Komfortowo i kubaturowo w Actrosie w wersji Volumer

Actros 2545 6×2 LnR miał wszystkie osie z zawieszeniem pneumatycznym, co zdecydowanie zwiększało komfort jazdy (fot. D.Piernikarski)

Współpraca silnika i skrzyni biegów nie budzi zastrzeżeń. Silnik – dzięki wysokim wartościom momentu przy niskich prędkościach obrotowych – pokonuje opory ruchu bez zbędnego przełączania biegów, co sprzyja ekonomicznej jeździe (zwłaszcza gdy kierowca zdecyduje się na manualną zmianę przełożeń). Jeśli zrezygnujemy z pracy przekładni Power Shift w trybie ekonomicznym, to rozpędzanie jest dynamiczne, silnik pozostaje na wyższych obrotach, a biegi zmieniane są o 2 lub 3 przełożenia. Tryb ekonomiczny wymusza przełączanie biegów przy wyraźnie niższych prędkościach obrotowych, co oczywiście odbija się na dynamice jazdy.

Inteligentny horyzont PPC aktywował się na trasie sporadycznie – być może dlatego, że między Emilianowem (skąd w serwisie Mercedes-Benz Polska odebrałem pojazd) a Lublinem nie ma zbyt wielu wzniesień, podczas pokonywania których system PPC mógłby pokazać pełnię swoich możliwości. Bardzo często aktywował się za to system Eco-roll – praktycznie na każdym mniejszym spadku przy równomiernej jeździe rozłączał układ napędowy i pozwalał na oszczędzanie paliwa.

Masa własna kompletnego samochodu wpisana w dowodzie rejestracyjnym wynosiła 11980 kg, co przy dmc. 26 000 kg daje nam ładowność nieco ponad 14 000 kg. Niestety podjęty ładunek testowy nie pozwolił na „poważne” obciążenie pojazdu – w sumie podczas całego testu (niemal 600 km) średnie spalanie w Actrosie 2545 wyniosło 18,8 l/100 km.

Średnie zużycie paliwa w niemal 600-kilometrowym teście: w oszczędzaniu pomagał „inteligentny” horyzont PPC i zautomatyzowana skrzynia biegów z funkcją Eco-roll (fot. D.Piernikarski)

Zabudowa Wecon-Wesob

Dopuszczalna masa całkowita podwozia to 26 t, holowana przyczepa może ważyć 18 t, zatem cały zestaw ma całkiem spore możliwości pod względem ładowności, a pojemność przestrzeni ładunkowej przy wysokości wnętrza wynoszącej 3000 mm to niemal 120 m3. Pełne zawieszenie pneumatyczne Actrosa 2545 i tworzącej wraz z nim zestaw członowy centralnoosiowej przyczepy tandem sprawia, że kombinacja ta nadaje się szczególnie do przewożenia towarów delikatnych, takich jak np. elektronika czy szkło. Duży rozstaw osi podwozia (4900 mm) dodatkowo obniża drgania nadwozia zwłaszcza przy pokonywaniu poprzecznych nierówności.

Podwozie było wyposażone we wszystkie niezbędne elementy. Kurtyna przesuwała się bez zacięć, a jej obsługa nie przysparzała większych trudności. Był też odsuwany dach pozwalający na załadunek od góry, wyjmowane aluminiowe deski stelażu i przesuwne kłonice. Na krawędziach znajdowała się wystarczająca liczba punktów do zaczepienia pasów mocujących ładunek. Dostęp do ładowni z tyłu zapewniają pełne drzwi aluminiowe dwuskrzydłowe – każde skrzydło składa się z dwóch oddzielnie składanych części.

Pełne wykorzystanie 3-metrowej wysokości wnętrza ułatwiał unoszony o 300 mm dach, obsługiwany mechanizmem dźwigniowym– jest to system mechaniczny z przekładnią samohamowną wysokiej jakości  projektu Wesob.

Warto zwrócić uwagę na solidne wykonanie zabudowy. Niska rama podłogowa jest wykonana ze stali o podwyższonej jakości i jest w całości ocynkowana ogniowo. Podłoga z wodoodpornej sklejki impregnowanej z powierzchnią antypoślizgową jest przystosowana do pracy wózka widłowego o nacisku na oś 5460 kg.Ściana przednia zabudowy została wykonana z kaset stalowych, od wewnątrz wzmocniona jest sklejką – chroni to przed przypadkowymi uszkodzeniami podczas za- i rozładunku. Zabudowa spełnia oczywiście wymagania normy EN 12642 Code XL dotyczące bezpiecznego przewozu towarów.

Autor: Dariusz Piernikarski

Zabudowa plandekowa Wecon-Wesob: solidne wykonanie, podnoszony i odsuwany dach, przesuwne kłonice ułatwiające obsługę ładunku (fot. D.Piernikarski)