Renault T używany jak nowy

Znajdujące się w ofercie Renault Trucks eXchange części po regeneracji zupełnej są objęte 2-letnią międzynarodową gwarancją producenta – jest to taki sam okres jak w przypadku części nowych (fot. D.Piernikarski)

Regeneracja zupełna komponentów

Fabryka w Bourg-en-Bresse w procesie konwersji wykorzystuje części poddane regeneracji zupełnej – jest to tzw. remanufacturing. Renault Trucks ma w tym zakresie duże doświadczenie, w strukturze firmy regeneracją zupełną zajmuje  się fabryka w Limoges – od 2001 r. jest to główne zadanie tego zakładu, a części tego typu pojawiły się w ofercie już w 1964 r. W zarysie ogólnym remanufacturing  (czyli powtórna produkcja) polega na regeneracji części używanych lub o niewielkim stopniu uszkodzenia zgodnie z ogólnie przyjętą technologią, tak aby odzyskały one swoje własności funkcjonalne na poziomie porównywalnym lub czasami nawet wyższym od części nowych.

Proces przywracania własności użytkowych poszczególnych podzespołów polega najczęściej na ich demontażu, ocenie stanu technicznego komponentów, naprawie uszkodzeń, powtórnym montażu, dokonaniu niezbędnych nastaw i regulacji oraz wykonaniu końcowego testu funkcjonalnego. Elementy wykorzystane jako części zamienne w procesie regeneracji mogą być także regenerowane lub fabrycznie nowe. Właściwie zregenerowana część samochodowa stanowi funkcjonalny ekwiwalent w stosunku do części fabrycznie nowej i zazwyczaj nie ma pomiędzy nimi wizualnej różnicy. Wykorzystanie części regenerowanych pozwala na obniżenie kosztów napraw, ponieważ zazwyczaj cena takich komponentów jest znacznie niższa (w niektórych przypadkach nawet o 30–50%). Tak wysoki poziom redukcji cen uzyskiwany jest dzięki oszczędności materiału i energii podczas procesu remanufacturingu. Regeneracja zupełna części jest realizowana z poszanowaniem zasobów naturalnych: zużycie energii elektrycznej jest zredukowane nawet o 90% w porównaniu z procesami standardowymi niezbędnymi do produkcji części nowych. Remanufacturing obejmuje niemal 80% komponentów powracających do fabryki.

Części poddane regeneracji zupełnej trafiają na rynek jako części zamienne, stanowiąc ok. 15% oferty. Jest to wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy chcą kupować oryginalne części zamienne o jakości fabrycznej dostosowane jednak cenowo do wieku swoich pojazdów. Obecnie Renault Trucks może zaproponować ponad 2000 różnych części zamiennych po regeneracji zupełnej w ramach oferty Renault Trucks eXchange. Ofertę eXchange tworzą przede wszystkim części i komponenty silnika i skrzyni biegów, układów hamulcowych, sprzęgła, obwody elektryczne i elektroniczne, układy kierownicze i zawieszenia oraz układy chłodzenia wszystkich pojazdów Renault Trucks.

Wykorzystanie fabrycznych procesów technologicznych w remanufacturingu części pozwala na uzyskanie komponentów regenerowanych o jakości porównywalnej z częściami nowymi. Są one objęte 2-letnią międzynarodową gwarancją producenta – jest to taki sam okres jak w przypadku części nowych. Asortyment części poddanych regeneracji zupełnej jest stale rozszerzany, stale też rośnie udział tych komponentów w całkowitej sprzedaży oryginalnych części zamiennych.

Tekst i zdjęcia: Dariusz Piernikarski

Proces regeneracji zupełnej (remanufacturing) obejmuje nawet do 80% części wykorzystywanych w budowie samochodu ciężarowego (fot. Renault Trucks)