MAN TGX i Krone Mega Liner – zestaw “szyty na miarę”, jedyny taki zamówiony w Polsce

MAN TGX 18.470 + naczepa Krone Mega Liner (fot. K.Biskupska)

Mocny ciągnik, mega naczepa – ten zestaw będzie woził wyroby tekstylne w koszach na trasie Szwajcaria – Niemcy. Ładunek nietypowy, dlatego zestaw był “szyty na miarę” i dzięki przemyślanej specyfikacji naczepy, m.in. zmieszczą się 3 rzędy z koszami zamiast dwóch. Zestaw kupiła firma Transport & Logistik Management Jarosław Bednarczyk z Siechnic.

Zamówiony ciągnik siodłowy MAN TGX 18.470 4×2 LLS-U z kabiną XLX wyposażony jest w nowy silnik D26 spełniający normę Euro VI step D. Jednostka napędowa ma lepsze parametry eksploatacyjne niż jej poprzednik. Co zatem zmieniono? Uproszczony został układ recyrkulacji spalin oraz system chłodzenia, a także zoptymalizowano system AdBlue. Zmienione zostały również tuleje cylindrów wraz z tłokami i pierścieniami tłokowymi. Liczne usprawnienia silnika D26 skutkują lepszymi osiągami przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa. Przekazany model ma 470-konny silnik z max momentem obrotowym 2400 Nm. Pojazd został wyposażony w nowe oprogramowanie skrzyni biegów MAN Profi Perfomance w tej konfiguracji z nadbiegiem i obniżonym przełożeniem mostu ze względu na niższy profil opon. 

Pojazd jest oryginalnym projektem z uwagi na dostosowanie wysokości naczepiania pod naczepę Krone Mega Liner.  Aby osiągnąć odpowiednią wysokość zastosowano oprócz ultra niskiej konstrukcji LLS-U z zawieszeniem pneumatycznym, specjalne ogumienie marki Continental – na oś prowadzącą 355/50 R22.5, natomiast na tylnej osi zastosowano ogumienie o rozmiarze 315/45 R22.5 wraz z układem kontroli ciśnienia w oponach (TPM) dla przedniej i tylnej osi.  Wysokość naczepiania została dodatkowo obniżona przez zastosowanie siodła marki SAF-HOLLAND o wysokości 140 mm. Pojazd został kupiony z pełnym kontraktem i gwarancją, w tym z dodatkowym pakietem mobilności (auto zastępcze w razie awarii).

Jedyna taka naczepa Mega w Polsce

Najważniejszą cechą wyróżniającą tę naczepę na tle innych modeli mega dostępnych na rynku naczepowym jest grubość ramy, która wynosi nie 80 mm jak w klasycznej medze Krone, a jedynie 50 mm. Cieńsza rama pozwala na redukcję całkowitej wysokości zestawu, mierzonej na wysokości siodła ciągnika siodłowego. Aby mogło to nastąpić wymagany jest także odpowiednio dostosowany ciągnik siodłowy, którego wysokość zaczepienia naczepy powinna wynosić 915 mm. Tak skonfigurowany ciągnik siodłowy w połączeniu z megą Krone o ramie grubości wynoszącej 50 mm, przy zabudowie ustawionej na 3000 mm, daje całkowitą wysokość zestawu dokładnie 4000 mm.

Wysokość ta jest szczególnie istotna, gdyż prezentowany zestaw będzie pracował na trasie Szwajcaria – Niemcy. To na terenie Szwajcarii właśnie za zestaw przekraczający 4000 mm wysokości grożą przewoźnikowi dotkliwe kary pieniężne.

Dodatkowo, poza cieńszą ramą naczepa ma również obniżony poziom podłogi w stosunku do kół naczepy, ze względu na brak płyt podłogowych nad kołami. Brak tego rozwiązania przy spięciu naczepy z siodłem 915 mm powodowałoby efekt dźwigni, czyli tył naczepy mógłby przekraczać 4000 mm w skrajni.

Przekazanie symbolicznego klucza (od lewej) Jarosław Bednarczyk – firma Transport & Logistik Management i Łukasz Gazel – MAN Truck & Bus Polska, oddz. Wrocław (fot. K.Biskupska)