Renault T używany jak nowy

Renault T X-Road to ciągnik siodłowy przeznaczony do lekkiego transportu budowlanego, który powstaje w wyniku konwersji typowo szosowych ciągników serii T (fot. D.Piernikarski)

Korzystając z zaproszenia Renault Trucks Polska, jeszcze jesienią odwiedziliśmy specjalistyczny wydział fabryki samochodów ciężarowych Renault w Bourg-en-Bresse zajmujący się konwersją pojazdów używanych. To tu powstają modele Renault T X-Road oraz Renault T P-Road.

Od połowy roku 2017 w fabryce w Bourg-en-Bresse działa centrum adaptacyjne Renault Trucks – jest to „fabryka samochodów używanych”, gdzie realizowana jest konwersja pojazdów używanych. Z myślą o klientach europejskich konwersji podlegają dalekobieżne, typowo szosowe ciągniki siodłowe gamy T,  dostosowywane do realizacji zadań wymaganych w zaopatrzeniowym transporcie budowlanym– tak powstają samochody Renault T X-Road. Możliwa jest również ich konwersja na ciężkie podwozia dystrybucyjne Renault T P-Road. Zasada jest prosta: w przypadku serii T specjaliści z Renault Trucks wybierają używane ciężarówki mające mniej niż 2 lata (lub do 350 tys. km) i przygotowują je do wykonania nowych zadań. Plany zakładają konwersję do 800 pojazdów rocznie, w 2018 r. wykonano ok. 350 samochodów. Na rynki eksportowe Afryki czy Bliskiego Wschodu możliwa jest analogiczna konwersja ciągników Premium Route (Euro III/Euro IV).

Drugie życie renówki

Wykorzystanie wydzielonego obszaru fabryki do konwersji samochodów używanych daje możliwość  przygotowania pojazdów dokładnie dostosowanych do potrzeb ich przyszłych – kolejnych – użytkowników. W rezultacie Renault Trucks rekompensuje niedobory na europejskim rynku w zakresie samochodów ciężarowych o bardziej specjalistycznych specyfikacjach, a na rynkach Afryki i Bliskiego Wschodu producent spełnia również wymagania klientów poszukujących pojazdów o jakości fabrycznej i dostosowanych do wymagających warunków użytkowania. Transformacji podlegają Samochody używane pozyskiwane najczęściej w ramach rozliczeń poleasingowych. Szosowe ciągniki siodłowe są konwertowane na samochody ciężarowe różnych typów – na ciągniki stosowane w lekkim transporcie budowlanym, ale również na podwozia dystrybucyjne. W zasadzie niema tu istotnych ograniczeń, decyduje bowiem zapotrzebowanie rynku na środki transportu bardziej specjalistyczne i trudniej dostępne na rynku wtórnym niż typowe ciągniki siodłowe stosowane masowo w transporcie dalekobieżnym.

Pojawia się oczywiście wartość dodana: w całym procesie konwersji wykorzystywane są wewnętrzne zasoby fabryki w Bourg-en-Bresse, a z technologicznego punktu widzenia praca wykonywana jest w standardach jakościowych identycznych z tymi, jakie obowiązują na liniach produkcyjnych pojazdów nowych. W procesie konwersji zaangażowani są specjaliści Renault, którzy zdobywali swoje doświadczenie, uczestnicząc w produkcji samochodów nowych. Cały proces konwersji w dużym zakresie polega na regeneracji zupełnej niezbędnych komponentów – to wszystko sprawia, że samochody po konwersji uzyskują jakość identyczną jak samochody nowe. Równie ważne jest to, że czas realizacji zamówienia nie przekracza zazwyczaj 7 tygodni, co często jest krótszym czasem niż „polowanie” w internecie na używany pojazd o żądanej specyfikacji. Dla marki Renault Trucks możliwość zaoferowania specjalistycznych pojazdów używanych o jakości fabrycznej lokujących się pomiędzy samochodami nowymi a standardowymi samochodami (ciągnikami) używanymi to nowy element w strategii rozwoju marki, a efekty mimo stosunkowo krótkiej obecności tej oferty na rynku już są widoczne. Dodatkowe korzyści płyną również dla użytkowników kupujących nowe ciężarówki – wiedzą oni, że wzrasta wartość ich samochodu przy odsprzedaży.

Przemiana ciągnika siodłowego serii T w Renault T X-Road lub P-Road to nie tylko kosmetyka, to pełna transformacja produktu do nowych zastosowań (fot. D.Piernikarski)