Prezentacje: Lekkie podwozia budowlane Iveco

Iveco X-Way AD340X40Z OFF SuperLoader zabudowany betonomieszarką CIFA SL9 o pojemności nominalnej 9 m3 waży zaledwie 13 250 kg, co daje ładowność użyteczną aż 18 750 kg (32 t dmc.). Fot. Iveco

Na rynku czteroosiowych podwozi budowlanych dostępne są lekkie modele o obniżonej masie własnej. Jest to interesująca propozycja dla przewoźników eksploatujących betonomieszarki, którzy szukają maksymalnej ładowności.

W ramach cyklu zaprezentujemy najlżejsze na rynku 32-tonowe podwozia, na których zabudowywane są betonomieszarki. Kryterium wyboru był układ napędowy w konfiguracji 8×4/4 (dwie przednie osie skrętne) oraz jak najniższa masa własna. W przypadku wszystkich podanych mas własnych podwozi tolerancje produkcyjne i indywidualne specyfikacje mogą mieć wpływ na rzeczywistą wartość, dlatego należy traktować je jako orientacyjne.

W poszczególnych odsłonach zaprezentujemy lekkie podwozia marek DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania oraz Volvo Trucks.

Iveco X-Way SuperLoader

Wymagane osiągi Iveco X-Way SuperLoader w konfiguracji 8×4 zapewniają silniki Cursor 9 o pojemności skokowej 8,7 dm3 regulowane na moce 360 lub 400 KM (265, 294 kW) – maksymalne momenty obrotowe to odpowiednio 1650 i 1700 Nm. W bardziej wymagających zastosowaniach można sięgnąć po silniki z rodziny Cursor 11 (11,1 dm3) o mocy 420 lub nawet 460 KM (302, 331 kW) – maksymalne momenty obrotowe to odpowiednio 2000 i 2150 Nm.

W modelu X-Way SuperLoader zastosowano pojedyncze przekładnie główne z blokadą mechanizmu różnicowego, są także aluminiowe felgi, lekkie zawieszenie na resorach parabolicznych i zbiorniki pneumatyczne z aluminium. Osie przednie mają nośność 8 t, w tylnych osiach tandem nośność wynosi 21 t (2×10,5 t). Ze względu na wysoko umieszczony środek ciężkości załadowanego pojazdu standardowo stosowane są stabilizatory na obu tylnych osiach – zapobiegają nadmiernym wychyleniom podczas jazdy na zakrętach. W trosce o trwałość pojazdu stosowane są typowo budowlane rozwiązania, takie jak np. wysokość ramy typowa dla samochodów terenowych czy osłony stalowe podwozia.

Przykładem maksymalnego wykorzystania możliwości podwozia jest Iveco X-Way SuperLoader 8×4 z podwoziem w konfiguracji ON+ (rozstaw osi 4250 mm), silnikiem Cursor 9 o mocy 400 KM oraz kabiną dzienną AD o szerokości 2,3 m. Masa własna podwozia (w tym kierowca 80 kg, pełny zbiornik paliwa mieszczący 290 l, zbiornik AdBlue – 50 l) to ok. 9460 kg.

Autor: Dariusz Piernikarski

Napędzany oszczędnym 400-konnym silnikiem Cursor 9 X-Way w wersji SuperLoader i szosowej konfiguracji podwozia (ON) z zabudową do transportu betonu – dobre rozwiązanie tam, gdzie liczy się możliwość przewozu jak największego ładunku (fot. Iveco)
Napędzany oszczędnym 400-konnym silnikiem Cursor 9 X-Way w wersji SuperLoader i szosowej konfiguracji podwozia (ON) z zabudową do transportu betonu – dobre rozwiązanie tam, gdzie liczy się możliwość przewozu jak największego ładunku (fot. Iveco)