Prezentacje: Lekkie podwozia budowlane Renault Trucks

Osie w układzie tandem i jednostopniową redukcją w przekładni głównej, pionowy wydech z tłumikiem, aluminiowe obręcze i zbiorniki powietrza – to niektóre cechy modelu Renault C 430.32 8x4 XLoad – podwozie ma masę własną ok. 9275 kg (fot. Renault Trucks)

Na rynku czteroosiowych podwozi budowlanych dostępne są lekkie modele o obniżonej masie własnej. Jest to interesująca propozycja dla przewoźników eksploatujących betonomieszarki, którzy szukają maksymalnej ładowności.

W ramach cyklu zaprezentujemy najlżejsze na rynku 32-tonowe podwozia, na których zabudowywane są betonomieszarki. Kryterium wyboru był układ napędowy w konfiguracji 8×4/4 (dwie przednie osie skrętne) oraz jak najniższa masa własna. W przypadku wszystkich podanych mas własnych podwozi tolerancje produkcyjne i indywidualne specyfikacje mogą mieć wpływ na rzeczywistą wartość, dlatego należy traktować je jako orientacyjne.

W poszczególnych odsłonach zaprezentujemy lekkie podwozia marek DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania oraz Volvo Trucks.

Renault C 430.32 XLoad

Renault Trucks do zabudowy pod betonomieszarkę 8/9 m3 może zaproponować specjalnie przygotowane podwozie z serii C 8×4 XLoad. Samochód jest napędzany przez silnik DTI 11 o pojemności skokowej 10,8 dm3, połączony z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią Optidriver z trybem jazdy po drogach nieutwardzonych (off-road). Silniki DTI 11 regulowane są na moce 380, 430 lub 460 KM (279, 316 lub 338 kW), maksymalne momenty obrotowe wynoszą odpowiednio 1800, 2050, 2200 Nm.

Samochód ma aluminiowe obręcze kół oraz zbiorniki powietrza, również z aluminium wykonano obudowę skrzyni biegów i przystawki odbioru mocy (z tyłu silnika, 650 Nm). Zderzak przedni wykonano z tworzywa sztucznego. Na wszystkich kołach są hamulce tarczowe, w zawieszeniu przednim zastosowano 2-piórowe resory paraboliczne (nośność osi 8 t), z tyłu pracują resory 3-piórowe (nośność osi 10,5 t), mosty napędowe z pojedynczą redukcją. Osie tylne w układzie tandem wyposażono w ogumienie bliźniacze o rozmiarze 295/80 R22,5.

Krótka kabina dzienna Day Cab ma klinowaty kształt: w tylnej części jej szerokość wynosi 2,43 m i zwęża się do 2,3 m w części przedniej, tunel silnika ma wysokość 200 mm. W konfiguracji C 430.32 8×4 XLoad (wraz z kierowcą 80 kg, pełny zbiornik paliwa o pojemności 255 l, zbiornik AdBlue 48 l) podwozie ma masę własną ok. 9275 kg.

Renault Trucks do zabudowy pod betonomieszarkę może zaproponować lekkie podwozie z serii C 8×4 XLoad z silnikiem DTI 11 o mocy 430 KM (fot. Renault Trucks)

Autor: Dariusz Piernikarski