Ponadgabaryty: transport 105-tonowej wirówki 12-osiowymi modułami Faymonville

Wirówka o masie 100 t, długości 20 m i średnicy ponad 7 m została zamocowana na modułowej naczepie FaymonvilleCombiMAX w 12-osiowej kombinacji 2+3+3+4 (fot. Faymonville)

W 2017 r. na niemieckich drogach odbyła się arcyciekawa operacja transportowa przeprowadzona przez firmę Vossmann. Do śródlądowego portu w Meppen należało dostarczyć olbrzymią wirówkę wykorzystywaną do oczyszczania gazów w procesach przemysłowych.

Obiekt ten ważył 105 t, a do jego przewiezienia wykorzystano naczepę modułową Faymonville CombiMAX. Olbrzymi cylinder o długości niemal 20 m i średnicy przekraczającej 7 m został ulokowany na 12-osiowej kombinacji modułów CombiMAX. Z Dinklage, miejsca produkcji wirówki, trasa wiodła wokół miejscowości Lindern, Sögel i Werlte, by ostatecznie po ponad 100 km zakończyć się w porcie rzecznym w Meppen. Kolosalny konwój sprawnie pokonywał nawet najwęższe odcinki drogi dzięki możliwościom manewrowym naczepy CombiMAX. Nad bezpiecznym przebiegiem operacji czuwał zespół 35 specjalistów.

Całą operację zaplanowano i zrealizowano w ciągu zaledwie 3 miesięcy. Po pokonaniu trasy w niemal 15 godzin już w porcie docelowym sytuacja ulegała szybkim zmianom. Elementy konstrukcji zostały rozlokowane na barce transportowej w ciągu zaledwie 75 minut. Jeszcze przed świtem statek wyruszył do Voerde, gdzie komponenty miały zostać zmontowane w całość w specjalistycznym warsztacie. Stamtąd kontynuowano podróż do Duisburga, gdzie wirówka przekazana została  klientowi końcowemu.

Naczepa Faymonville CombiMAX stała się częścią floty Vossmann kilka miesięcy wcześniej – zakupiono wówczas moduły liczące łącznie 16 linii osiowych, dodatkowe komponenty to płaski pokład ładunkowy, pokład z wnęką na łyżkę koparki oraz moduł pozwalający na przewożenie obiektów cylindrycznych o dużej średnicy. Firma Vossmann,  działa aktywnie w segmencie przewozu ładunków powyżej 100 t. Firma zebrała już sporo doświadczeń, realizując m.in.transport na pojazdach o 10-12 liniach osiowych, z modułami do przewozu zbiorników o 2+4 osiach i modułem z płaskim pokładem w konfiguracji 3+5.

Opracował Dariusz Piernikarski

Olbrzymie rozmiary przewożonego ładunku wymagały precyzyjnego przygotowania trasy przejazdu (fot. Faymonville)
Elastyczność konfiguracji i doskonałe możliwości manewrowe CombiMAX pozwoliły na sprawną i bezpieczną realizację projektu (fot. Faymonville)