Kamaz na Comtrans 2019

fot. D.Piernikarski

Mimo, że rynek pojazdów użytkowych wyraźnie odczuwa osłabienie koniunktury gospodarczej w Federacji Rosyjskiej, to Międzynarodowe Targi Pojazdów Użytkowych Comtrans 2019 niezmiennie pozostają miejscem, gdzie można zaobserwować najnowsze trendy.

W Moskwie od 3 do 7 września br. obywały się 15. Międzynarodowe targi Pojazdów Użytkowych Comtrans 2019. W wystawie wzięło udział 266 producentów samochodów ciężarowych, samochodów dostawczych, autobusów, naczep i przyczep, sprzętu specjalnego i komunalnego, części samochodowych i części zamiennych z 15 krajów. Liczba profesjonalistów którzy odwiedzili targi po raz pierwszy w ich historii przekroczyła 19 000.

Kamaz-54901 (fot. D.Piernikarski)

Na rynku pojazdów użytkowych w Federacji Rosyjskiej nie wszystko idzie dobrze. Według danych publikowanych przez firmę konsultingową „AUTOSTAT info” w pierwszej połowie 2019 r. w Rosji zarejestrowano tylko 38844 nowe ciężarówki klasy średniej i ciężkiej. Jest to o 6,4% mniej niż w analogicznym okresie 2018 r.

Głównymi czynnikami powodującymi spadek sprzedaży są: stagnacja w rosyjskiej gospodarce z mniej niż jednym procentem wzrostu rok do roku, redukcja i zamykanie średnich i małych przedsiębiorstw, a także spadek rosyjskiego eksportu i negatywne działanie sankcji krajów zachodnich. Istnieje również wiele lokalnych czynników wpływających na rynek rosyjski.

Liderem rynku rosyjskiego jest oczywiście Kamaz, z udziałem 33,2% (12 908 zarejestrowanych samochodów ciężarowych w pierwszej połowie roku, wzrost o +4,5%). Na drugiej pozycji znajduje się Grupa GAZ – 4152 szt. (–3,8%). Trzecie miejsce zajmuje Volvo Trucks (ciężarówki zmontowane w Kałudze) z 2691 zarejestrowanymi pojazdami (–15,0%). Mercedes-Benz ze swoim flagowym Actrosem jest liderem wśród importowanych marek – klienci kupili 1650 sztuk (–6,9%).

Poniżej w skrócie co ciekawego Kamaz pokazał na swoim stoisku:

Kamaz-54901 (fot. D.Piernikarski)

Kamaz-54901

Kamaz obchodzący 50. rocznicę powstania firmy jak zawsze zadziwiał skalą swojej ekspozycji. Jednym z głównych eksponatów stoiska firmy był nowy ciągnik dalekobieżny Kamaz-54901 – to już nie jest prototyp, ale pojazd seryjny. Ciągnik jest wyposażony w kabinę nowej generacji (model K5), której konstrukcja wywodzi się z kabiny Mercedes-Benz Actros (MP4). Trzeba przyznać, że wnętrze kabiny jest dopracowane, stylistycznie atrakcyjne, i komfortowe. Kabina ma płaską podłogę, co zapewnia dużą wygodę dla kierowcy. Podstawowym silnikiem jest 12-litrowy, 6-cylindrowy, rzędowy Kamaz Р6 o mocy 450 KM/331 kW (Euro V lub Euro VI), dostępne są również inne regulacje o mocy od 380 do 550 KM (278–405 kW). Silnik współpracuje z 12-biegową zautomatyzowaną skrzynią biegów ZF TraXon. Okres między przeglądami wynosi 120 000 km. Nowa kabina K5 powstaje w nowo uruchomionej wspólnej fabryce Kamaz i Daimler Trucks w Nabierieżnyje Czełny. Inwestycja Daimler AG w te projekty osiągnęła około 200 mln euro. Nowa jednostka napędowa Kamaz P6 powstała przy współpracy z firmą Liebherr. Przed rozpoczęciem targów Comtrans z linii produkcyjnej zjechało tylko ok. 80 takich ciągników. Pełna produkcja nowej ciężarówki Kamaz powinna rozpocząć się pod koniec roku – ale jej ceny są już znane. Standardowo ciągnik Kamaz-54901 będzie kosztował 6,5 miliona rubli, czyli nieco ponad 89 tys. euro.Cena obejmuje obowiązkową trzyletnią umowę serwisową.

fot. D.Piernikarski

Kamaz-6355 „Arctic” (8×8)

fot. D.Piernikarski

Olbrzymie zainteresowanie wzbudzała niezwykła ciężka ciężarówka Kamaz-6355 „Arctic” (8×8). Ten terenowy pojazd przeznaczony jest do pracy na dalekiej północy, gdzie można spotkać ekstremalnie niskie temperatury, nawet do –60°C. Ciężarówka jest wyposażona w 450-konnysilnik Kamaz P6(Euro V), 6-biegową automatyczną skrzynię biegów Allison 4500, hydrostatyczną skrzynię biegów i kabinę Kamaz K5. Kluczową cechą Kamaz „Arctic” jest rama przegubowa, zatem skręt odbywa się analogicznie jak w budowlanych wozidłach przegubowych. Specjalne szerokie opony – to kolejna ważna cecha tego pojazdu terenowego. Dzięki nim ciężarówka może poruszać się na glebach o niskiej nośności (w mokradłach, tundrze i po śniegu). Ładowność pojazdu wynosi 14900 kg, masa własna to 26580 kg, długość „Arktyki” sięga 12 m.

fot. D.Piernikarski

Kamaz-5490 NEO 2

Na stoisku zaprezentowano również zmodernizowany ciągnik siodłowy Kamaz-5490 NEO 2 – ta nowa wersja ciężarówki do transportu regionalnego i dalekiego zasięgu ma teraz kokpit o wyższym poziomie komfortu.Pokazano również wersję Kamaz-5490 NEO-2 LNG zasilaną skroplonym gazem ziemnym. Ciężarówka otrzymała 400-konny chiński silnik gazowy Weichai Power WP12NG(Euro V), który jest połączony z 16-biegową skrzynią biegów ZF, ma kabinę zapożyczoną od Mercedesa Axorai oś napędową Daimler HL6. Paliwo gazowe jest przechowywane w kriogenicznym zbiorniku o pojemności 530 l, co daje zasięg operacyjny do 750 km. Produkcja seryjna tych ciężarówek powinna rozpocząć się w przyszłym roku. Cena ciągnika wynosi około 7 mln rosyjskich rubli (ok. 95,9 tys. euro).

Tekst: Dariusz Piernikarski

fot. D.Piernikarski