Elektryczne Renault w miejskich flotach

Fot. Renault Polska

Ustawa o elektromobilności nakłada na samorządy obowiązek stopniowej elektryfikacji floty. Od stycznia 2022 r. 10% aut wykorzystywanych przez lokalne urzędy i instytucje mają stanowić auta elektryczne. Do 2025 r. odsetek ten ma wzrosnąć do 30%.

Wiele miast już rozpoczęło przygotowania do wejścia w życie tych przepisów i zaczyna korzystać z pojazdów elektrycznych. Nie chodzi tylko o spełnienie obowiązku, ponieważ wybór bardziej ekologicznych środków transportu pozytywnie wpływa również na wizerunek miasta.
W ostatnich latach na korzystanie z elektrycznych pojazdów zdecydowało się wiele samorządów. Samochodami elektrycznymi marki Renault dysponują urzędy w Białymstoku, Rzeszowie, Sopocie, Szczecinie, Warszawie i Wołominie. W Warszawie Renault Zoe są użytkowane m.in. przez Zarząd Zieleni Miejskiej oraz Zarząd Dróg Miejskich, który wykorzystuje także dostawcze Renault Kangoo Z.E. Aż 7 aut elektrycznych Renault zakupiło również Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej S.A. w Krakowie.Elektrycznym Kangoo Express Z.E. jeżdżą strażnicy miejscy w Bielsku-Białej.

Transport przyjazny zwierzętom
Samorządy decydują się na pojazdy elektryczne także z nieoczywistych powodów. Ekologiczny oddział straży miejskiej w Warszawie, tzw. ekopatrol, wykorzystuje elektryczne Renault Kangoo Z.E. do przewozu zagubionych zwierząt. Dzięki cichej pracy silnika oraz brakowi wstrząsów i wibracji możliwe jest ograniczenie stresu zwierząt związanego z transportem.

Pojazdy eko to wybór mieszkańców
Pojazdy elektryczne mogą przyczynić się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza. Zdają sobie z tego sprawę sami mieszkańcy polskich miast – aż 72% z nich w badaniu przeprowadzonym dla Renault jako największą zaletę pojazdów elektrycznych wskazało brak emisji spalin podczas jazdy*. Przeprowadzone w Rzymie badanie wykazało, że gdyby pojazdy elektryczne stanowiły 20% pojazdów poruszających się po mieście, możliwe byłoby ograniczenie emisji dwutlenku azotu nawet o 25%, a stężenia pyłów aż o 30%**.
Samochody elektryczne mogą być odpowiedzią również na inne ekologiczne wyzwania, takie jak zanieczyszczenie hałasem. Pozwala na to cicha praca silnika. Auta elektryczne mogą także przyczynić się do ograniczenia emisji CO2 związanych z transportem, co ma znaczenie dla przeciwdziałania kryzysowi klimatycznemu.

* Badanie Kantar TNS dla Renault, grudzień 2018 (projekt Renault Easy City. Design the Future)
** Badanie przeprowadzone przez Alians Renault-Nissan, Aria Technologies i Arianet, 2012

Fot. Renault Polska