Ponadgabaryty: most dźwigarowy Goldhofer Faktor 5.5 w akcji

System poziomowania ułatwia pokonywanie nawet ciasnych zakrętów bez obawy o utratę stabilności (fot. Goldhofer)

Transportowy most dźwigarowy (girderbridge) Faktor 5.5 firmy Goldhofer zaprezentowany po raz pierwszy na targach bauma 2019 został wykorzystany do przewiezienia trzech transformatorów do budowy lądowej stacji elektroenergetycznej w Szkocji.

Pierwszy 12-metrowy transformator ważący ponad 260 t transportowcy z Grupy Allelys przetransportowali pod koniec października 2019 r. Jedną z zalet mostu dźwigarowego jest to, że można go szybko i łatwo przystosować do przewozu dużych zbiorników.

56-kilometrowa trasa z portu Peterhead do New Deer w Szkocji, z wieloma wzgórzami, zakrętami i mostami, przedstawiała wiele zagrożeń, które zostały zminimalizowane dzięki wykorzystaniu niedawno nabytego przez firmę Allelys mostu dźwigarowego Faktor 5.5 i przekształceniu go w łoże do przewozu zbiorników. Tak skonfigurowana naczepa jest elastycznym rozwiązaniem do załadunku i przenoszenia dużych ładunków o szerokości do 6 m, długości 17 mi wadze do 350 t – tyle wynosi bowiem nośność mostu Goldhofer Faktor 5.5. Dzięki elastycznym opcjom konfiguracji – może on mieć od 20 (2×10) do 32 (2×16) linii osiowych, może on być przystosowany do szerokiego zakresu operacji transportowych.

Już na początku realizacji zadania stało się jasne, że most dźwigarowy Faktor 5.5 był dobrym wyborem. Po wyjeździe z portu w Peterhead trasa rozpoczęła się od kombinacji zakrętów i krótkiego stromego podjazdu – to sytuacja, która wymaga dużej koncentracji od kierowców nawet konwencjonalnych zestawów drogowych. Dzięki drobiazgowemu planowaniu i przygotowaniom oraz największej staranności i uwadze na drodze, 70-metrowy konwój – wraz z eskortą policji – pokonał tę przeszkodę bez żadnych problemów, a także kolejne, 90-stopniowe zakręty, ronda i bariery na wiaduktach. „Ogromną zaletą okazało się wykorzystanie mostka dźwigarowego Goldhofer w krótkiej konfiguracji dziesięciu osi z przodu i dziesięciu z tyłu. Dzięki temu jesteśmy dużo bardziej zwrotni, a przede wszystkim bardziej ekonomiczni” – mówi właściciel firmy David Allely. Konieczne było pokonanie kolejnych mostów i pagórkowatych odcinków trasy. Dzięki pionowemu skokowi podnoszenia 1600 mm i systemowi poziomowania, most przęsłowy Faktor 5.5 można unieść, aby przejechać nad barierkami mostu, i wypoziomować, aby zrównoważyć boczne pochylenie na wąskich odcinkach trasy.

Opracował: Dariusz Piernikarski

Do przewiezienia transformatora ważącego ponad 260 t i mającego niemal 12 m długości transportowcy z Grupy Allelys wykorzystali most dźwigarowy Goldhofer Faktor 5.5 połączony z dwoma 10-osiowymi modułami transportowymi (fot. Goldhofer)
Pionowy skok podnoszenia w Faktor 5.5 wynosi 1600 mm, co pozwala na bezpieczne pokonywanie trudnych przeszkód na trasie (fot. Goldhofer)