Volvo Trucks pokazuje 4 nowe pojazdy – Volvo FH, FH16, FM, FMX

Volvo Trucks wprowadza na rynek nową generację samochodów ciężarowych FH, FH16, FM oraz FMX zaprojektowanych z myślą o kierowcy (fot. Volvo Trucks)

Volvo Trucks prezentuje cztery nowe samochody ciężarowe, przy których projektowaniu nacisk położono na otoczenie kierowcy, bezpieczeństwo i osiągi. Nowe pojazdy ciężarowe o wysokiej ładowności: Volvo FH, FH16, FM i FMX stanowią ok. dwóch trzecich dostaw Volvo Trucks.

Spodziewany wzrost zapotrzebowania na transport wywiera presję na dostępność wykwalifikowanych kierowców na całym świecie. Jak wskazują szacunki, ok. 20% wszystkich miejsc pracy dla kierowców pozostaje nieobsadzonych. Aby pomóc Klientom w rekrutacji i utrzymaniu najlepszych kierowców, firma Volvo Trucks skoncentrowała się na opracowaniu nowych samochodów ciężarowych, które będą bezpieczniejszymi, wydajniejszymi i atrakcyjniejszymi narzędziami pracy.

Samochody ciężarowe z oferty Volvo Trucks są dostępne z wieloma różnymi modelami kabin, a ponadto można je optymalizować pod kątem wielu zastosowań. W samochodach ciężarowych do transportu długodystansowego kabina jest drugim domem kierowcy. W transporcie regionalnym samochód ciężarowy często pełni funkcję mobilnego biura, natomiast konstrukcja tych pojazdów sprawia, że to solidne i praktyczne narzędzia robocze. Dlatego widoczność, komfort, ergonomia, poziom hałasu, zwrotność i bezpieczeństwo były głównymi punktami, na których koncentrowaliśmy się, opracowując nowe modele samochodów ciężarowych. Także wygląd zewnętrzny samochodów ciężarowych został zmodernizowany, aby odzwierciedlić ich nowe właściwości i stworzyć ogólnie atrakcyjne pojazdy.

fot. Volvo Trucks

Nowe Volvo FM i Volvo FMX – nowa kabina, bardziej przestronna i o lepszej widoczności
Nowe Volvo FM i Volvo FMX mają nową kabinę, a także wiele takich samych funkcji wyświetlacza zestawu wskaźników jak ich większe odpowiedniki Volvo. Objętość wnętrza zwiększono w nich nawet o jeden metr sześcienny, zapewniając dzięki temu większy komfort i więcej miejsca do pracy. Widoczność jest teraz jeszcze lepsza dzięki większym oknom, obniżonej linii drzwi i nowym lusterkom.

Kierownica została wyposażona w funkcję pochylania, co pozwala lepiej dostosować indywidualną pozycję kierowcy podczas jazdy. Dolna leżanka w kabinie sypialnej jest umieszczona wyżej niż poprzednio, co zapewnia większy komfort i pozwala uzyskać dodatkowe miejsce do przechowywania pod spodem. Kabina dzienna ma na tylnej ścianie nowy 40-litrowy schowek z wewnętrznym oświetleniem. Komfort kabiny zwiększa lepsza izolacja chroniąca przed zimnem, gorącem i hałasem, a sterowana czujnikiem klimatyzacja z filtrem węglowym zapewnia dobrą jakość powietrza w każdych warunkach.

fot. Volvo Trucks

Wszystkie modele wyposażono w nowy interfejs kierowcy
Na stanowisku kierowcy znajduje się obecnie całkowicie nowy interfejs do obsługi informacji i komunikacji. Dzięki temu kierowca może łatwiej przeglądać i nadzorować różne funkcje, a wykonywane przy tym czynności są mniej stresujące i rozpraszające. Wyświetlacz zestawu wskaźników jest całkowicie cyfrowy, z 12-calowym ekranem, który znacznie ułatwia kierowcy wybranie aktualnie potrzebnych informacji. W miejscu łatwo dostępnym dla kierowcy znajduje się 9-calowy wyświetlacz dodatkowy obsługujący system Infotainment, nawigację, informacje na temat transportu oraz obraz z kamer monitorujących. Tymi funkcjami można sterować przyciskami na kierownicy, głosowo lub bezpośrednio za pośrednictwem ekranu dotykowego i panelu sterowania.

fot. Volvo Trucks

Udoskonalone systemy bezpieczeństwa pozwalające unikać wypadków
Bezpieczeństwo zostało jeszcze bardziej zwiększone dzięki takim funkcjom jak reflektory z aktywnymi światłami mijania w Volvo FH i Volvo FH16. Ten system poprawia bezpieczeństwo wszystkich użytkowników drogi, ponieważ automatycznie wyłącza wybrane segmenty świateł drogowych LED, kiedy samochód ciężarowy zbliża się do innych pojazdów.

Jazdę ułatwia tempomat adaptacyjny (ACC) działający przy wszystkich prędkościach aż do 0 km/h oraz tempomat sterujący prędkością przy zjeździe ze wzniesienia (tempomat zjazdowy), który załącza hamulce kół, jeśli do utrzymania stałej prędkości przy zjeździe potrzebna jest dodatkowa siła hamowania. Standardowe wyposażenie nowych samochodów ciężarowych stanowi obecnie Elektronicznie Sterowany Układ Hamulcowy (EBS) konieczny do działania takich funkcji jak Układ Ostrzegający o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne oraz Układ Stabilizacji Toru Jazdy. Jako opcja jest dostępny Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z takimi systemami bezpieczeństwa jak Układ Monitorowania Pasa Ruchu i wspomaganie stabilności. Układ rozpoznawania znaków drogowych wykrywa takie znaki, jak ograniczenie wyprzedzania, rodzaj drogi i ograniczenie prędkości, i wyświetla je na wyświetlaczu zestawu wskaźników.
Istnieje także możliwość uzyskania lepszej widoczności — w tym celu należy zamontować kamerę narożną po stronie pasażera przesyłającą widok z boku pojazdu na wyświetlacz dodatkowy.

Efektywne silniki i alternatywne układy napędowe
Dla firm transportowych ważna jest zarówno ochrona środowiska, jak i ekonomika. Ponieważ nie pojawi się jedno źródło energii, które rozwiąże wszelkie problemy dotyczące zmiany klimatu, i ponieważ różne segmenty branży transportowej wymagają różnych rozwiązań, w przewidywalnej przyszłości nadal będzie istnieć równolegle kilka rodzajów układów napędowych.

Na wielu rynkach Volvo FH i Volvo FM są dostępne z napędzanym gazem silnikiem LNG zgodnym z normą Euro 6, który oferuje oszczędność paliwa i osiągi na poziomie porównywalnym z analogicznymi samochodami ciężarowymi Volvo z silnikiem wysokoprężnym, ale przy znacznie mniejszym wpływie na klimat. Silnik gazowy może być zasilany dowolnym biogazem, co obniża emisję CO2 nawet o 100 procent, lub gazem ziemnym, który zapewnia emisję CO2 nawet o 20 procent niższą w porównaniu z analogicznymi samochodami ciężarowymi Volvo z silnikiem wysokoprężnym. Przekłada się to wprost na emisję substancji szkodliwych w trakcie użytkowania pojazdu, określaną mianem emisji „od zbiornika do koła”.

Nowe Volvo FH można także wyposażyć w nowy, efektywny silnik wysokoprężny Euro 6 należący do pakietu I-Save umożliwiającego znaczne oszczędności paliwa i CO2. Na przykład w transporcie długodystansowym nowe Volvo FH z I-Save łączy nowy silnik D13TC z pakietem funkcji i może zapewnić oszczędność paliwa nawet o 7%*. Wprowadzono również ulepszenia dla wersji Euro 3 i 5 z funkcjami takimi jak Volvo Torque Assist.

*Dane dotyczące poprawy ekonomiki paliwowej oblicza się, porównując koszty oleju napędowego oraz AdBlue w przypadku silnika D13TC Euro 6 Step D z pakietem dla transportu długodystansowego (I-Save) z kosztami w przypadku silnika D13 eSCR Euro 6 Step D bez takiego pakietu. Rzeczywiste zużycie paliwa może się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak doświadczenie kierowcy, korzystanie z tempomatu, dane techniczne pojazdu, ładunek pojazdu, faktyczna topografia, konserwacja pojazdu i warunki pogodowe.

fot. Volvo Trucks