Arocs 4145 8×6: po prostu do pracy

Pewnie na trasie

Na trasie,  podobnie jak w terenie, docenimy możliwości silnika – ruszanie z miejsca przy włączaniu się do ruchu czy na skrzyżowaniach przebiega bardzo sprawnie, samochód płynnie rozpędza się do prędkości podróżnej. Manualną skrzynię biegów zestopniowano tak, że nawet mniej doświadczony kierowca z rzadka będzie zmuszać silnik do pracy z podwyższonymi prędkościami obrotowymi. Utrzymując obrotomierz na środku zielonego pola, czyli przy ok. 1400 obr/min, mamy spore rezerwy mocy i prędkości obrotowych, co pozwala na rzadsze sięganie do drążka zmiany biegów.

Arocs 4145 AK 8×6 ma stały napęd osi nr 1, 3 i 4 z możliwością blokad mechanizmów różnicowych na osiach tylnych; skrzynia rozdzielcza z biegami terenowymi jest stale załączona (Fot. D. Piernikarski)

Można żałować, że testowany Arocs 4145 nie został wyposażony w zautomatyzowaną skrzynię biegów PowerShift 3 czy turbosprzęgło, co podniosłoby komfort prowadzenia i korzystnie wpłynęłoby na zużycie paliwa. Elementy te można oczywiście wybrać, konfigurując pojazd, ale podnoszą one jego cenę. Z drugiej jednak strony jazda w trudnym terenie z manualną zmianą przełożeń daje pełną kontrolę nad pojazdem – wielu kierowców nadal uważa, że manualna skrzynia w wywrotkach jest lepszym rozwiązaniem.

Bardzo skutecznie i pewnie prędkość jazdy samochodu redukował 3-stopniowy hamulec silnikowy. Jest to niezbędne narzędzie pozwalające na utrzymanie bezpiecznej prędkości na większych zjazdach, a na szosie obniżające zużycie paliwa i okładzin w hamulcach bębnowych. Sięgając do dźwigni zwalniacza, trzeba pamiętać o odpowiedniej redukcji przełożenia – hamulec silnikowy działa tym skuteczniej, im wyższa będzie prędkość obrotowa silnika.

Z tyłu również solidnie: szeroka tylna rynna zsypowa, podnoszona belka przeciwwjazdowa, sprzęg do holowania przyczepy centralnoosiowej, światła z kratkami ochronnymi (Fot. D. Piernikarski)

Na trudne sytuacje

Mercedes-Benz Arocs 4145 AK 8X6/4 poradzi sobie w terenie nieutwardzonym nie tylko ze względu na dobre parametry układu napędowego i konfigurację osi. Podczas jazdy off-road będą się liczyć również takie cechy konstrukcyjne, jak kąt natarcia wynoszący 25°, kąt zejścia – 25° oraz kąt rampowy – 25°. Zdolność pokonywania wzniesień przy masie 42 t to aż 46,9%. Samochód jest również dobrze zabezpieczony przed przypadkowymi uszkodzeniami: stalowy zderzak, solidna belka przeciwwjazdowa, płyta ochronna 260-litrowego zbiornika paliwa i pod zderzakiem, metalowe kratki ochronne na reflektorach, zaczep do holowania z przodu i sprzęg przyczepowy z tyłu.

Autor: Dariusz Piernikarski