Ol-trans – specjalista z doświadczeniem

fot. D.Piernikarski

5-osiowa Faymonville TeleMAX Tele-Z-5L

Naczepa Faymonville TeleMAX Tele-Z-5L porusza się na 5 liniach osiowych o nośności 10 t każda,  yposażonych w koła bliźniacze z oponami 235/75 R17,5. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu to 75 t, co przy masie własnej ok. 21 t daje ładowność na poziomie 54 t. Techniczna obciążalność 3,5-calowego sworznia królewskiego to 28 t (nośność dopuszczalna 25 t) – pojazd może współpracować z ciągnikami 6×4 i 8×4.

Długość naczepy w stanie złożonym to 18,6 m, jednak można ją zwiększyć o 37,5 m poprzez potrójnie rozciągany teleskopowy dźwigar centralny (3×12,5 m). Zatem w stanie maksymalnie wydłużonym naczepa osiąga wręcz gigantyczną długość aż 56,1 m. Trzy belki teleskopowe mają grubości 10, 15 i 20 mm, przewody instalacyjne umieszczone są w ramie centralnej i automatycznie dostosowują się do długości załadowczej. Na pierwszym rozciągu blokowanie jest możliwe co 500 mm, na drugim i trzecim rozciągu co 1000 mm. Platforma ładunkowa jest potrójnie teleskopowana, długość wynosi 14 300 mm ze stałym przednim elementem ± 400 mm. Wysuw jest blokowany pneumatycznie.

Naczepa ma superniską łabędzią szyję o długości 4300 mm z centralnym dźwigarem oraz ze skosem na tyle. W naczepie na podwójnych obrotnicach zamontowano osie SAF o technicznej nośności 12 t, wszystkie osie są sterowane hydromechanicznie. Standardowa wysokość pokładu ładunkowego to 1260 mm, zawieszenie  pneumatyczne ma skok –75/+125 mm. Odległość między osiami to 1810 mm, szerokość pojazdu wynosi 2540 mm. Naczepa ma radiowe sterowanie hydraulicznego układu kierowania oraz sterownik skrętu na kablu (od przodu i od tyłu). Pierwsza i druga oś ma możliwość podnoszenia pneumatycznego. Prawidłowe smarowanie elementów ruchomych zapewnia układ centralnego smarowania z 2 pompami firmy Bekamax ze środkiem smarnym NLGI-2. Odporność na korozję i uszkodzenia eksploatacyjne zapewnia wysokoopornościowa metalizacja (HRM) całej konstrukcji stalowej; po wykonaniu wszystkich prac spawalniczych konstrukcja była śrutowana oraz nałożono warstwę cynku (85%) i aluminium (15%). Po nałożeniu 2 warstw farby podkładowej naniesiono dwuwarstwowy lakier akrylowy.

Wszechstronne zabezpieczenie ładunków różnego rodzaju zapewnia 15 par uchwytów mocujących wstawionych w boczną ramę platformy ładunkowej (LC 10.000 daN), jest również 11 par kieszeni na kłonice wzdłuż ramy zewnętrznej platformy ładunkowej o wymiarach 100 x 50 mm oraz 2 rzędy kieszeni kłonicowych w platformie  ładunkowej dla kłonic o wymiarach 100 x 50 mm. Transport kontenerów (kontenery 2×20″ lub 1×40″) umożliwia zabudowanie 4 par kieszeni i 4 par zamków kontenerowych Wader w platformie ładunkowej.