Nowe modele autobusów turystycznych: luksusowe Volvo 9900 i wszechstronne Volvo 9700

Nowe luksusowe Volvo 9900 (fot K.Biskupska)

Nowa seria autobusów Volvo 9000 dla ruchu turystycznego i liniowego została wprowadzona w 2018 r. i jest oparta na pracy polskich inżynierów z wrocławskiej fabryki Volvo, największej fabryki autobusów Volvo w Europie. Nowa seria obejmuje dwa modele: luksusowe Volvo 9900 i wszechstronne Volvo 9700.

Dzięki efektownemu wzornictwu, aerodynamice oszczędzającej paliwo i bezpieczeństwu na najwyższym poziomie, Volvo jako – producent autokarów premium zrobił kolejny wielki krok naprzód. Obydwa modele – Volvo 9900 i Volvo 9700 charakteryzują się dynamicznie zaprojektowanym wyglądem zewnętrznym z wyraźnymi liniami, gładkimi bokami i zaokrąglonymi narożnikami, co zapewnia niski opór powietrza. Nowa linia bocznych okien w kształcie litery “Z” w połączeniu z pochyłą podłogą Volvo 9900 to zupełnie nowe wzornictwo autokarów.

Ponieważ w przewozach turystycznych i liniowych bardzo ważna jest wygoda pasażerów, Volvo Buses zainwestowało znaczne środki w rozwiązania zwiększające komfort, takie jak ergonomicznie zaprojektowane fotele pasażerskie oraz dobrze izolowane wnętrze o niskim poziomie hałasu. Nowy system klimatyczny zapewnia jednolitą i przyjemną temperaturę w całym autobusie, niezależnie od warunków zewnętrznych.

Nowy model Volvo 9900 to wyjątkowo wysoki poziom podłogi i duże szklane okna, które zapewniają niezwykle dobrą widoczność zarówno z przodu, jak i z boku. Wewnętrzny dach jest o 8 cm wyższy niż wcześniej, a prostsze przejście między ścianami a dachem tworzy wrażenie przewiewności i znacznie większego poczucia przestrzeni. Wszechstronny autobus Volvo 9700 natomiast jest dostępny z szeroką gamą wyposażenia alternatywnego dla przewozów liniowych i czarterowych na trasach o średnim zasięgu lub w przewozach w klasie premium. Zintegrowane środowisko pracy kierowcy, wyposażone zostało w nową kierownicę i oprzyrządowanie, a jazda jest łatwiejsza dzięki nisko położonemu środkowi ciężkości pojazdu, który zapewnia doskonałą stabilność i manewrowość – właściwości, które są jeszcze bardziej ulepszone dzięki systemowi Volvo Dynamic Steering.

Nowa seria 9000 pozostaje wierna dziedzictwu Volvo, a technologia sprawia, że są to jedne z najbezpieczniejszych autokarów na rynku. Zarówno Volvo 9700 jak i Volvo 9900 są wyposażone w kompleksowy zestaw rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa aktywnego i biernego. Wśród nowych funkcji są m.in. solidniejsza ochrona przed zderzeniem czołowym  (FIP) oraz system ostrzegania kierowcy, który monitoruje ruchy pojazdu i wysyła ostrzeżenia, jeśli kierowca jest zmęczony lub nie koncentruje się na drodze.

Niski opór powietrza i mniejsza masa autobusów umożliwiają zmniejszenie zużycia paliwa i emisji CO2 nawet o 4%. A dzięki opcjonalnemu układowi dynamicznego opuszczania podwozia i układowi Volvo I-See* potencjalne oszczędności są jeszcze większe.

Fakty o nowym Volvo 9900 i 9700

Volvo 9900: wys. 3,85 m. dł. 12/13/14 m. Osie 4×2/6×2. Amfiteatralna podłoga
Volvo 9700: wys., 3,65 m. dł. 12/13/14 m. Osie 4×2/6×2.
Układ napędowy: Volvo D11 Euro 6 z 430/460 KM, I-Shift (*I-See optymalizuje zmiany biegów w zależności od topografii).
Korpus: Nowo opracowana struktura antykorozyjna. Dach o konstrukcji warstwowej daje autobusowi niską wagę i niski środek ciężkości.

Nowe wszechstronne Volvo 9700 (fot K.Biskupska)

Parę słów o fabryce Volvo we Wrocławiu

Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy. W 2010 r. w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.