Mega zestaw na 15 osiach: Volvo FH16 750 + naczepa Nooteboom EURO-PX

fot. Nooteboom
[English version below]

Holenderska firma Zwagerman Transport & Lifting wykorzystała swoją nową naczepę Nooteboom EURO-PX 4+6 z osiami wahliwymi do przetransportowania gigantycznego żurawia Sennebogen 6300E o udźwigu 300 t z miejscowości Harlingen na północy Holandii do swojego zakładu w Nederhorst Den Berg w centrum kraju.

Wykorzystana naczepa EURO-PX 4 + 6 miała: 4 linie osiowe na przednim wózku Interdolly, za nim znajdował się obniżony pokład ładunkowy i kolejne 6 linii osiowych. Ta kombinacja została połączona z potężnym 5-osiowym ciągnikiem Volvo FH16 z silnikiem o mocy 750 KM. Dopuszczalna masa całkowita zestawu wynosiła nieco ponad 160 t, ok. 60 t to masa własna i do tego ładowność ponad 100 t. Ta imponująca kombinacja miała prawie 37 m długości po złożeniu (maksymalna długość to ponad 41 m) i prawie 3 m szerokości. Wymiary te oznaczają, że gdy zestaw wyrusza w drogę, musi mu zawsze towarzyszyć pojazd eskortujący, nawet jeśli nie przewozi ładunku.

Fot. Nooteboom

Zrobiona na wymiar
Naczepa niskopodwoziowa 4 + 6 została skonstruowana przez Nooteboom w ścisłej współpracy z firmą Zwagerman zgodnie z najnowszymi przepisami – z rozstawem osi wynoszącym 1,51 m (4,95 stóp) zamiast typowego rozstawu 1,36 m. Oznacza to, że firma jest gotowa na realizację przyszłych wyzwań ze względu na konfigurację pojazdu, którego nacisk osi może wynosić 12 t (przy 80 km/h). Co więcej, obciążenie powierzchni drogi jest dobrze rozłożone, tym samym na mostach i wiaduktach nie się powinno być żadnych problemów z przejazdem.

Fot. Nooteboom

Pierwsze zadanie
Transport żurawia Sennebogen 6300E o udźwigu 300 t napędzanego 12-cylindrowym silnikiem Caterpillar o mocy 1000 KM. W pierwszej kolejności zdemontowano gąsienice i ramiona żurawia. Maszyna ma 4 hydrauliczne podpory, dzięki czemu można zmieniać jej położenie w kierunku pionowym, co umożliwiło wjazd naczepy niskopodwoziowej pod żuraw. Ponieważ tylna część naczepy była wciąż nieco za wysoka, żuraw został uniesiony na podporach, które dodatkowo wsparto na drewnianych klockach. Kilka głowic śrub regulacyjnych wystawało nieco za daleko ponad podłogę ładunkową, ale zostało to rozwiązane poprzez dostosowanie wysokości osi. Dopiero wtedy naczepa niskopodwoziowa mogła zostać wsunięta pod żuraw.

Gdy wszystko zostało ustawione we właściwym miejscu, na łożu naczepy umieszczono gumowe maty, a żuraw został opuszczony na pokład ładunkowy bezpiecznie zamocowany wytrzymałymi łańcuchami mocującymi. Poręcz u góry została zdemontowana i zamocowana z tyłu naczepy za pomocą pasów.
W trakcie procesu załadunku żuraw obsługiwany był zdalnie za pomocą pilota. Następnie przymocowano płyty poszerzające pokład i naczepę ustawiono na odpowiednią wysokość i skorygowano rozkład obciążeń na poszczególnych liniach osiowych. Ponieważ zestaw miał ładowność przekraczającą 100 t, mógł wyruszyć w podróż dopiero po godzinie 20.00.

Opracował: Dariusz Piernikarski

————————–

New Nooteboom 4+6 low-loader takes to the road

Zwagerman Transport & Lifting, based in Nederhorst den Berg in Holland, recently carried out their first assignment using the new Nooteboom 4+6 EURO-PX low-loader with pendle axles. For insiders, a ‘4 bed 6’, meaning it has 4 axle lines on the Interdolly, followed by the low-loader bed and then another 6 axle lines after the bed.

This combination is pulled by a 5-axle Volvo FH16 with 750 hp and has a maximum train weight of just over 160 tonnes: 60 tonnes of its own weight and a load weight of more than 100 ton.This impressive combination is almost 37 metres (120 feet) long when retracted and is almost 3 metres (9.8 feet) wide; these dimensions means that it must always be accompanied by an escort vehicle, even when it is not carrying a load.

First assignment
Zwagerman: “Our first job using the new material was to collect a crane from Harlingen in the north of the Netherlands to stall it at the Zwagerman site in Nederhorst Den Berg in the centre of the country. The crane was a Sennebogen 6300E with a capacity of 300 tonnes. This gigantic crane, which is powered by a 1,000 hp 12 cylinder Caterpillar motor, is mostly deployed in the offshore industry. Brian Klaver, from Dutch Offshore, was present to guide the loading process and to operate the crane.
The tracks and the boom had already been dismantled. The crane has 4 hydraulic support legs enabling it to move vertically, and we were able to drive the low-loader under it. Because the rear side of the low-loader was still a bit too high the crane was raised, leg by leg, with wooden blocks. A couple of the adjusting bolt heads stuck out slightly too far above the load floor, but this was solved by adjusting the axle heights. Then the low-loader could drive under the crane.
When everything had been manoeuvred into the right place, rubber mats were placed underneath the support bed and the crane was lowered onto the load floor. The crane was lashed into place with heavy chains. The railing at the top was dismounted and secured on the rear of the low-loader with lashing straps.
During the loading process the crane was operated via remote control. The crane’s rotating cabin protruded slightly at the side, and Brian moved it into the correct position. Then the width plates were attached and the trailer was set to the correct height and axle loads. Because this involved a load of more than 100 tonnes the combination was not allowed onto the motorway until 20:00.”

Made to measure
Zwagerman: “The 4+6 low-loader was constructed by Nooteboom in close consultation with Zwagerman and complies with the latest legislation, with an axle distance of 1.51 metres (4.95 feet) instead of the usual 1.36 meter (4.46 feet). This means we are future-proof, because this configuration has an axle load of 12 tonnes throughout the EU. Furthermore, the road-surface load is well-distributed, and the length of the combination, from almost 37 metres (120 feet) to more than 41 metres (135 feet) when extended means that load is not an issue on bridges and viaducts.
This combination is an important addition to our fleet of 15 trucks and 25 different trailers that can be deployed in varied combinations. We also have several vehicle-lifting cranes with a capacity of up to 165 tonnes/metre, so we could, for instance, lift and transport the heavy tracks of the Sennebogen 6300E, which weigh 30 tonnes each.”
Zwagerman Transport & Lifting has been Nooteboom’s satisfied client for 50 years. The simple operation of their low-loaders is particularly appreciated by the drivers.

Technical details
Material: Nooteboom 4+6 EURO-PX Low-loader
Load capacity:100+ ton (axle load: 12 tonnes at 80 km/h (50 mph), axle distance: 1.51 m)
Truck: Volvo FH16, 750 hp
Escort:2 vehicles
Load: Sennebogen 6300E crane (cap. 300 tonnes)
Weight: 99.8 tonnes
Route: Harlingen >Nederhorst den Berg