MAN XLION: niech zaryczy lew…

Testowy MAN TGX 18.500 4×2 BLS z naczepą kurtynową Wielton Curtain Master M4 (fot. D.Piernikarski)

Na krótki test do naszej redakcji trafił ciągnik siodłowy MAN TGX 18.500 4×2 BLS wyposażony w kabinę sypialną typu XLX. Ciągnik połączyliśmy z naczepą kurtynową Wielton Curtain Master M4. Proponujemy bliższe zapoznanie się z tym interesującym zestawem.

Z założenia model TGX 18.500 4×2 BLS to typowy ciągnik siodłowy (w oznaczeniach firmy MAN określany jako Vario) wykorzystywany w przewozach dalekobieżnych, wyposażony w kabinę XLX z dachem o średniej wysokości i dwiema leżankami. Testowany przez nas egzemplarz miał pakiet EfficientLine 3 z pakietem Aero i systemem MAN EfficientCruise.

TGX 18.500 4×2 BLS

TGX-a napędza 6-cylindrowy rzędowy silnik D26 o pojemności skokowej 12,4 dm3 z dwustopniowym turbodoładowaniem, charakteryzujący się osiągami jak najbardziej typowymi dla tego rodzaju zastosowań: mocą 500 KM (368 kW) i maksymalnym momentem obrotowym 2500 Nm. Wartości te z zapasem wystarczają, aby uzyskiwać wysokie średnie prędkości przejazdu na większości tras europejskich.

Samochód wyposażono w zautomatyzowaną skrzynię biegów MAN TipMatic 12+2 27 DD o 12 przełożeniach do przodu z bezpośrednim przełożeniem na najwyższym biegu. System automatycznej zmiany biegów to MAN TipMatic Profi, współpracujący z retarderem oraz sterowanym elektronicznie wydechowym hamulcem silnikowym EVBec. Oprogramowanie skrzyni wyposażono w wiele funkcji obniżających zużycie paliwa, takich jak np. EfficientRoll, tryb jazdy ekonomicznej Eco. Z kolei tempomat MAN EfficientCruise wspierany systemem GPS rejestruje przebieg trasy z uwzględnieniem wzniesień oraz pochyłości z wyprzedzeniem aż do 3 km. Dzięki temu jest on w stanie dopasować bieg oraz prędkość pojazdu w taki sposób, aby jazda była jak najbardziej ekonomiczna. Tempomat adaptacyjny ACC (Adaptive Cruise Control) automatycznie reguluje prędkość jazdy samochodu ciężarowego oraz odległość od poprzedzającego pojazdu. Po obu stronach ramy znajdowały się zbiorniki paliwa o pojemności 580 l każdy, zbiornik AdBlue mieścił 60 l reduktora.

Oś przednia o nośności 8 t miała zawieszenie w postaci pojedynczych resorów parabolicznych ze stabilizatorem przechyłów, tylna oś napędowa o nośności 13 t z przekładnią hipoidalną (z blokadą mechanizmu różnicowego) o przełożeniu 2,53 miała zawieszenie pneumatyczne z regulacją wysokości (ECAS) oraz czujnikiem ciśnienia w poduszkach. Funkcję stabilizującą spełniał 4-punktowy wahacz. Na uwagę zasługuje również bardzo czuły sterowany elektronicznie układ hamulcowy MAN BrakeMatic, wyposażenie standardowe obejmuje takie systemy, jak ABS, ASR oraz ESP, był też system hamowania awaryjnego Emergency Brake Assist 2 (EBA2). Ciągnik wyposażono również w instalację hydrauliczną, można było go zatem spiąć np. z wywrotką czy silosem.

Z pozostałych systemów wspomagających warto wymienić asystenta utrzymania pasa ruchu LGS (LGS IV), pomoc przy ruszaniu na wzniesieniu oraz funkcję „rozkołysania” ułatwiającą wyjechanie z „problematycznego” miejsca w terenie.