Nowe śmieciarki Renault Trucks na ulicach Warszawy

fot. Renault Trucks

W połowie sierpnia br. do floty Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania (MPO) w Warszawie dołączyło 10 nowych śmieciarek na podwoziach Renault Trucks D26 Wide z zabudową marki Farid.

Pojazdy te przeznaczone do bezpylnej zbiórki odpadów stałych spełniają m.in. najbardziej rygorystyczne normy w zakresie emisji zanieczyszczeń, ale również umożliwiają precyzyjne rozliczanie wykonywanych usług. Dla MPO istotną kwestią podczas wyboru producenta były też niskie koszty eksploatacji floty oraz komfort i bezpieczeństwo pracy załóg – zarówno w odniesieniu do wyposażenia kabiny, jak i układu przeniesienia napędu czy zdolności manewrowych pojazdu.

Zależało nam, aby wszystkie pojazdy były w tzw. wersji premium, czyli np. z klimatyzacją i automatyczną skrzynią biegów, co znacząco poprawia komfort pracy załogi. Jeżdżenie od drzwi do drzwi śmieciarką ze skrzynią ręczną lub pojazdem z prawdziwym automatem – nie z przekładnią zautomatyzowaną – to dwa różne światy. Poza tym eliminujemy niewłaściwe używanie sprzęgła czy niewłaściwy dobór biegów do warunków jazdy. Teraz jesteśmy pewni, że samochód jest odpowiednio eksploatowany. Istotne znaczenie ma też zwrotność pojazdu. Dzisiaj jazda śmieciarką to nie to samo, co przejazd zwykłą ciężarówką po autostradzie, ale pokonywanie skomplikowanego toru przeszkód tyłem. Choć nasi kierowcy są fenomenalni w takich sytuacjach, to nowe pojazdy z pewnością ułatwią im codzienną pracę – podsumował podczas odbioru pojazdów Robert Kołodziejski, dyrektor zarządzający Pionu Operacyjnego MPO Warszawa.

Co mają w sobie zamówione Renówki?

fot. Renault Trucks

Zakupione przez MPO śmieciarki na podwoziu Renault Trucks D26 Wide to pojazdy 3-osiowe z jedną osią napędową (6×2). Dzięki wleczonej osi skrętnej i niewielkiemu rozstawowi osi (3500 mm) zewnętrzny promień zawracania jest równy zaledwie 7,3 m, co w znaczący sposób ułatwia manewrowanie w ciasnej zabudowie miejskiej. Każdy pojazd napędza 6-cylindrowy silnik DTI 8 osiągający moc 235 kW (320 KM) i maksymalny moment 1200 Nm dostępny już od 1050 obr./min. Wszystkie są wyposażone w automatyczną skrzynię biegów Allison 3200V piątej generacji , z sześcioma biegami do jazdy w przód i jednym biegiem wstecznym. Do jej obsługi służy niewielki panel z wyświetlaczem, umieszczony po prawej stronie fotela kierowcy (zdjęcie). Zastosowana przekładnia współpracuje z konwerterem o przełożeniu 1,98, sprawiając, że moment obrotowy, jaki trafia na koła jest niemal dwukrotnie większy. Takie rozwiązanie w znaczący sposób wpływa na dynamikę pojazdu i zmniejsza zużycie paliwa. Jest więc bardzo istotne w przypadku pojazdów komunalnych, których praca odbywa się w cyklu start/stop. Automatyczna skrzynia biegów ze zmiennikiem momentu pozytywnie wpływa też na trwałość układu przeniesienia napędu (brak podatnego na zużycie sprzęgła) oraz układu hamulcowego – mimo stosunkowo niewielkiej pojemności skokowej silnika, po zdjęciu nogi z gazu pojazd hamuje dość intensywnie.

fot. Renault Trucks

Dodatkowo pojazdy Renault Trucks z gamy D w wersji przeznaczonej do zbiórki odpadów mają zmodyfikowane tylne zawieszenie. Miechy pneumatyczne osi są nieco cofnięte, a tym samym lepiej chronione przed uszkodzeniem, do jakiego mogłoby dojść w przypadku wjazdu w trudny teren. W kabinie o szerokości 2,5 m znajdują się trzy pełnowymiarowe fotele (dla kierowcy z zawieszeniem pneumatycznym). Dzięki odpowiednio wyprofilowanej tablicy rozdzielczej osoba siedząca w środku ma dużo miejsca na nogi (zdjęcie).

W ten sposób nawet dłuższe przejazdy do położonych najdalej od bazy rejonów nie będą dla niej uciążliwe. Częste wchodzenie i wychodzenie z kabiny ułatwia nisko umieszczona podłoga (tylko 1,1 m od podłoża), do której prowadzą jedynie dwa szerokie stopnie wejściowe. Zostały one zamontowane w układzie schodkowym, zapobiegając nadwyrężaniu rąk.

Zabudowy Farid zostały zamontowane przez firmę GP Truck Trading. Wszystkie mają pojemność 19 m3 i są przystosowane do montażu systemu RFID oraz komórek ważących. Te ostatnie występują na obu częściach dzielonej listwy grzebieniowej, umożliwiając pomiar masy odpadów każdego pojemnika osobno.

MPO świadczy usługi na rzecz mieszkańców Warszawy już od 92 lat, aktualnie obsługuje 7 dzielnic: Mokotów, Ochotę, Ursus, Włochy, Śródmieście, Wolę i Bemowo. Obecnie zatrudnia 1213 osób i dysponuje flotą 127 bezpylnych pojazdów do odbioru odpadów komunalnych. Śmieciarki MPO realizują dziennie 235 tras. Łącznie obsługiwanych jest ponad 32 tys. punktów odbioru odpadów komunalnych, z których opróżniane są pojemniki i kontenery w liczbie niemal 85 tys. sztuk. W zasobach spółki są m.in. cztery bazy transportowe, Zakład Unieszkodliwiania Stałych Odpadów Komunalnych na Targówku oraz Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Kampinoska.