Obowiązek instalacji generatora dźwięku ostrzegawczego AVAS w pojazdach elektrycznych od 1 lipca br.

fot. Mercedes-Benz

Od 1 lipca 2019 r., zgodnie z nowym rozporządzeniem UE ***, obowiązuje instalowanie generatora dźwięku ostrzegawczego w samochodach elektrycznych. Oznacza to, że początkowo w nowo homologowanych pojazdach z napędem hybrydowym, elektrycznym i z ogniwami paliwowymi – także w ciężarówkach i autobusach – należy zainstalować akustyczny system ostrzegania o pojazdach (AVAS – Acoustic Vehicle Alerting System) w celu ochrony innych użytkowników dróg.

Na terenie Unii Europejskiej dźwiękowe ostrzeżenie jest obowiązkowe podczas jazdy z prędkością do 20 km/h. Dyrektywa bardzo szczegółowo formułuje parametry, dotyczące brzmienia ostrzeżenia AVAS. Dotyczy to na przykład minimalnego i maksymalnego poziomu głośności oraz niektórych składników częstotliwościowych dźwięku.

fot. Mercedes-Benz

Nad dostosowaniem produkowanych pojazdów do obowiązujących przepisów pracują eksperci od dźwięku w Centrum Technologicznym Mercedes-Benz (MTC) w Sindelfingen. Specjalne mikrofony w komorze akustycznej do testowania dźwięku zewnętrznego służą do opracowania indywidualnie skonfigurowanego dźwięku elektronicznego dla każdego modelu elektrycznych Mercedesów. Symulacje, pomiary, oceny i szczegółowe ulepszenia są prowadzone aż do uzyskania idealnego wyniku. Podczas kolejnych jazd testowych na pokładzie znajduje się szczególnie wrażliwy pasażer – sztuczna głowa naszpikowana czujnikami pomiarowymi. W niej rejestruje się najmniejsze dźwięki a jej właściwości odbiorcze są imponująco zbliżone do ludzkiego słuchu.

Dźwięk AVAS generowany przez samochody Mercedes-Benz różni się tylko nieznacznie w UE, Japonii i Chinach, dla USA istnieją inne wymagania, na przykład dotyczące głośności dźwięku. Ponadto pojazd stacjonarny musi już generować dźwięk po włączeniu biegu, zwiększając głośność do 30 km/h. Wyłączanie systemu AVAS przez klienta jest zabronione w prawie wszystkich krajach.

***rozporządzenie UE 2019/839 z 7 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady(UE)nr540/2014 w sprawie poziomu dźwięku pojazdów silnikowych i zamiennych układów tłumiących