Zmiany na szczycie CNH Industrial

Fot. Iveco

Pod koniec marca pojawiła się informacja, że koncern CNH Industrial N.V. (w skład którego wchodzi Iveco oraz FPT Industrial) rozpoczął poszukiwania nowego CEO. Jak czytamy w komunikacie, zarząd CNH Industrial podjął jednomyślną decyzję i zaakceptował rezygnację dotychczasowego dyrektora generalnego Hubertusa Mühlhäusera, który opuścił grupę z „natychmiastowym skutkiem”. Firma CNH Industrial powołała Suzanne Heywood na stanowisko dyrektora generalnego do czasu ustalenia nowego stałego dyrektora generalnego.

Najwyraźniej dla CNH Industrial – minęło kilka burzliwych lat. Począwszy od rezygnacji dyrektora generalnego Richarda Tobina na początku 2018 r., po tragicznej śmierci znanego i charyzmatycznego prezesa firmy, Sergio Marchionne, w lipcu 2018 r., a w ubiegłym miesiącu dowiedzieliśmy się o rezygnacji dotychczasowego dyrektora generalnego Hubertusa Mühlhäusera.

W ciągu kilkunastu ostatnich miesięcy ten globalny producent sprzętu rolniczego, budowlanego i specjalistycznego, a także samochodów ciężarowych, autobusów i silników wdrożył nową strukturę organizacyjną. Firma dokonała również wielu przejęć i innych inwestycji oraz podjęła i podejmuje kroki w celu ustalenia pozycji, niezależnie od tego, jaka będzie przyszłość układów napędowych, zarówno na rynku środków transportu drogowego, jak maszyn budowlanych i rolniczych. W ubiegłym roku tempo zmian w CNH Industrial wzrosło jeszcze bardziej – w styczniu 2019 r. CNH Industrial wprowadziło nową strukturę organizacyjną, która podzieliła firmę na pięć segmentów operacyjnych: maszyny rolnicze, sprzęt budowlany, pojazdy użytkowe i specjalistyczne, układy napędowe i usługi finansowe.

We wrześniu CNH Industrial ogłosiło kolejny ważny krok strategiczny
Firma planuje rozdzielić swoje segmenty Off-Highway (rolnictwo, budownictwo i segmenty specjalistyczne) i On-Highway (pojazdy użytkowe i układy napędowe). W tym samym czasie ogłoszono również inwestycję o wartości 250 milionów dolarów w Nikola Corp., która ma na celu uzyskanie dostępu do technologii akumulatorów wodorowych i wodorowych ogniw paliwowych przeznaczonych do pojazdów użytkowych. CNH Industrial dokonało również szeregu mniejszych przejęć i transakcji, głównie po stronie maszyn rolniczych, ale także zainwestowało w technologie elektryfikacji, metanu i ekologicznych paliw silnikowych.

Rozdzielenie segmentów Off-Highway i On-Highway uzasadniano różną atrakcyjnością rynku z bardzo różną dynamiką konkurencji dla każdego z segmentów. Uznano, że CNH Industrial potrzebuje odrębnego i zróżnicowanego podejścia do zarządzania działalnością w każdym z tych obszarów.

Kolejnym cytowanym argumentem był fakt istnienia bardzo ograniczonych synergii między światem transportu drogowego a zastosowaniami pozadrogowymi (maszyny rolnicze i budowlane). Chociaż istnieją tam te same trendy: łączność, automatyzacja i wyzwania związane z napędem. Ówczesnym zdaniem CNH Industrial automatyzacja ciężarówki to coś zupełnie innego niż automatyzacja kombajnu lub ciągnika, a możliwości synergii po stronie dystrybucji, inżynierii i produkcji są bardzo ograniczone, chociaż oczywiście istnieją synergie po stronie zaopatrzenia i administracji.

Z kolei dostrzeżono ogromny potencjał synergiczny między sprzętem rolniczym i budowlanym, a także pojazdami użytkowymi i zespołami napędowymi, biorąc pod uwagę, że większość silników produkowanych przez CNH Industrial znajduje zastosowanie w pojazdach drogowych.

Firma zaangażowała się w partnerstwo z Nikola Corp. (Nikola Motor Company). Strategiczny udział w Nikoli o wartości 250 milionów USD ma przyspieszyć produkcję ich bezemisyjnych ogniw paliwowych i ciężkich pojazdów użytkowych z elektrycznym napędem akumulatorowym (Nikola TRE). Premiera prasowa modelu koncepcyjnego miała miejsce na początku grudnia 2019 r. Dzięki tej współpracy będzie możliwe wprowadzenie na rynek pierwszego samochodu ciężarowego segmentu ciężkiego z ogniwami paliwowymi. Plan zakłada że zadanie zostanie zrealizowane w ciągu dwóch lat. Nikola przygotowuje układ napędowy, akumulatory i technologię wodorowych ogniw paliwowych. Z kolei Iveco dysponuje nową konstrukcją samochodu – jest to model S-Way. Rozpoczęcie testów zaplanowano na drugą połowę 2020 r., prototypy miały być zaprezentowane na wystawie pojazdów użytkowych IAA 2020 w Hanowerze we wrześniu. Zakład produkcyjny Iveco w Ulm w Niemczech będzie centrum produkcji ciężkich pojazdów elektrycznych z akumulatorami i ogniwami paliwowymi Nikola TRE.

—————————————————————————————————————

Fot. CNH

Suzanne Heywood, wybrana dyrektorem generalnym CNH Industrial, jest także prezesem zarządu tej spółki od lipca 2018 r. oraz dyrektorem zarządzającym Exor, największego akcjonariusza CNH Industrial. Przed dołączeniem do Exor była starszym partnerem w McKinsey & Company, gdzie kierowała firmą Global Organ Design Design, a wcześniej pracowała w brytyjskim Ministerstwie Skarbu. W swojej wspólnej roli będzie przewodniczyć globalnemu komitetowi wykonawczemu grupy. Zarząd CNH jednomyślnie zgodził się również na powołanie Oddone Incisa na stanowisko dyrektora finansowego (CFO), oprócz jego obecnej roli prezesa Financial Services.