvo FM 8×4-2 z pojedynczą osią przednią oraz potrójną zespoloną osią tridem na pneumatycznym zawieszeniu budowlanym (fot. Volvo Trucks)

Na rynku czteroosiowych podwozi budowlanych dostępne są lekkie modele o obniżonej masie własnej. Jest to interesująca propozycja dla przewoźników eksploatujących betonomieszarki, którzy szukają maksymalnej ładowności.

W ramach cyklu zaprezentujemy najlżejsze na rynku 32-tonowe podwozia, na których zabudowywane są betonomieszarki. Kryterium wyboru był układ napędowy w konfiguracji 8×4/4 (dwie przednie osie skrętne) oraz jak najniższa masa własna. W przypadku wszystkich podanych mas własnych podwozi tolerancje produkcyjne i indywidualne specyfikacje mogą mieć wpływ na rzeczywistą wartość, dlatego należy traktować je jako orientacyjne.

W poszczególnych odsłonach zaprezentujemy lekkie podwozia marek DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania oraz Volvo Trucks.

Volvo FM11 410

Volvo Trucks ma w swojej ofercie model FM, który jako podwozie w konfiguracji 8×4 sprawdzi się w lżejszych pracach na terenie budowy (klasyfikowany jest jako pojazd terenowy N3). Lżejsze podwozia Volvo FM wyposażane są w silniki D11K o pojemności 10,8 dm3, regulowane na moce 330, 370, 410 lub 450 KM (243, 273, 302 lub 332 kW), maksymalne momenty obrotowe wynoszą odpowiednio 1600, 1750, 1950 oraz 2150 Nm.

Jako lekka betonomieszarka sprawdzi się wyposażone w krótką kabinę dzienną Volvo FM 410 8×4 z 410-konnym silnikiem, z którym współpracuje zautomatyzowana skrzynia biegów I-Shift o 12 przełożeniach z programem jazdy terenowej off-road. Zawieszenie osi przedniej (nośność 2×8 t) na dwupiórowych resorach parabolicznych, z tyłu stosowane jest zawieszenie „B-ride” w układzie tandem z trzema resorami parabolicznymi (nośność 2×10,5 t). Osie napędowe mają pojedyncze przekładnie hipoidalne oraz koła bliźniacze o rozmiarze 315/80 R22,5. Na wszystkich kołach są wentylowane hamulce tarczowe. Obniżenie masy podwozia uzyskano, stosując aluminiowe felgi i zbiorniki powietrza. Opcjonalnie skrzynia biegów I-Shift może być wyposażona w 2 biegi pełzające – zwiększa to jednak jej ciężar o 48 kg. Volvo FM 410 8×4 z rozstawem osi 4350 mm ma masę własną ok. 9293 kg (w tym 80 kg kierowca, pełny zbiornik mieszczący 255 l ON oraz 32-litrowy zbiornik AdBlue).

Autor: Dariusz Piernikarski