Transport: Dometic Frigo – system chłodniczy pracujący niezależnie od silnika pojazdu

System chłodniczy Frigo DC firmy Dometic to optymalne rozwiązanie do współczesnych samochodów dostawczych . Jest to system elektryczny i pracuje niezależnie od silnika pojazdu (fot. Dometic)

System chłodniczy Frigo DC to najnowsze rozwiązanie firmy Dometic. System ten jest w pełni elektryczny i pracuje niezależnie od silnika pojazdu. Prostota instalacji oraz brak elementów montowanych na dachu pozwalają uniknąć konsekwencji związanych z nowym standardem kontroli zużycia paliwa (WLTP).

Transport towarów wrażliwych na wahania temperatur, takich jak np. lekarstwa czy krew potrzebna do transfuzji, jest szczególnie wymagający. Niekiedy konieczne jest zachowanie stałej temperatury z dokładnością do jednego stopnia od początku do końca przewozu. Jako specjalista z ponad 40-letnim doświadczeniem w branży chłodniczej firma Dometic jest w stanie dostarczyć rozwiązania adekwatne do najbardziej zaawansowanych potrzeb. Koncepcja chłodzenia Dometic Frigo została stworzona we współpracy z TWK Karlsruhe – wiodącym niemieckim instytutem zajmującym się optymalizacją systemów chłodniczych do pojazdów.
System Frigo jest rozwiązaniem sprawdzonym i popularnym na rynku. Idąc z duchem czasu, producent postanowił jednak stworzyć jego nową wersję, wprowadzając kolejne innowacje. Od modelu bazowego system Frigo DC różni się przede wszystkim tym, że nie ma konieczności montażu kompresora z napędem pasowym w komorze silnika. Jest to duże ułatwienie ze względu na coraz mniejszą dostępną przestrzeń pod maską współczesnych samochodów dostawczych.

We Frigo DC kompresor zasilany jest elektrycznie (12 V), dzięki czemu możliwe stało się zamknięcie go w jednym module razem ze skraplaczem. Moduł ten instalowany jest w miejscu koła zapasowego pojazdu, co pozwala na zaoszczędzenie cennej przestrzeni. Wydajność kompresora w tej wersji jest nawet wyższa niż w tradycyjnych konstrukcjach. Dzięki zmiennej prędkości (opatentowany system zarządzania mocą) możliwe jest utrzymanie stałej temperatury przy bardzo niskim poborze prądu. Dodatkową zaletą elektrycznego systemu w porównaniu z układem wykorzystującym napęd pasowy jest utrzymywanie stałej wydajności chłodzenia podczas postoju pojazdu, np. w korku lub podczas załadunku i rozładunku. Z tego powodu system jest idealnym rozwiązaniem również dla pojazdów z systemem start–stop, ponieważ chwilowe wyłączanie się silnika spalinowego nie ma wpływu na pracę systemu chłodzenia.
Innowacyjny system Frigo DC to najnowsze osiągnięcie firmy Dometic. Zwolennicy systemu Frigo z napędem pasowym mogą jednak nadal wybrać tę opcję, która pozostaje w stałej ofercie producenta. Warto wspomnieć, że system ten doceniany jest na rynku za niezawodne chłodzenie i mrożenie w przestrzeniach ładunkowych mierzących nawet 18 m3.

Fot. Dometic

Funkcjonalny system
Niemieccy inżynierowie pracujący nad stworzeniem systemów chłodniczych Dometic rozumieją potrzeby i problemy współczesnego rynku motoryzacyjnego. Problemem do rozwiązania stała się instalacja urządzeń chłodniczych, które w znacznej mierze zwiększają masę własną pojazdu, a także mają wpływ na jego aerodynamikę (elementy montowane na dachu). Jedną z najważniejszych zalet systemu Dometic Frigo jest zainstalowanie modułu parownika na suficie wewnątrz przestrzeni ładunkowej pojazdu, dzięki czemu unikamy konieczności montowania jakichkolwiek elementów na dachu. Ma to szczególne znaczenie w kontekście wprowadzonych we wrześniu 2019 r. w Europie nowych standardów kontroli zużycia paliwa i emisji szkodliwych substancji (w skrócie WLTP).

Nowym utrudnieniem dla producentów rozwiązań chłodniczych stała się konieczność przeprowadzania pomiarów (i ich obowiązkowej publikacji) nie tylko wagi układu chłodniczego, ale także określenie tego, w jakim stopniu jego zamocowane na zewnątrz elementy wpływają na zmianę właściwości aerodynamicznych pojazdu. Im wyższy współczynnik oporu powietrza, tym większe spalanie paliwa i emisja szkodliwych substancji.
Systemy Dometic Frigo nie wymagają rozcinania konstrukcji nadwozia i instalacji jakichkolwiek elementów wpływających na aerodynamikę, a co więcej, ich łączna waga jest nawet o 40% niższa w porównaniu z konkurencyjnymi układami dostępnymi na rynku. W przypadku systemu Frigo DC brak napędu pasowego oraz zamknięcie kompresora i skraplacza w jednym module pozwoliło nie tylko na zaoszczędzenie cennej przestrzeni, ale też na obniżenie wagi całej konstrukcji. System dostępny jest w dwóch wersjach – DC 2500 oraz DC 3500, których waga to tylko 43 i 47 kg.
System Frigo DC 2500 zapewnia 1030 W mocy chłodzenia w temperaturze 0°C i 1325 W w temperaturze 7°C. Z kolei system Frigo DC 3500 zapewnia 1125 W mocy chłodzenia w temperaturze 0°C i 1445 W w temperaturze 7°C.

Fot. Dometic

Mniejsza liczba elementów systemu oznacza również prostsze serwisowanie oraz konserwację układu. Wszystkie jego części są łatwo dostępne bez konieczności otwierania maski pojazdu. System Frigo DC ma standardowo funkcję odszraniania gorącym gazem. W razie konieczności można zamówić opcjonalne elementy, takie jak prosty w obsłudze system chłodzenia postojowego. Jest on montowany w kabinie kierowcy (np. pod siedzeniem), a zewnętrzne gniazdo 230 V do podłączania systemu wbudowuje się w przedni zderzak.
Ponieważ w trybie postojowym podzespoły chłodnicze systemu zasilane są również z sieci pokładowej, producent dodał do zestawu wysokiej jakości ładowarkę z charakterystyką ładowania IUOU, dbającą o zasilanie akumulatora pojazdu.
Ponad 40-letnie doświadczenie na rynku chłodniczym pozwala firmie Dometic na zaspokajanie potrzeb klientów z wielu branż. Firma od lat tworzy systemy dostosowane do konkretnych zastosowań, nie dziwi zatem, że jako pierwsza podjęła rynkowe wyzwanie związane z nowymi standardami WLTP.
Szczegółowe informacje na temat systemów Frigo oraz Frigo DC można znaleźć na stronie internetowej firmy Dometic (www.dometic.com/pl) w zakładce Rozwiązania biznesowe.