Wymiana zestawu łożysk kół produkcji FAG

Fot. Schaeffler

Podczas wymiany zestawu łożysk kół typu RIU (Repair Insert Unit) tylnych osi napędowych Meritor w samochodach marki Scania wymagane jest zastosowanie specjalnej technologii oraz odpowiednich narzędzi.

Ze względu  na sposób osadzenia łożyska piasty koła potrzebne są przede wszystkim specjalistyczne narzędzia do wyprasowania i ponownego wprasowania obu połówek zespołu łożyska i wynikającej z tego optymalnej pracy łożyska przez cały okres eksploatacji, co czasami wiąże się z pokonaniem nawet miliona kilometrów.

Przed przystąpieniem do wymiany należy upewnić się co do poprawności doboru nowego łożyska. W tym celu pomocny będzie katalog online REPXPERT, który umożliwia łatwe zweryfikowanie właściwie dobranego łożyska.

W omawianym przypadku do Scanii R 450 LA 4 właściwym łożyskiem RIU jest zestaw KHM218248.218210. Zestaw łożysk osadzony jest na bieżniach osi drążonej, w której zamontowana półoś napędowa przenosi moment obrotowy na koło za pomocą połączenia wieloklinowego w stożkowej pokrywie piasty koła.

Po odkręceniu pokrywy i wyjęciu półosi należy dokładnie oczyścić smar z obszaru posadowienia łożyska, odkręcić centralną nakrętkę i za pomocą ściągacza założonego na piastę wyprasować zewnętrzne łożysko.

W dalszej kolejności należy zdemontować tarczę hamulcową. Ten etap wymaga zachowania szczególnej ostrożności w celu zabezpieczenia przed uszkodzeniem czujnika ABS. Kolejną czynnością będzie wyprasowanie wewnętrznego łożyska osadzonego na tulei osi napędowej. Do tego celu należy zastosować specjalny ściągacz wyposażony w odpowiednio wyprofilowaną szczękę, co pozwoli na skuteczne wyprasowanie łożyska, bez ryzyka uszkodzenia powierzchni bieżni na tulei osi.

W następnym kroku przystępujemy do wymontowania starej i montażu nowej bieżni wewnętrznej łożyska w piaście koła. Do tego celu należy zastosować odpowiednią tuleję lub np. stary pierścień łożyska o odpowiedniej średnicy.

W dalszej kolejności należy wprasować nowe łożysko na tuleję osi, wykorzystując do tego celu odpowiedniej średnicy i długości tuleję. Tę czynność wykonujemy z dużą ostrożnością ze względu na ryzyko uszkodzenia elementów tocznych, kosza i bieżni łożyska.

Kolejnym etapem jest odpowiednie nasmarowanie wszystkich elementów łożyska. W tym celu stosujemy smar o specyfikacji zgodnej z zaleceniami producenta pojazdu i producenta zespołu łożyska, zwracając uwagę na nałożenie odpowiedniej jego ilości. Niewłaściwa ilość smaru skutkuje awarią łożyska. Po założeniu tarczy hamulcowej nasuwamy piastę koła i skręcamy ją z piastą nośną tarczy hamulcowej. Zakładamy łożysko i ostrożnie dociskamy je odpowiednią tuleją do piasty. Następnie zakładamy podkładkę i dokręcamy piastę centralną nakrętką, stosując się do zaleceń w kwestii właściwego momentu dokręcenia.

Końcową czynnością jest nasmarowanie tych elementów, ostrożne wsunięcie półosi w tuleję mostu napędowego i montaż pokrywy z zastosowaniem odpowiedniego momentu dokręcającego.