Rzemiosło na wysokim poziomie

fot. D.Piernikarski

Aktualnie w firmie pracuje 20 osób, z roku na rok rośnie produkcja i stosownie do potrzeb zatrudnienie. Pracownicy firmy mają wieloletnie doświadczenie w produkcji i montażu konstrukcji stalowych. Przedsiębiorstwo Najazdy Samochodowe Przemysław Budźko aktywnie działa w sieci – prowadzi własną stronę internetową, ma funpage na facebooku, oferty pojawiają się na kilku portalach aukcyjnych (m.in. allegro, otomoto, olx).

(fot. D.Piernikarski)

Autolaweta – konstrukcja własna

W produkcji stosowanych jest 8 standardowych wariantów zabudów zgodnych z najchętniej wykorzystywanymi modelami samochodów dostawczych, np. Daily, Sprinter, Master, stary i nowy Crafter. Standaryzacja konstrukcji produktu możliwa jest w ograniczonym zakresie – wynika to z odrębności konstrukcyjnych poszczególnych modeli podwozi: są różne ramy, różne rozstawy osi, punktów mocowania ramy pośredniej itp. Takie modele, jak np. Sprinter, Crafter czy Ducato w wersjach max, traktowane są jako standardowe – zabudowy do nich można kupić praktycznie od ręki. Firma dysponuje zapasem gotowych platform – stokiem. Inne modele samochodów czy wersje trudniejsze w zabudowie, np. z podwójnymi kabinami czy mniejszymi rozstawami osi, wykonywane są na bieżąco – typowy czas oczekiwania wynosi do 4 tygodni. Na samochody ciężarowe trzeba czekać do 2 miesięcy. Jednocześnie powstaje kilka samochodów. Wyprodukowanie kompletnej zabudowy – wycięcie elementów i ich zespawanie zajmuje do 10 godzin, kolejne 10 godzin to jej montaż na podwoziu samochodu dostawczego.

Można powiedzieć, że produkujemy zabudowy klasyczne – stałe z wyciąganymi najazdami. Są to tzw. platformy do szybkiego transportu przeznaczone do przewożenia samochodów np. kupowanych za granicą. Konstrukcja zabudów oraz technologia wykonania zostały wymyślone w całości przeze mnie. Nie są to jednak typowe pojazdy pomocy drogowej jeżdżące do kolizji czy wypadków i zabierające rozbite pojazdy” – tak o produkowanych przez siebie autolawetach mówi Przemysław Budźko.

W zasadzie wszystkie operacje technologiczne wykonywane są we własnym zakresie – wyjątkiem jest cynkowanie ogniowe elementów stalowych – to firma zleca na zewnątrz. Cynkowanie ogniowe odbywa się w systemie wymiennym – do cynkowania trafiają 3–4 nadwozia dziennie, są one odbierane następnego dnia. Produkowane autolawety to konstrukcje stalowo-aluminiowe. Na stalowej konstrukcji nośnej, osadzanej na podwoziu na ramie pośredniej, montowane są aluminiowe trapy i aluminiowy pokład. Elementy niezbędne do pełnego wyposażenia zabudowy, takie jak wciągarki, skrzynki narzędziowe czy oświetlenie, są kupowane od renomowanych dostawców – np. wciągarki to przede wszystkim Dragon Winch, hydraulikę dostarcza Hewea. Elementy stalowe są zabezpieczane antykorozyjnie na drodze cynkowania ogniowego.