Zmiany w Daimlerze

Spodziewany wzrost

W 2019 r. Daimler spodziewa się dalszego wzrostu sprzedaży jednostkowej, przychodu i EBIT. Firma przewiduje, że w bieżącym roku zdoła nieco poprawić sprzedaż (3,4 mln pojazdów w 2018 r.) dzięki atrakcyjnej ofercie modeli we wszystkich dywizjach i utrzymującym się pozytywnym zmianom na rynkach motoryzacyjnych. W oparciu o prognozowany rozwój sprzedaży spodziewany jest dalszy wzrost przychodu. Pomimo zmiennych warunków firma szacuje, że łączny EBIT całej grupy będzie dalej powoli szedł w górę.

Poszczególne dywizje spodziewają się następującego zysku ze sprzedaży: Mercedes-Benz Cars – 6 –8%, Daimler Trucks – 7–9%, Mercedes-Benz Vans –0–2%, Daimler Buses – 5–7%, Daimler Financial Services – zwrot z kapitału własnego 17–19%.

Rok 2019 zaczęliśmy z umiarkowanym powodzeniem. Spodziewaliśmy się tego, co nie znaczy, że jesteśmy zadowoleni. Przede wszystkim nie satysfakcjonuje nas obecny poziom rentowności. Ogólnie rzecz ujmując, warunki nie staną się łatwiejsze. Obok czynników zewnętrznych odczuwamy też finansowe skutki zmian w firmie – powiedział Dieter Zetsche, poprzedni prezes zarządu Daimler AG i szef Mercedes-Benz Cars. – W przeciągu ostatnich pięciu lat roczna wysokość naszych inwestycji wzrosła o przeszło 50%. W Mercedes-Benz Cars wydatki na badania i rozwój wręcz się podwoiły. Zadaniem grupy jest ograniczenie kosztu nowych technologii w oferowanym klientowi samochodzie. Aby to osiągnąć, musimy ciąć koszty i zwiększać wydajność w całej firmie. Wszystko jest pod obserwacją: koszty stałe i zmienne, koszty materiałowe i kadrowe, projekty inwestycyjne, integracja wertykalna, a także oferta produktowa.

Działania te mają sprawić, że do 2021 r. Mercedes-Benz Cars i Mercedes-Benz Vans ponownie wskoczą w widełki rentowności na poziomie 8-10%. Zaś co do Daimler Trucks i Daimler Busses cel to osiągnięcie stabilnych zwrotów w wysokości 8% i odblokowanie istniejącego potencjału.