Nowa generacja ciężarówek Volvo Trucks – jakie wprowadzono zmiany?

Volvo Trucks wprowadza na rynek nową generację samochodów ciężarowych FH, FH16, FM oraz FMX zaprojektowanych z myślą o kierowcy (fot. Volvo Trucks)

Firma Volvo Trucks wprowadziła na rynek nową generację samochodów ciężarowych o dużej ładowności zaprojektowanych z myślą o kierowcy. Niestety ze względu na pandemię koronawirusa – zaplanowana na 5 marca uroczysta premiera odbyła się tylko wirtualnie. Proponujemy skrócony przegląd najważniejszych nowości.

Cztery nowe zmodernizowane modele –  FH, FH16, FM oraz FMX – dostępne są z wieloma różnymi modelami kabin, można je też optymalizować pod kątem wielu zastosowań. Widoczność, komfort, ergonomia, poziom hałasu, zwrotność i bezpieczeństwo były głównymi punktami, na których koncentrowano się, opracowując nowe modele. Także ich wygląd zewnętrzny został zmodernizowany, aby odzwierciedlić ich nowe właściwości i stworzyć ogólnie bardziej atrakcyjne pojazdy.

Nowe, wygodniejsze kabiny

Nowe Volvo FM i Volvo FMX otrzymały nową kabinę, a także wiele takich samych funkcji wyświetlacza zestawu wskaźników jak Volvo FH i Volvo FH16 wykorzystywane w transporcie dalekobieżnym. W Volvo FM lub Volvo FMX można wybrać kabinę dzienną, dzienną z obniżonym dachem, sypialną z obniżonym dachem, kabinę Globetrotter oraz załogową. W Volvo FH i FH16 są to kabiny: sypialna z obniżonym dachem, sypialna, Globetrotter, Globetrotter XL i Globetrotter XXL.

Aby zwiększyć komfort w kabinach, zastosowano pionowe słupki przednie, co pozwoliło uzyskać dodatkowo 1 m3 przestrzeni i więcej światła. Powiększenie objętości wnętrza zapewnia większy komfort i więcej miejsca do pracy. Zwiększono powierzchnię okien, obniżono linię drzwi i wprowadzono nowe lusterka – poprawiło to widoczność otoczenia pojazdu.

Centralnym elementem wnętrza jest nowa deska rozdzielcza z nowoczesnym 12-calowym aktywnym wyświetlaczem i większą liczbą schowków — oferowana w nowych kolorach. Funkcja pochylania kierownicy pozwala lepiej dostosować indywidualną pozycję kierowcy podczas jazdy. Dolna leżanka w kabinach sypialnych jest umieszczona wyżej niż poprzednio, co pozwoliło utworzyć pod nią dużą przestrzeń do przechowywania.

Poruszanie się wewnątrz kabiny w modelach FH i FH16 stało się znacznie prostsze dzięki nowemu, cieńszemu i ergonomicznie zaprojektowanemu wybierakowi skrzyni biegów I-Shift. Teraz znajdują się na nim podświetlane symbole wyboru biegów, a nowe tryby jazdy umożliwiają osiągnięcie optymalnej wydajności. Komfort kabin zwiększa lepsza izolacja chroniąca przed zimnem, gorącem i hałasem, a sterowana czujnikiem klimatyzacja z filtrem węglowym zapewnia dobrą jakość powietrza w każdych warunkach. Istnieje także wiele opcji dostosowań przy użyciu nowych tkanin i kolorów.

Volvo FM i Volvo FMX nowej generacji mają kabiny o bardziej aerodynamicznym kształcie z charakterystycznymi liniami z przodu. Pojedyncza, elegancka i wyrazista linia przechodzi przez bok kabiny. Reflektory w kształcie litery V umieszczono tak, aby uzyskać optymalne parametry aerodynamiczne, a większy panel znaku firmowego i górna krata wlotu powietrza z nowym wzorem siatki nadają samochodowi odważny i zdecydowany wygląd. Kabina dzienna FM i FMX ma na tylnej ścianie nowy 40-litrowy schowek z oświetleniem LED w przegrodach, a całkowita pojemność schowków może wynosić nawet 800 l.

W nowej kabinie Volvo FMX wytrzymałe elementy w przedniej części łatwo wymienić, a nowe reflektory są wyposażone w osłony. Aby ułatwić kierowcom wchodzenie i wychodzenie, zaprojektowano nowe antypoślizgowe stopnie. Volvo FMX do szczególnie trudnych zastosowań, np. w górnictwie, jest wyposażone w opcjonalny stalowy wywietrznik dachowy z uchwytem wyjścia awaryjnego, który pozwala zdjąć cały wywietrznik.

Cechą charakterystyczną odważnego nowego wyglądu zewnętrznego modeli Volvo FH i Volvo FH16 są również reflektory w kształcie liter V, których linia została przesunięta na zewnątrz i dopasowana do linii drzwi kabiny. Kierunkowskazy także zostały przesunięte do drzwi, co z jednej strony poprawiło aerodynamikę, a z drugiej wzmocniło wyraz pojazdu. Panel wycieraczek jest bardziej elegancki i cieńszy, a większy znak firmowy sprawia, że nowe Volvo FH łatwo rozpoznać nawet z dużej odległości. W przypadku Volvo FH16 mocny charakter i dziedzictwo flagowego modelu wzbogaca krata wlotu powietrza z motywem wodospadu.

Nowy interfejs kierowcy

Ciężarówki Volvo otrzymały całkowicie nowy interfejs do obsługi informacji i komunikacji. Wyświetlacz zestawu wskaźników, gotowy do przyszłych aktualizacji i obsługi pojazdu, zaprojektowano tak, aby uprościć czynności obsługowe kierowcy i zminimalizować czynniki rozpraszające podczas korzystania z najważniejszych informacji. Cyfrowy wyświetlacz zestawu wskaźników ma 12-calowy ekran, kierowca może bez trudu zapoznać się z ważnymi informacjami, a także wybrać jeden z czterech widoków ekranu, zależnie od sytuacji.

Dodatkowy wyświetlacz (opcjonalny w modelach FM i FMX) ma 9-calowy ekran i obsługuje system infotainment, nawigację, informacje na temat transportu oraz obraz z kamer monitorujących. Tymi funkcjami kierowca może sterować przyciskami na kierownicy, głosowo lub bezpośrednio za pośrednictwem ekranu dotykowego i panelu sterowania.

Udoskonalone systemy bezpieczeństwa

Ciężarówki Volvo stały się jeszcze bardziej bezpieczne. Wprowadzono reflektory z aktywnymi światłami mijania. Ten system poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi, ponieważ automatycznie wyłącza wybrane segmenty świateł drogowych LED, kiedy samochód ciężarowy zbliża się do innych pojazdów. Światła drogowe są dostosowywane, kiedy kamera i radar wykryją inne pojazdy lub kiedy kamera wykryje zmiany ilości światła wokół samochodu.

Jazdę ułatwia tempomat adaptacyjny (ACC) działający w pełnym zakresie prędkości (do zatrzymania włącznie) oraz tempomat sterujący prędkością przy zjeździe ze wzniesienia (tempomat zjazdowy), który załącza hamulce kół, jeśli do utrzymania stałej prędkości przy zjeździe potrzebna jest dodatkowa siła hamowania. Standardowe wyposażeniem stał się EBS, czyli elektronicznie sterowany układ hamulcowy wykorzystywany m.in. przez układ ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji z funkcją hamowania awaryjnego oraz układ stabilizacji toru jazdy. Opcjonalnie dostępny jest aktywny układ kierowniczy Volvo współdziałający z takimi systemami, jak układ monitorowania pasa ruchu i wspomaganie stabilności. Układ monitorowania pasa ruchu powiadamia kierowcę o niezamierzonym zjechaniu z pasa ruchu wibracjami kierownicy, a ponadto delikatnie interweniuje, kierując pojazd z powrotem na środek toru jazdy. Funkcja wspomagania stabilności pomaga zachować własności trakcyjne na śliskiej nawierzchni, automatycznie kierując samochód ciężarowy w stronę przeciwną do znoszenia, co ułatwia kierowcy odzyskanie kontroli. Funkcja jest szczególnie przydatna w przypadku jazdy po drogach o niskim współczynniku tarcia, pod górę lub podczas pokonywania zakrętów.

Układ rozpoznawania znaków drogowych wykrywa takie znaki, jak ograniczenie wyprzedzania, rodzaj drogi oraz ograniczenie prędkości i wyświetla je na wyświetlaczu zestawu wskaźników.

W każdym modelu istnieje także możliwość uzyskania lepszej widoczności — w tym celu należy zamontować kamerę narożną po stronie pasażera przesyłającą widok z boku pojazdu na wyświetlacz dodatkowy. Wyświetlacz ten może pokazywać obraz nawet z 8 kamer (4 obrazy jednocześnie), więc kierowca z łatwością może obserwować zarówno samochód ciężarowy, jak i otoczenie.

Oszczędność paliwa i wydajność

Nowe Volvo FH można wyposażyć w nowy, efektywny silnik wysokoprężny Euro VI wchodzący w skład pakietu I-Save umożliwiającego znaczne oszczędności paliwa i obniżenie emisji CO2. W transporcie długodystansowym nowe Volvo FH z I-Save z nowym silnikiem D13TC Euro VI D spala nawet o 7% mniej paliwa niż pojazdy Volvo poprzedniej generacji z silnikami D13 eSCR Euro VI D bez tego pakietu.

Na wielu rynkach Volvo FH i Volvo FM są dostępne z silnikiem zasilanym gazem LNG o osiągach porównywalnych z samochodami ciężarowymi Volvo z silnikiem Diesla, ale przy znacznie mniejszym wpływie na klimat. Kierowcy potrzebujący akumulatora o większej pojemności mogą wybrać inteligentny podwójny system magazynowania energii, który zawsze zapewnia rezerwę mocy na uruchomienie silnika.

Nowe Volvo FMX może być wyposażone w najcięższy dodatek w całej ofercie podwozi Volvo — oś zespoloną o nośności 38 t, dzięki której dmc. pojazdu może wynosić nawet 150 t. Ponadto zmodernizowano przednie zawieszenie pneumatyczne — w efekcie nacisk na przednią oś może wynosić do 10 t lub w przypadku podwójnej przedniej osi do 20 t. Kierowca może z łatwością zwiększyć własności trakcyjne, załączając blokady mechanizmów różnicowych za pomocą pokrętła i obserwując status trakcji na wyświetlaczu zestawu wskaźników.

W przypadku samochodów Volvo FM i FMX ze skrętną osią wleczoną lub pchaną zwiększono kąty skrętu, co przekłada się na lepszą zwrotność i mniejsze zużycie opon. System zmiany biegów stosowany w Volvo FMX to I-Shift lub I-Shift z biegami pełzającymi, z pakietami oprogramowania dla różnych obszarów zastosowania. Wszystkie te ulepszenia składają się na większą wydajność i oszczędność kosztów w transporcie budowlanym.

Nowe Volvo FH standardowo otrzymuje skrzynię I-Shift, jednak może być także wyposażone w skrzynię biegów I-Shift Dual Clutch – obie wersje z pakietami oprogramowania do różnych obszarów zastosowania. Skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem umożliwia zmianę biegów bez przerw w dostarczaniu mocy i jest szczególnie korzystna przy wymagających operacjach, takich jak transport ładunków płynnych. W Volvo FH zoptymalizowano również istotne dla klientów osiągi. Uzyskano to dzięki możliwości zwiększonego obciążania przedniej osi, a także poprawie kątów skrętu osi wleczonej i pchanej, co wpływa na ograniczenie zużycia opon i poprawia zwrotność. Samochód jest dostępny również w wersji z podnośnikiem osi tandem pozwalającym odłączyć i podnieść tylną oś, ograniczając w ten sposób zużycie paliwa, jeśli pojazd jedzie bez ładunku.

W Volvo FH16 zwiększona nośność przedniej osi oraz poprawione kąty skrętu osi wleczonej i pchanej zapewniają lepszą zwrotność i wyższą produktywność. Na potrzeby szczególnie wymagających operacji przygotowano nową oś zespoloną o nośności 38 t. Silnik D16K zgodny z Euro VI Step D jest dostępny w wersjach 550 KM/2800 Nm, 650 KM/3150 Nm i 750 KM/3550 Nm. Dzięki połączeniu 16-litrowego silnika, lepszej zwrotności, najnowszej technologii bezpieczeństwa i większego wspomagania pracy kierowcy nowe Volvo FH16 zapewnia doskonałą wydajność w przypadku najbardziej wymagających zadań transportowych.

Opracował Dariusz Piernikarski