Renault T używany jak nowy

Podwozie Renault T P-Road jest obecnie dostępne w wersji 4×2 z trzema rozstawami osi (5600, 6000 i 6500 mm) (fot. D.Piernikarski)

Ciągniki X-Road i podwozia T P-Road

Aby sprostać specyficznym wymaganiom w zakresie zaopatrzenia placów budów, producent wprowadził na rynek ciągnik siodłowy Renault T X-Road 460. Model T X-Road należy do nowej gamy niestandardowych pojazdów używanych. Ciągniki siodłowe serii T X-Road to pojazdy używane, które najpierw są rygorystycznie wyselekcjonowane, następnie przechodzą przegląd w oparciu o listę kontrolną obejmującą 200 punktów zgodnie ze standardowymi procesami produkcyjnymi producenta. Następnie poddawane są fabrycznym modyfikacjom konstrukcyjnym, które dostosowują je do wymagań klientów działających w segmencie transportu budowlanego.

Ciągnik Renault T X-Road w konfiguracji 4×2 jest wyposażony w silnik DTI 11 Euro VI o mocy 460 KM (338 kW) i maksymalnym momencie obrotowym 2200 Nm. Zostaje on wyposażony we wzmocnione elementy karoserii, jak stalowe zderzaki, wytrzymałe stopnie i kraty ochronne reflektorów. Standardowo zakładane są również opony o profilu drogowo- terenowym (315/80 R22,5), a prześwit zostaje zwiększony o 60 mm (kąt natarcia rośnie do 18°). Algorytm sterujący pracą zautomatyzowanej skrzyni biegów Optidriver otrzymuje dodatkowy program do jazdy terenowej (Off road), jest też blokada mechanizmu różnicowego  i możliwość manualnego podwyższania prędkości obrotowej silnika. Montowane są również akumulatory o zwiększonej pojemności (225 Ah). Dopełnieniem całości są zmiany w wyglądzie zewnętrznym pojazdu, m.in. elementów grilla – osłony chłodnicy, tabliczki informacyjnej na ścianie bocznej czy wspomnianej kratki ochronnej na reflektorach.

Pojazd używany T X-Road jest objęty gwarancją na 12 miesięcy lub 120 000 km. Gwarancja ta obejmuje wszystkie zdarzenia związane z układem napędowym: silnikiem, skrzynią biegów oraz osiami pojazdu i jest uznawana we wszystkich punktach sprzedaży i obsługi Renault Trucks na terenie Europy. Dodatkowo gwarancja jest połączona z ubezpieczeniem europejskim Renault Trucks 24/7 z opcją holowania. Obecnie ciężarówka Renault T X-Road jest dostępna we Francji, Hiszpanii, Polsce, na Węgrzech, w Niemczech i Belgii w centrach pojazdów używanych Renault Trucks.

Renault T P-Road jest z kolei rezultatem przeobrażenia ciągnika siodłowego serii T w podwozie pod  zabudowę. Tak powstały „nowy używany” samochód ma  spełnić oczekiwania klientów poszukujących używanych podwozi o jakości gwarantowanej przez producenta. Podwozia T P-Road stanowią doskonałe uzupełnienie ciągników siodłowych T X-Road. W celu przeprowadzenia transformacji ciągnika w podwozie następuje całkowity demontaż kabiny, układu napędowego i zawieszenia. Komponenty te są następnie ponownie montowane na nowej ramie podwozia z dostosowanym rozstawem osi. Gwarantuje to właściwą wytrzymałość i przydatność pojazdu do każdego rodzaju nadwozia i zastosowania. Podwozie Renault T P-Road jest obecnie dostępne w wersji 4×2 z trzema rozstawami osi (5600, 6000 i 6500 mm). Kompletny proces konwersji wymaga sporo pracy – w zależności od modelu może to być nawet do 120 godzin. Pojazdy mogą być również przeznaczone do takich zastosowań, jak nauka jazdy czy zbiórka odpadów komunalnych. Renault T P-Road jest objęte roczną gwarancją producenta (lub 120 000 km).

Sprawdziliśmy w praktyce: pod względem wizualnym, właściwości jezdnych czy wykończenia wnętrza samochody X-Road oraz P-Road nie różnią się niczym od samochodów nowych; aby dostrzec różnice, należałoby rozebrać je na części składowe (fot. D.Piernikarski)