Unimogi U 5023 pracowały na najwyższym wulkanie świata na pustyni Atakama w Chile

fot. Mercedes-Benz

Od 70 lat Unimog jest cenionym pojazdem wypraw do wszystkich zakątków świata i wszystkich stref klimatycznych. Teraz także 10-osobowy zespół ekspedycyjny pod kierownictwem Matthiasa Jeschke zdobył najwyższy wulkan świata, Ojos de Salado w Chile, z pomocą dwóch Unimogów U 5023.

Zadaniem zespołu było zainstalowanie systemu czterech radiostacji alarmowych w różnych obozach wysokościowych na wulkanie. W przyszłości każda z tych czterech radiostacji w nagłych przypadkach umożliwi kontakt radiowy z trzema innymi obozami bazowymi na Ojos del Salado – poprawi bezpieczeństwo zarówno alpinistów, jak i naukowców. Wulkan Ojos de Salado jest częścią pustyni Atakama i jest najwyższym aktywnym wulkanem na Ziemi (wys 6893 m).

Marka Mercedes-Benz Special Trucks wsparła ekspedycję dwoma terenowymi Unimogami U 5023 najnowszej generacji, które na tę ogromną wysokość przewiozły zarówno zespół wyprawy, jak i niezbędny sprzęt. Oba Unimogi zostały wyposażone w specjalne ogumienie, mocne wciągarki linowe i specjalne zabudowy, umożliwiające równoważenie środka ciężkości.

Po wykonaniu zadania i zainstalowaniu ostatniej radiostacji alarmowej, ekipa podjęła kolejne wyzwanie ‒ światowy rekord wysokości dla pojazdów kołowych. Dwa Unimogi osiągnęły go na wys. 6694 m. Nigdy przedtem żaden pojazd na świecie nie zdołał wspiąć się tak wysoko!

W ten sposób Matthias Jeschke, kierujący wyprawą, pobił swój własny rekord z roku 2014 ustanowiony z udziałem Zetrosa Mercedes-Benz, a także osiągnął absolutny rekord wysokości dla pojazdów kołowych. Jak stwierdził kierujący wyprawą Jeschke, oba pojazdy „pokonały niesamowicie strome, skaliste odcinki oraz przetransportowały na ogromną wysokość materiały i sprzęt, dzięki niezawodnej, doskonałej technice, mechanizmowi równoważenia środka ciężkości i genialnej konstrukcji opon. Nigdy jeszcze na całym świecie zmotoryzowana ekspedycja górska nie osiągnęła takiej wysokości z udziałem dwóch ciężarówek jednocześnie”. Oznacza to więc podwójny rekord świata dla dwóch Unimogów U 5023 i dalszy postęp w naukowej eksploracji tego obszaru.

fot. Mercedes-Benz
fot. Mercedes-Benz