Drabpol dba o opony

fot. Drabpol

Szybki ubytek ciśnienia w ogumieniu naczepy, do tego wieloosiowej, może stanowić spory  problem dla kierowcy. Pomocne w takim przypadku będzie autorskie rozwiązanie firmy Drabpol – TPMS _Wifi Naczepa. To już trzecie, opracowane przez Drabpol rozwiązanie do ochrony opon.

Skąd biorą się problemy z ciśnieniem i temperaturą ogumienia w naczepach? Wynikają głównie ze sposobu ich eksploatacji. Najwięcej problemów występuje w firmach, w których naczepy są często zamieniane z ciągnikiem, w firmach zlecających  holowanie naczep czy też  w wypożyczalniach. Praca pod presją czasu sprawia, że kierowcy nie mają kiedy skontrolować ciśnienia i temperatury opon w naczepach.

Systemy kontroli ciśnienia opon do pojazdów zespolonych najczęściej są konfigurowane dla ciągnika siodłowego wyłącznie z określoną naczepą. Zamiana naczepy wymagała dotychczas modyfikacji ustawień dla czujników w oponach nowej naczepy. Jest to niewygodne w przypadku częstej zamiany naczep w różnych miejscach i o różnej porze. Ponadto wymagałoby posiadania odpowiedniego programatora i przeszkolonych pracowników. Ta niedogodność została rozwiązana w przypadku TPMS _Wifi Naczepa. Oprócz ciśnienia również temperatura ogumienia jest pod kontrolą,  bez względu na konfigurację ciągnika siodłowego i naczepy.

Na wewnętrznej powierzchni opony każdego koła naczepy zainstalowany jest czujnik ciśnienia i temperatury, który wysyła informacje za pomocą fal radiowych 433 MHz do jednostki sterującej. Po przetworzeniu, informacja o bieżącym ciśnieniu, temperaturze ogumienia i alertach przesyłana jest  wiązką w formacie CAN BUS protokół J1939 do nadajnika CAN WiFi,  zamontowanego w przedniej części naczepy. Bezprzewodowo informacja przesyłana jest do odbiornika CAN WiFi, zainstalowanego przy wyświetlaczu, który jest przytwierdzany do przedniej szyby. Zasilanie jest pobierane z gniazdka zapalniczki.Wyświetlacz jest uprzednio komunikacyjnie zaprogramowany dla określonej naczepy, tak więc  jest przypisany tylko jednej naczepie. Dlatego przewiduje się zainstalowanie specjalnego schowka w naczepie dla deponowania wyświetlacza, po jej odłączeniu od ciągnika siodłowego.

System TPMS _Wifi Naczepa może być stosowany w różnego typu naczepach o maksymalnej liczbie kół 24 i 6 osi. Trwają prace w celu zwiększenia maksymalnego zakresu, co ma nastąpić w drugiej połowie 2019 r.

fot. Drabpol