Pierwsze pojazdy Volvo FM LNG zjechały do Polski

Dwa pierwsze Volvo FM zasilane gazem LNG Michał Bisek, właściciel Bisek-Asfalt, już odebrał. Najpóźniej w marcu 2020 r we flocie firmy będzie jeździło już 20 nowych Volvo FM LNG, we wrześniu – 30. (fot. Volvo Trucks Poland)

Bisek-Asfalt jest pierwszą firmą w Polsce i zarazem w całej Europie Środkowo-Wschodniej, która zakupiła samochody Volvo FM zasilane LNG. W ciągu zaledwie kilku miesięcy będą one stanowiły zdecydowaną większość floty, bo w marcu będzie ich 20, a we wrześniu 30.

Bisek-Asfalt produkuje masę bitumiczną i jednocześnie jest wykonawcą nawierzchni drogowych oraz innych obiektów infrastruktury technicznej. Pojazdy firmy każdego dnia wykonują po 3−4 kursy na dystansie do 100 km w jedną stronę. Ich średnie spalanie wynosi pomiędzy 45 a 50 l oleju napędowego na 100 km. To bardzo dużo, ponieważ poruszają się po terenie górzystym, a jednocześnie zabudowanym, gdzie często przejeżdża się przez obszary, w których kierowca musi zredukować prędkość. Wymieniając pojazdy na gazowe, firma liczy na obniżenie kosztów paliwa o kilkadziesiąt procent.

fot. Volvo Trucks Poland

Zrobiliśmy podczas testów bardzo dokładne analizy pojazdów jeżdżących na LNG i okazało się, że oszczędność na paliwie przekracza nawet 35% w porównaniu z jeżdżącymi na oleju napędowym. Osobiście jestem całkowicie przekonany o słuszności tego rozwiązania – skomentował Michał Bisek, właściciel Bisek-Asfalt. Nie jest dla niego przeszkodą nawet to, że w Polsce do tej pory powstała zaledwie jedna ogólnodostępna stacja LNG i to oddalona od jego firmy o dwie godziny drogi. Dlatego już teraz rozpoczął prace nad budową własnej stacji w Kostomłotach (przy autostradzie A4, na zachód od Wrocławia). Ma być gotowa w marcu. Będą mogli z niej korzystać inni przedsiębiorcy, którzy zainwestują w ciągniki siodłowe zasilane LNG.

Volvo FM LNG

Volvo FM LNG to samochód ciężarowy przeznaczony do regionalnego i długodystansowego transportu    ładunków. Nowy silnik na gaz zbudowano na podstawie dotychczasowego silnika D13, który został jeszcze bardziej unowocześniony. W rezultacie nowy silnik  posiada właściwości i sprawność silnika wysokoprężnego. Volvo FM LNG ma właściwości jezdne i osiągi, jak popularne na rynku Volvo FM, ale przy tym jest bardziej ekonomiczny w eksploatacji i ma mniejsze oddziaływanie na środowisko naturalne – emisja CO2 jest niższa nawet o 20 proc. A właśnie aspekt ekologiczny jest coraz bardziej doceniany przez kolejne państwa. W Niemczech – gdzie wiele polskich firm transportowych świadczy usługi – posiadacze pojazdów ciężarowych na gaz (LNG i CNG) już od stycznia 2019 roku –  przez kolejne dwa lata – będą zwolnieni z opłat drogowych. Co ważne, od stycznia 2021 roku, posiadacze pojazdów ciężarowych zasilanych gazem  nadal będą uiszczali  niższe opłaty drogowe.

fot. Volvo Trucks Poland