Ponadgabaryty: Jak przetransportować 67-metrowy element instalacji petrochemicznej?

Wytrzymałe moduły Goldhofer z rodziny THP z osiami wahadłowymi z łożyskiem obrotowym wykazują swoje zalety, szczególnie na bardziej wymagających drogach i dłuższych trasach (fot. Goldhofer)

Do transportu 67-metrowego elementu instalacji do rozdziału ciężkiej benzyny grecka firma transportowa Kroustalelis zastosowała kombinację ciężkich modułów transportowych Goldhofer THP/LTSO, które poprzez dołączoną łabędzią szyję zostały sprzęgnięte z ciągnikiem MAN 8×4.

Dwa takie ponadwymiarowe i bardzo ciężkie elementy instalacji miały zostać dostarczone do rafinerii w Azerbejdżanie jesienią ub.r. Pierwszym etapem podróży tych nietypowych ładunków z zakładu produkcyjnego EKME w Salonikach w Grecji do oddalonego o 14 km portu zajęła się firma specjalizująca się w przewozach nienormatywnych – Kroustalelis Special Transport. Aby nie zakłócać ruchu w godzinach szczytu, ponadgabarytowe ładunki zostały przewiezione do portu w dwa weekendy.

Ze względu na ich ogromną masę i długość greccy eksperci transportu ciężkiego postanowili przetransportować dwa ogromne zbiorniki (długość 67 m, szerokość 5,85 m, ciężar 190 t) wykorzystując 16-osiową (8+8) kombinację modułów transportowych Goldhofer THP/LTSO. Są to wytrzymałe moduły wyposażone w osie wahadłowe z łożyskiem obrotowym (nośność 25 t przy 20 km/h) z wyjątkowo niską wysokością pokładu, poruszające się na oponach o rozmiarze 205/65 R 17,5. Gigantyczny zestaw z 4-osiowym ciągnikiem MAN miał całkowitą długość ponad 77 m. Manewrowanie takim zestawem było bardzo trudną operacją, jednak dzięki dobremu rozplanowaniu całego zadania, drobiazgowej pracy i wysokowydajnemu sprzętowi do transportu drogowego Goldhofer firma Kroustalelis była w stanie ukończyć obie podróże bez żadnych problemów, a elementy rafinerii zostały dostarczone do Baku zgodnie z harmonogramem pod koniec września 2019 r.

Do przewiezienia zbiorników instalacji petrochemicznej o długości 67 m, szerokości 5,85 m i ciężarze 190 t wykorzystano 16-osiową (8+8) kombinację modułów transportowych Goldhofer THP/LTSO połączonych z 4-osiowym ciągnikiem MAN (fot. Goldhofer)