Elektryczne Scanie G350 w dystrybucji miejskiej w Oslo

fot. Scania Group

Dwa pojazdy dystrybucyjne Scania G350 z napędem elektrycznym będą wykorzystywane przez norweską hurtownię ASKO w ramach pilotażowego projektu elektryfikacji transportu ciężkiego.

Zastosowanie pojazdów hybrydowych Scania wykorzystujących napęd elektryczny w centrach miast przynosi pozytywne efekty, gdyż dostępna obecnie technologia akumulatorowa pozwala na pokonywanie przez te pojazdy krótszych dystansów, tak aby miały one możliwość naładowania akumulatorów. W dystrybucji miejskiej można to zrobić podczas załadunku lub rozładunku towarów.
W pojazdach ciężarowych z napędem elektrycznym, wykorzystywanych w ASKO, silnik spalinowy został zastąpiony silnikiem elektrycznym, czerpiącym energię z akumulatorów. Dwa pojazdy ciężarowe, które wejdą do eksploatacji w ASKO, mają akumulatory o pojemności 165 kWh, co zapewnia im zasięg 120 km, moc ładowania to150 kW.

Dane techniczne pojazdu:

  • maksymalna masa całkowita: 27 ton,
  • konfiguracja osi: 6×2*4,
  • układ napędowy: silnik elektryczny o mocy szczytowej 290 kW i stałej 245kW,
    2-biegowa przekładnia, maksymalny moment obrotowy 2200 Nm,
  • pojemność i typ baterii: akumulatory litowo-jonowe o pojemności 165 kWh,
  • ładowanie: moc maksymalna 150 kW DC (CCS),
  • zasięg: 120 km,
  • PTO elektryczna przystawka odbioru mocy: 15 kW.

Projekt otrzymał wsparcie finansowe od Enovy, państwowego przedsiębiorstwa będącego własnością norweskiego Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

Podejście firmy Scania do elektryfikacji polega na badaniu i rozwoju szerokiej gamy rozwiązań. Obejmuje ona różne rodzaje technologii, w tym hybrydy zasilane biopaliwami, a także w pełni elektryczne pojazdy ciężarowe i autobusy. Scania pracuje również nad pojazdami elektrycznymi, które mogą być ładowane na różne sposoby – stacjonarnie, za pomocą pantografu w trakcie postoju lub w ruchu po zelektryfikowanych drogach, aż po wodorowe ogniwa paliwowe.

fot. Scania Group